جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

جزئیات مهم از دستگیری سارقان بانک ملی +جزئیات

در ۱۶ خرداد بود که خبر سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران همه را متحیر کرد و از همان ساعات اولیه به این سرقت صفت هالیوودی دادند.

اول اعلام شد ۱۰۰۰ صندوق سرقت شده، بعد گفتند ۲۵۰ صندوق و بعد مشخص شد تنها محتویات ۱۶۲ صندوق را به سرقت برده‌اند اما هنوز چهار روز از این ماجرا نگذشته بود که رئیس پلیس تهران اعلام کرد ۱۳ نفر مرتبط با این سرقت دستگیر شده‌اند و اموال مال باختگان که همان محتویات صندوق های امانات بوده، از آن‌ها کشف و ضبط شده است. امروز در این گزارش از جزئیات این سرقت تا دستگیری سارقان نوشته ایم.

شروع ماجرا

ظهر دوشنبه بود که در فضای مجازی ادعا شد در تعطیلات، سارقان با ورود به شعبه بانک ملی روبه‌روی دانشگاه تهران، حدود ۱۰۰۰ صندوق امانات و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ این شعبه را به سرقت برده‌اند. این خبر حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه با اطلاعیه کوتاه روابط‌عمومی بانک ملی داغ شد. در این اطلاعیه موضوع دستبرد به صندوق امانات تایید شده بود اما درباره نحوه دستبرد و تعداد صندوق‌ها صحبتی نشده بود تا این که روابط عمومی بانک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در شعبه‌ای که در آن سرقت صورت گرفته ۱۰۰۰ صندوق وجود دارد که ۲۵۰ عدد آن به افراد اجاره داده شده و از این تعداد هم تنها ۱۶۸ صندوق مورد سرقت قرار گرفته‌است.

نحوه ورود سارقان

براساس گزارش خبرگزاری های مختلف یا به نقل از منابع آگاه، سرقت در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق در پشت ساختمان که داخل پارکینگ داخلی بوده و با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند. هر چند در ابتدا اعلام شد سارقان بین یک تا دو ساعت در بانک بوده‌اند اما روز گذشته بعد از دستگیری سارقان رئیس پلیس تهران اعلام کرد که سارقان حدود ۱۲ ساعت در بانک بوده‌اند. آن‌ها بعد از این که محتویات ۱۶۸ صندوق را تخلیه و سرقت می‌کنند، از در پشتی بانک که داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند، متواری و دوباره روی آن در «قفل» می‌زنند و درنهایت از پارکینگ خارج می‌شوند.

جنجال دوربین‌ها از شهری تا بانک

در همان ساعات ابتدایی که خبر سرقت دست به دست شد، خبر آنلاین به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «سارقان دوربین‌ها و حافظه دوربین‌ها را سرقت کرده‌اند و تعداد سارق‌ها و چگونگی سرقت مشخص نیست.» این موضوع خیلی زود باعث واکنش شد. برخی از کاربران مدعی بودند که هک شدن دوربین های شهری هم به این سرقت مربوط است. احتمالا سارقان برای این که دوربین های شهری هم ردی از آن‌ها نداشته باشند اقدام به از کارانداختن دوربین‌ها کرده‌اند، این در حالی است که پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران و عکاسان از مرکز کنترل ترافیک اعلام کرد: «تصاویر سرقت بانک ملی شعبه دانشگاه توسط دوربین‌های شرکت کنترل ترافیک تهران ضبط شده است، هرچند این تصاویر از پشت شاخه‌های درخت ضبط شده اما در اختیار مراجع و مسئولان مربوط قرار گرفته است.»

اشتباهات نابخشودنی

از نکات عجیب این ماجرا قدیمی بودن شعبه دانشگاه است که به سیستم(مها) مرکز هشدار الکترونیکی پلیس وصل نبوده است تا در زمان سرقت برای پلیس آلارم برود! در حالی که کانکس پلیس با بانک فقط ۲۱۰ متر فاصله داشته است.از دیگر سو، بارها برای رئیس شعبه آلارم رفته اما چون مسبوق به سابقه بوده بدان توجهی نکرده است. در ضمن به گفته رئیس پلیس تهران در این شعبه که از آن سرقت شده ابتدایی‌ترین اصول امنیتی رعایت نشده است. به گفته سردار رحیمی یک ماه است که این شعبه با وجود داشتن صندوق امانات نگهبان نداشته است! همچنین گفته شده پلیس حدود یک ماه پیش از این بانک بازدید و موارد ناایمن را به آنان اعلام کرده است.

جزئیات مهم از دستگیری سارقان

ظهر روز گذشته بود که فرمانده انتظامی تهران بزرگ جزئیات بیشتری را از دستگیری سارقان صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی تشریح کرد. سردار حسین رحیمی در نشست خبری که در مقر مرکزی پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: «حادثه سرقت حدود ساعت ۸ صبح روز شانزدهم خردادماه به پلیس اطلاع داده شد و ما در آن زمان هیچ سرنخی از سارقان نداشتیم. اما ظرف مدت ۲۴ ساعت سارقان شناسایی شدند و سرنخ‌هایی به دست آوردیم و پس از آن اقدامات برای دستگیری سارقان آغاز شد.» به گزارش همشهری، سردار رحیمی با بیان این که تیم اصلی سرقت روز چهارشنبه هفته گذشته دستگیر شده‌اند، افزود: «در این زمینه ۱۳ نفر دستگیر شده‌اند که سه نفر از آن‌ها پس از سرقت به ترکیه متواری شده بودند و با تلاش نیروی انتظامی و اینترپل دستگیر و به کشور بازگردانده شدند.» او اضافه کرد: «تعدادی از این افراد هم در تهران و شهرهای مختلف در عملیات‌های مختلف دستگیر شدند که در برخی موارد منجر به تیراندازی شد.» به گفته سردار رحیمی بین سارقان افراد متخصص هوابرش، رایانه، فلز و. .. حضور داشتند. یک زن هم دستگیر شده است، البته تمام این افراد در شعبه حضور نداشتند. مثلا همین زنی که دستگیر شده، قصد فروش اموال مسروقه را داشته است. رحیمی این سارقان را برنامه ریزهای صندوق امانات بانک تجارت در خیابان فلسطین دانست و گفت: «هرچند سرقت نیمه اردیبهشت ناکام ماند اما از سوی برخی از همین افراد برنامه‌ریزی شده بود.»

رد شایعات درباره این سرقت

هرچند شایعاتی مثل وجود اسناد امنیتی در یکی از صندوق‌ها یا دخیل بودن برخی از اعضای بانک در این سرقت یا ارتباط سارقان با هک سامانه‌های شهرداری تهران مطرح بود اما فرمانده انتظامی تهران بزرگ آن‌ها را رد کرده و گفته: «اسناد امنیتی در بانک نبوده و این‌ها کذب است.» رحیمی همچنین گفت: «این سارقان ارتباطی با موضوع هک سامانه‌های شهرداری تهران ندارند.» او درباره دست داشتن کارکنان بانک در این زمینه ادامه داد: «ما حتی به کارمندان بانک مشکوک هم نشدیم اما دو نفر بازداشت شده‌اند. دلیل بازداشت هم انجام ندادن تکالیف خود از جمله دیر اطلاع دادن به پلیس بوده وگرنه دخالتی در سرقت نداشته‌اند و جزو ۱۳ نفر نیستند.»

چه خبر از اموال مسروقه؟

هرچند بانک ملی وعده داده بود بر اساس خوداظهاری صاحبان صندوق‌ها خسارت آن‌ها را جبران می‌کند اما حالا که اموال مسروقه پیدا شده، اموال خود افراد به آن‌ها بازگردانده می‌شود البته با توجه به این که غیر از فردی که صندوق را اجاره کرده، کسی از محتویات صندوق مطلع نبوده این اتفاق می‌تواند زمان بر باشد. با این حال به گفته علی صالحی، دادستان تهران، «مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود و مقادیری در تهران کشف شده است.» البته از آن جایی که پلیس اعلام کرده بخش اعظمی از اموال مسروقه کشف شده یعنی هنوز تمام اموال مردم کشف نشده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا