جدیدترین و آخرین اخبار داغ فرهنگ و هنر

حسین محمّدزاده صدیق درگذشت

حسین محمدزاده صدیق، شاعر، نویسنده و مترجم در ۷۷ سالگی درگذشت.

الدار محمدزاده صدیق، فرزند این شاعر، مترجم و مصحح و مدیر مسئول نشریه قلم صدیق با تایید خبر درگذشت پدرش گفت: «پدرم بامداد چهارشنبه، دوم شهریور بعد از مدتی تحمل بیماری به علت سکته قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.»

به گفته او پیکر محمدزاده صدیق امروز به تبریز منتقل شده و مراسم تشییع و خاکسپاری او از ساعت ۱۲ فردا(پنجشنبه، سوم شهریور ماه) در قطعه نام‌آوران آرامستان وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد. ‌

فرزند صدیق درباره پدرش گفت: «پدرم نویسنده، ادیب، استاد دانشگاه و چهره ماندگار کشور، مترجم رسمی دادگستری بود. او ۳۰۰ عنوان کتاب در کارنامه خود دارد از جمله تصحیح آثار شاعر بزرگ محمد فضولی، ملا علی پناه واقف، عمادالدین نسیمی و مصحح آثار امیر علی شیر نوایی شاعر ایرانی_ازبکستانی بود و به همین دلیل مدال دوستی از رئیس جمهور ازبکستان دریافت کرده بود.»

حسین محمدزاده صدیق(تخلّص دۆزگۆن)، زاده ۱۳۲۴ در تبریز فعال سیاسی، نویسنده و مترجم ایرانی بود.

از کارهای او می‌توان به نشر ترجمه دیوان لغات الترک اثر محمود کاشغری، خلاصه عباسی (خلاصه شده‌ای از سنگلاخ اثر میرزا مهدی استرآبادی)، مجموعه آثار ملا محمد فضولی، مجموعه دیوان‌های شاعران کلاسیک آذربایجان و قارا مجموعه (که محمدزاده صدیق آن را منتسب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی می داند) اشاره نمود. صدیق، دیوان سید روح‌الله خمینی را به صورت منظوم به زبان ترکی ترجمه کرده‌است. همچنین وصیت‌نامه سید روح‌الله خمینی را تحت عنوان «سون سؤز» و نامه به گورباچف، منشور روحانیت و سخنان کوتاه خمینی (قیساسؤزلر) را نیز ترجمه و چاپ نموده و این آثار در هفته‌نامۀ سهند و نیز از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار امام به صورت مستقل چاپ شده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا