جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

خروج از برجام؛ سود یا ضرر؟

گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ ایران با مذاکرات هسته‌ای سعی کرد تا هم ثابت کند که فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است و هم تحریمهای اقتصادی غیر قانونی و غیر اخلاقی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند. اکنون در میان افکار عمومی جهان این مسئله ثابت شده که ایران با محدود کردن فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود در پی ساخت سلاح هسته ای نبوده و نیست.

این وجه ماجرای توافق هسته ای به نظر می‌رسد که به نتیجه رسیده باشد اما وجه اصلی و مهم آن که در راستای برچیدن تحریم های اقتصادی علیه ایران بود به دست نیامده است. روشن است که در چنین شرایطی ایران باید از برجامی که طرف مقابل از همان آغاز اجرای آن نقض عهد کرده و رسماً از آن خارج شده، بیرون برود.

اما چرا تاکنون جمهوری اسلامی ایران از این حق استفاده نکرده است؟ شاید برخی اعتقاد داشته باشند که ایران جرأت و جسارت چنین کاری را ندارد، اما اینگونه نیست، چرا که می داند در مقابل آمریکا تنها راه و روشی که می تواند ادامه دهد مقاومت و ایستادگی در برابر همه دشمنی هایی است که ایالات متحده علیه مردم جمهوری اسلامی ایران پیاده می کند.

ماندن در توافق هسته ای نیز نوعی مقاومت و ایسادگی در برابر دشمنی های آمریکا است. اما هر زمان که اراده کند و شرایط ایجاب کند می تواند و باید از برجام خارج شود، خارج خواهد شد. همه فشارها، تهدیدات و تحریم هایی که آمریکایی ها پس از خروج از برجام علیه ایران اسلامی اعمال کرده و می کنند، تازگی ندارد، وجود داشته و خواهد داشت، اما این اقدامات برای آن است تا ایران را وادار به تصمیم گیری در قبال ماندن یا نماندن در برجام کند.

ظاهرا توافق هسته ای یک قرارداد یکطرفه است که میان ایران و 1+5 امضا شد، چرا که آمریکا به آسانی از آن بیرون رفت و اروپا نیز هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرد و در مقابل چنین رفتاری هیچ تنبیه یا جریمه برای آنها اعمال نشد!

اکنون تنها کشور باقی مانده در برجام جمهوری اسلامی ایران است و به خاطر شرایط موجود و درک اقداماتی که آمریکا در حال اجرای آنها است، فعلاً ترجیح داده در برجام باقی بماند.

شکیبایی آمریکا در خروج از برجام به این خاطر بود که با تحریکات باعث شود جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری باشد که از برجام خارج خواهد شد، اما ایران تصمیم به ادامه برجام گرفت و این موضوع باعث شد پس از گذشت یک سال از اجرای یکطرفه توافق هسته ای از سوی ایران، آمریکا پیشقدم شده و از برجام خارج شود. خروج رژیم آمریکا از توافق هسته ای با ایران، فرصت تشدید اقدامات کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی را بیشتر فراهم کرد.

اعمال تحریم های اقتصادی، قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی، اقدام برای به صفر رساندن فروش نفت ایران در جهان مهمترین بخشهای طرح و برنامه های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است. اکنون افکار عمومی و بسیاری از کشورهای دنیا در جریان سرنوشت توافق هسته ای و رفتارهای آمریکا با ایران هستند و می دانند که ایران همچنان پایبند به این توافق است. چنین شرایطی تنها امتیاز ایران مقابل رژیم آمریکا در عرصه سیاسی و دیپلماسی است.

اگر ایران در حال حاضر از برجام خارج شود، حتی با وجود خروج آمریکا از آن و بد عهدی اروپا، به خاطر حجم گسترده تبلیغات رسانه های آمریکایی و غربی، چهره جمهوری اسلامی ایران در قالب یک چهره بدعهد و ناقض توافق هسته ای به دنیا معرفی خواهد شد. اکنون بهترین تصمیم و مناسبترین راهی که باید طی شود، ماندن در برجام نه به صورت دائمی بلکه در مقطع کنونی است.

در شرایطی که چین، روسیه، ترکیه و بسیاری از کشورهای دنیا با تصمیم آمریکا به خاطر خروج از برجام و تحریم نفتی ایران مخالف هستند و آن را محکوم کرده اند، خروج ایران از توافق هسته ای دادن یک امتیاز سیاسی به آمریکا است.

بحث بر سر اشتباه بودن یا نبودن مذاکره و توافق هسته ای نیست، بحث اکنون بر سر این است که با شرایط موجود خروج ایران از برجام نمی تواند امتیازی برای ایران باشد. آمریکا مترصد چنین واکنشی از سوی جمهوری اسلامی ایران است و درایت نظام اسلامی تاکنون ایالات متحده را از این امتیاز محروم کرده است.

منبع: خبرگزاری میزان

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا