جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

خواص معجزه‌آسای “سیب”

سیب توانایی‌های ضد سرطان قوی دارد که بدن را از شر سلول‌های سرطانی ایمن نگه می‌دارد.

آیا می‌دانستید که یک سیب متوسط، از الیافی تشکیل شده است که حدود ۴ گرم فیبر دارد؟ یک ضرب‌المثل می‌گوید: روزی یک عدد سیب بخورید تا از بیماری، دور بمانید.

۱. ضد سرطان

سیب دارای توانایی‌های ضد سرطان قوی است،که بدن را از شر سلول‌های سرطانی ایمن نگه می دارد؛ این، یکی از بهترین مزایای سیب است.

دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا هم موافق هستند که مصرف سیب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا ۲۳ درصد کاهش دهد و همچنین چند ترکیب در پوست سیب، نشان می‌دهد که پوست سیب هم پتانسیل رشد در برابر سلول‌های سرطانی را دارد که از سوی محققان دانشگاه کورنل مشخص شده است.

علاوه بر این، سرطان کولورکتال را می‌توان با مصرف فیبر از بین برد. بنابراین دفعه بعد که پوست سیب را در زباله می‌اندازید، به ارزش غذایی آن فکر کنید.

۲. ضد کلسترول

سیب حاوی مقدار زیادی فیبر است. موقعی که ما سیب می خوریم، فیبرهای محلول با چربی‌های روده رقابت می‌کنند. این رقابت بین الیاف و چربی، باعث کاهش جذب (LDL) چگالی لیپوپروتئین و سطح کلسترول بد یا افزایش جذب (HDL)، چربی لیپو پروتئین و کلسترول خوب می‌شود که این باعث تنظیم یا از بین رفتن کلسترول‌های مضر در بدن می‌شود.

. تقویت ایمنی بدن

سیب دارای آنتی اکسیدان است که در سیب‌های قرمز خوشمزه بیشتر یافت می‌شود. این آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا دفاع طبیعی بدن را ایجاد کند. سایر مواد مغذی موجود در سیب، ویتامین c بوده که دارای خواص ضد التهابی هستند. به همین دلیل است که سیب به عنوان تقویت کننده‌های ایمنی بالا شناخته شده است.

۴. جلوگیری از آلزایمر

آزمایش انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد که مصرف منظم سیب در رژیم غذایی، باعث افزایش دوز بالای انتقال دهنده‌های عصبی به نام استیل کولین می‌شود. همچنین در آلزایمر، سلول‌های عصبی مغز آسیب می‌بینند و آب سیب که حاوی فلاونوئیدها است، به بهبود سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. بنابراین، نوشیدن آب سیب می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و می‌تواند در برابر کوچک شدن و نابودی مغز مبارزه کند.

۵. جلوگیری از آسم

فیتوکمیکال‌ها و پلی فنول‌ها، مواد شیمیایی‌ هستند که به سیب خواص درمانی می‌دهند و می‌توانند به بهبود آسم، مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد کلی ریه‌ها کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که به طور منظم و مداوم آب سیب مصرف می‌کنند، به نسبت افرادی که به ندرت آب سیب مصرف می‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به حملات آسمی و مشکلات تنفسی و خس خس کردن دارند. در مقابل، خوردن کامل سیب به نظر نمی‌رسد که برای آسم و مشکلات تنفسی و خس خس کردن کودکان مفید باشد.

۶. درمان دیابت

یکی دیگر از فواید سلامتی مهم سیب این است که با رادیکال‌های آزاد بی اکسیژن که باعث دیابت می‌شوند، مبارزه می‌کند. سیب، غنی از فیبرهای محلول است، کلیدی برای تغییر نوسانات قند خون.

میزان بالای فیبر محلول، پکتین موجود در سیب، به وسیله انتقال قند به جریان خون به میزان کم، به کنترل قند خون کمک می‌کند. زنانی که حداقل یک سیب در روز می‌خورند، ۲۸ درصد کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، به نسبت افرادی که سیب نمی‌خورند.

۷. جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

هنگامی که کلسترول شما در کیسه صفرا شما بیش از حد باشد، سنگ‌های صفراوی شکل می‌گیرند. آن‌ها در افراد چاق شایع‌تر هستند. برای جلوگیری از سنگ‌های صفراوی، پزشکان توصیه می‌کنند که، رژیم غذایی با فیبر زیاد داشته باشید، تا وزن و میزان کلسترول را کنترل کند. سیب، غنی از فیبر پکتین است که می‌تواند به کنترل سطح کلسترول در بدن کمک کند. فیبر این کار را با کمک به کاهش جذب LDL انجام می‌دهد.

۸. سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر دارای یبوست، اسهال، و درد شکمی است. برای کنترل این علائم، پزشکان توصیه می‌کنند که از غذاهای لبنی و چربی پرهیز کنید و از خوراکی‌ها و غذاهای فیبر دار و سیب به شدت استفاده کنید.

۹. سم‌زدایی کبد

ما به طور مداوم سم مصرف می‌کنیم، چه از طریق نوشیدنی‌ها و چه از طریق غذاها، و کبد ما مسئول تخلیه این سموم از بدن است. یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید بخورید و به سم زدایی کبد شما کمک می‌کند، میوه‌هایی مانند سیب است که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای بالایی هستند.

۱۰. جلوگیری از آب مروارید

مطالعات گذشته بر این موضوع متمرکز شده بودند، اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، مانند سیب، دارند، ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر احتمال ابتلا به به آب مروارید دارند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا