جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

خودروهای ارزان قیمت برای جذب مشتری‌ / فهرست خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار را برای واردات به ایران

از نظر وزارت صمت نیز خودروی اقتصادی و ارزان قیمت برای واردات به ایران خودرویی است که زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و حال پس از یک سال تلاش وزارت صمت فهرست خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار را برای واردات به ایران اعلام کرده‌است.

این روزها یکی از ترفندهای شرکت‌های نوپا در بازار خودرو، عرضه خودروهای ارزان قیمت برای جذب مشتری‌ است، سیاستی که اکثر شرکت‌های خودروسازی چینی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

تعریف خودروی ارزان قیمت از کمپانی به کمپانی دیگر متفاوت است؛ برای شرکت‌های خودروسازی چینی و یا بسیاری از شرکت‌های تازه وارد بازار خودرو، خودروی ارزان قیمت، خودرویی است که زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارد اما قطعا برای شرکت‌هایی که اسم و رسمی در بازار خودرو دارند، مانند شرکت‌های بنز، بی‌ام‌و و یا تویوتا خودروی ارزان قیمت تعریف دیگری دارد.

از نظر وزارت صمت نیز خودروی اقتصادی و ارزان قیمت برای واردات به ایران خودرویی است که زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و حال پس از یک سال تلاش وزارت صمت فهرست خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار را برای واردات به ایران اعلام کرده‌است.

اما جدای از خودروهای اعلامی از سوی وزارت صمت در این گزارش به بررسی خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار موجود در بازار پرداخته خواهد شد؛ خودروهایی که اکثر انها متعلق به برندهای چینی هستند.

خودروهای هندی زیر ۱۰ هزار دلار

یکی از این خودروهای ساخته‌ شده تیاگو ای وی است که ساخته شرکت هندی تاتا موتورز است؛ این خودرو در بازه قیمتی 10 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 دلار خرید و فروش می‌شود.

این هاچ بک اقتصادی و کوچک از منظر ابعاد برابر با ۳۷۶۹ میلیمتر در طول، ۱۶۷۷ میلیمتر در عرض و ۱۵۳۶ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز ۲۴۰۰ میلیمتر است.

در بخش پیشرانه از تک موتور الکتریکی در محور جلو با 60 تا 74 اسب بخار خروجی(با توجه به تریم) و گشتاور 110 تا 114 نیوتن متر استفاده شده است. این مجموعه با جعبه دنده تک سرعته هماهنگ می شود.

با استفاده از سیستم شارژ سریع، طی 57 دقیقه باتری از 0 به 60 درصد ظرفیت خود می رسد. زمان لازم برای شارژ کامل باتری با شارژ معمولی با توجه به نوع ظرفیت تریم 6.9 و 8.7 ساعت محاسبه شده است.

شاخص صفر تا 100 کیلومتر نیز 5.7 و 6.2 ثانیه با توجه به تریم، محاسبه شده که برای این گروه قیمتی قابل قبول است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

خودروهای چینی زیر 10 هزار دلار

همان‌طور که گفته شد خودروهای چینی در این گزارش نقش پررنگی دارند؛ از جیلی گرفته تا چانگان در این فهرست یافت می‌شوند.

لتین منگو خودروی متعلق به برند Levdeo چین است که 4 هزار و 500 دلار قیمت دارد؛ سیستم ترمز لتین منگو در محور جلو دیسکی و در عقب کاسه است. رینگ های فولادی در اندازه 14 اینچی روی تمامی تریم ها نصب شده است.

این خودرو در بازار چین از 4590 تا 9210 دلار قیمت گذاری می شود. از منظر کلاس بدنه در گروه هاچ بک طبقه بندی می شود و برابر با 3620 میلیمتر در طول، 1610 میلیمتر در عرض و 1525 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز 2440 میلیمتر است.

در بخش پیشرانه از تک موتور الکتریکی 25 کیلوواتی(33.5 اسب بخار) با گشتاور 105 نیوتن متر استفاده شده است. بیشینه سرعت نیز حدود 100 کیلومتر برساعت محاسبه شده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

چانگان لومین 7 هزار دلاری دیگر خودروی چینی این فهرست است که برای رقابت در بازار وسایل نقلیه بسیار کوچک وارد میدان شده است. لومین در بازار چین از 7140 تا 9330 دلار قیمت گذاری می شود.

چانگان لومین که مجموعا بدنه ای حجیم را در فضایی کوچک قرار داده از منظر ابعاد برابر با 3270 میلیمتر در طول، 1700 میلیمتر در عرض و 1545 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورها نیز 1980 میلیمتر است.

وزن خالص لومین با توجه به تریم 805، 840 و 945 کیلوگرم محاسبه شده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

میپل لیفت اکس3 پرو، شاسی بلند جیلی، نیز در این فهرست راه یافته‌است؛ میپِل(Maple) برندی جوان است که سابقه فعالیت آن به سال 2011 باز می گردد و در زمینه ارائه محصولات مبتنی بر فناورهای نوین با رویکرد قیمت رقابتی فعالیت می کند. این برند با حمایت کمپانی بزرگ جیلی شکل گرفته و پیش می رود.

یکی از محصولات جدید میپل که براساس خودروی ویژن اکس3 جیلی شکل گرفته، لیف اکس3 پرو نام دارد. این خودرو در بازار چین از 7290 تا 9900 دلار قیمت دارد. میپل برای خودروی لیف اکس3 پرو برابر با 4 سال یا 100 هزار کیلومتر گارانتی در نظر گرفته است.

خودرو از منظر ابعاد برابر با 4005 میلیمتر در طول، 1760 میلیمتر در عرض و 1575 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز 2480 میلیمتر است.

وزن خالص با توجه به تریم 1157 و 1190 کیلوگرم محاسبه شده است. ارتفاع میپل لیف اکس3 پرو از سطح زمین 185 میلیمتر است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

ساوایست A5 خودروی ارزان قیمت چینی نیز در این فهرست راه‌یافته‌است؛ ساوایست در زمینه تولید کلاس سدان نیز فعالیت دارد و یکی از جدیدترین محصولات آن با نام A5 در بازار چین حدود 8 تا 12 هزار دلار قیمت دارد.

این محصول در قسمت دماغه کاملا روی عناصر کرومی متمرکز شده و بخش زیادی را به گریل(جلوپنجره) براق اختصاص داده است. خط شانه قوی در نمای جانبی و چراغ های معمولی در قسمت عقب مجموعه ای را شکل داده اند که با توجه به گروه قیمتی قابل قبول به نظر می رسد.

از منظر ابعاد برابر با 4588 میلیمتر در طول، 1780 میلیمتر در عرض، 1485 میلیمتر در ارتفاع و 2625 میلیمتر در فاصله بین محورها توسعه یافته است. وزن خالص نیز برابر با 1210 تا 1250 کیلوگرم محاسبه شده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

هونگ روئی تایگرEFV؛ خودروی 4600 دلاری چینی است که توانسته‌است به این فهرست راه پیدا کند؛ هونگ روئی نام خودروساز فعال در پکن است که سابقه فعالیت آن به سال 2010 باز می گردد. این برند یک خودروی خیلی کوچک را در بازار چین دارد که با نام تایگر اف ایی ویی شناسایی می شود. قیمت پایه از 4600 دلار کلید می خورد.

تایگر از منظر ابعاد برابر با 3380 میلیمتر در طول، 1499 میلیمتر در عرض و 1610 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2440 میلیمتر است. ارتفاع از سطح زمین 150 میلیمتر و وزن خالص خودرو نیز با توجه به تریم 670، 705 و 795 کیلوگرم محاسبه شده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

این خودرو فرانسوی زیر 10 هزار دلار قیمت دارد!

خودروهای اروپایی نیز در این فهرست راه یافته‌اند که از میان آنها می توان به خودروی سیتی K-ZE شاسی بلند ارزان قیمت رنو اشاره کرد؛ سیتی K-ZE یکی از محصولات کمپانی رنو است که از سال 2019 در بازار چین حضور دارد. مهمترین دلیل شهرت این خودرو به برچسب قیمت آن مربوط می شود زیرا مدل پایه از 8700 دلار آغاز می شود که این شاخص برای یک کراس اوور تمام الکتریکی با برند مطرح بین المللی کاملا رقابتی و مطلوب است.

رنو K-ZE از منظر ابعاد برابر با 3740 میلیمتر در طول، 1580 میلیمتر در عرض و 1480 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2423 میلیمتر است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

سیتروئن نیز وارد رقابت خودروهای ارزان قیمت شد!

از زمان معرفی محصول الکتریکی کوچک خود با نام امی، تا کنون 21 هزار دستگاه از آن را به فروش رسانده است.

اکنون سیتروئن از ثبت یک رکورد جدید برای امی خبر می دهد زیرا در تاریخ 21 ژوئن 2022 و فروش آنلاین یک نسخه ویژه از آن طی 17 دقیقه تمامی موجودی طرح که 50 دستگاه بوده، ثبت سفارش شده است.

مای امی باگی نام این نسخه ویژه است که در مقایسه با نسخه استاندارد از محافظ لوله ای به جای درب و (بخشی از) سقف کرباس قابل حذف استفاده می کند. در طراحی بدنه و کابین نیز جزئیات رنگی جذابی به کار گرفته شده است.

قیمت پایه این تریم ویژه 9790 یورو تقریبا معادل 10300 دلار اعلام شده است. در بخش پیشرانه از تک موتور الکتریکی 8 اسب بخاری استفاده شده که انرژی مورد نیاز خود را از باتری 5.5 کیلووات ساعت تامین می کند. برد حرکتی خودرو نیز برابر 70 کیلومتر محاسبه شده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

خودروهای کره‌ای زیر 10 هزار دلار بازار

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

کره‌جنوبی که در سال‌های اخیر توانسته‌است اسم و رسمی در بازار خودرو به دست آورد نیز در ساخت خودروهای ارزان قیمت دستاوردهای قابل توجه‌ای داشته است؛ ری(Ray)؛ خودروی کوچک 10 هزار دلاری کره ای است.

ری(Ray) یکی از محصولات کوچک کیا در بازار کره جنوبی است که برابر با 3595 میلیمتر در طول، 1595 میلیمتر در عرض و 1700 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. این خودرو اولین بار در سال 2011 معرفی شد و در سال 2017 یک فیس لیفت مهم را دریافت کرد. اکنون نیز فیس لیفت جدید خود را به نمایش گذاشته و البته همچنان در نسل اول قرار دارد.

Ray را شاید بتوان ترکیبی از پیکانتو آشنای بازار ایران و سول دیگر محصول جعبه ای خودروساز کره ای دانست. در بازار چین هم محصولات بسیاری در این ابعاد و سایز تولید می شود که اکثر آنها را در گروه خودروی عصر ایران معرفی کرده ایم پس ری از منظر ظاهری چیز عجیب و تازه ای نیست اما کیفیت بالای تولید را حتی از همین تصاویر نیز می توان کاملا احساس و درک کرد.

ژاپن از رقابت خودروهای 10 هزار دلاری عقب نماند!

ژاپن نیز که با سال‌ها تجربه در ساخت و توسعه خودروهایی با کیفیت توانسته‌است اسم و رسمی در بازار خودرو به دست آورد، وارد رقابت خودروهای 10 هزار دلاری شده‌است؛ تانتو، مکعب 10 هزار دلاری نام محصولی از برند دایهاتسو است که در کلاس خودروهای کِی قرار می گیرد. نسل اول تانتو سال 2003 روانه بازار شد و تا 2007 روی خط تولید قرار داشت. نسل دوم تا 2013 و نسل چهارم تا 2019 تولید شدند.

از سال 2019 تا کنون تانتو همچنان در نسل پنجم توسعه یافته و جز پرفروش ترین محصولات خودرویی بازار ژاپن بوده است.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

دیزایر 10 هزار دلاری سوزوکی نیز در این فهرست جای گرفته‌است؛ دیزایر نام یک سدان ارزان قیمت از گروه ماروتی سوزوکی است که در بازارهایی مانند هند و فیلیپین عرضه می شود. این سدان با توجه به بازار هدف با قیمت پایه حدود 10 هزار دلار عرضه می شود.

ارزان قیمت بودن خودرو در مقایسه با استانداردهای موجود در بازار جهانی خودرو کاملا محسوس است. چراغ های اصلی بسیار بزرگ جلو تقریبا هیچگونه هماهنگی با ابعاد بدنه ندارند و البته جلوپنجره نیز یک الگوی مجددا بی ربط به شرایط کلی بدنه را ارائه می کند.

عکس | همه ماشین های زیر 10 هزار دلار جهان که می توانند به ایران بیایند!

گفتنی است که فهرست خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار در سال‌های اخیر تقلیل یافته‌است، چراکه هزینه تهیه مواد اولیه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و از طرف دیگر تهیه برخی مواد اولیه مانند تراشه‌ها در سال‌های اخیر دشوار شده‌است که خود به افزایش قیمت تمام شده خودروهای ساخته شده دامن می‌زند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا