جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

دانشمند سرشناس درگذشت

میرزا ملااحمد، دانشمند سرشناس تاجیک در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

«میرزا ملااحمد» دانشمند سرشناس تاجیک، دکترای فلسفه، عضو وابسته آکادمی ملی علوم تاجیکستان امروز در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

مراسم تشییع جنازه این دانشمند فرهیخته تاجیک ظهر امروز در مقابل خانه اش در شهر دوشنبه برگزار شد.

«محمدتقی صابری»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در پی درگذشت این دانشمند نامی پیامی را منتشر کرد که در آن آمده است: خبر درگذشت نویسنده، ادیب، پژوهشگر،  ایران‌شناس و  ایران‌دوست نام آشنای تاجیک مرحوم میرزا ملا احمد، باعث تاسف و تاثر اینجانب شد.

ایشان در طول عمر با ثمر خویش بیش از ۴۵۰ اثر و یادگار ارزشمند علمی و ادبی در حوزه ادبیات پارسی و ایران شناسی از خود برجای گذاشت که تعدادی از آنان در جمهوری اسلامی ایران نیز منتشر شده و در طول این سالها جوایز متعددی را به پاس زحمات خود از جشنواره‌های علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران از آن خود کرده است که در آخرین آن در سال ۲۰۲۱ میلادی این مرحوم به عنوان برگزیده دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

برگردان ترجمه قرآن کریم به خط سیریلیک از دیگر خدمات ارزشمند ایشان محسوب می‌شود.

مرحوم میرزا ملا احمد به عنوان عضو پیوسته آکادمی علوم و اتحادیه نویسندگان جمهوری تاجیکستان، از سال ۲۰۰۲ ریاست انجمن دوستی تاجیکستان و ایران را نیز برعهده گرفتند و بدون تردید نقش ممتازی در تحیکم پیوندهای ناگسستنی ایران و تاجیکستان ایفا نمودند.

بی‌شک، با درگذشت ایشان، جامعه علمی، ادبی و فرهنگی تاجیکستان یکی از شخصیت‌های خود را از دست داد.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، ملت و کشور دوست، هم فرهنگ و هم زبان تاجیکستان، از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم آرامش ابدی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی آرزو می‌نمایم.

میرزا ملاحمد از دانشمندان مشهور تاجیک بود. وی بیش از ۴۰۰ اثر علمی و عمومی نوشت. مجموعه‌های وی شامل حدود ۲۰۰ مقاله، ۱۲ تک نگاری به ایران شناسی است. به ویژه بیش از ۳۰ اثر و مقاله از وی در ایران منتشر شده است.

مرحوم میرزا ملا احمد در تاریخ ۲۰ فوریه ۱۹۴۸ در روستای دَردَر، ناحیه عینی واقع در استان سغد تاجیکستان به دنیا آمده و سال ۱۹۶۹ میلادی دوره دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه ملی این کشور را به پایان رسانده و وارد آکادمی علوم تاجیکستان شد.

وی فعالیت علمی خود را در پژوهشگاه شرق‌ شناسی آکادمی مذکور شروع و سال‌‌ها به عنوان سرپرست شعبه ادبیات ایران و افغانستان کار کرد.

سپس سرپرستی شعبه ایران‌ شناسی و هندشناسی و معاونت علمی ریاست پژوهشگاه مزبور را به عهده گرفت و بعد از منحل شدن پژوهشگاه در ۱۹۹۳ در پژوهشگاه زبان و ادبیات رودکی آکادمی علوم تاجیکستان انجام وظیفه کرد.

وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ ریاست شعبه علمی این پژوهشگاه و از سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون دبیر ارشد علمی آکادمی علوم تاجیکستان فعالیت می‌کرد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا