جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

درخواست فوری 3 کشور اروپایی از ایران

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند تا برای بازگشت از کاهش تعهدات برجامی‌اش آماده شود.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی به شورای حکام آژانس اتمی درخصوص ایران آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس از گروسی، مدیرکل آژانس اتمی به خاطر آخرین گزارشش و آپارو، معاون مدیرکل برای ارائه اطلاعات فنی تشکر می‌کنند. ما از آژانس به دلیل گزارش‌هایش علی‌رغم محدودیت‌های وضع شده علیه فعالیت‌هایش در ایران قدردانی و حمایت خود از استقلالش را ابراز می‌کنیم.

در این بیانیه عنوان شده است: ما با نگرانی ملاحظه کردیم که ایران از زمان برگزاری آخرین نشست شورای حکام در ماه نوامبر به فعالیت‌هایش در زمینه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای از طریق افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده و انجام فعالیت‌هایی که منجر به دستیابی به دانش دائمی و غیرقابل بازگشت می‌شود، ادامه داده است. برنامه هسته‌ای ایران تا به حال تا بدین حد پیشرفته نبوده است و جامعه بین‌المللی را تا سطح بی‌سابقه‌ای در خطر قرار می‌دهد. ایران از زمان برگزاری آخرین نشست شورا تقریبا ذخایر اورانیوم با غنای بالا را دوبرابر کرده است.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه ذکر کردند: ایران به ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ادامه داد و از زمان برگزاری آخرین جلسه شورا فعال‌سازی آبشاری از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در تاسیسات زیرزمینی فوردو را آغاز کرده است. ایران هیچ توجیه غیرنظامی پذیرفتنی برای غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی ندارد و تولید اورانیوم با غنای بالا برای کشور بدون برنامه تسلیحاتی بی‌سابقه است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد زمان مورد نیاز ایران برای رسیدن به اولین سلاح هسته‌ای را بیش از پیش کاهش می‌دهد. برنامه تحقیقات و توسعه ایران و استفاده مفصل از سانتریفیوژهای پیشرفته توانایی‌های غنی‌سازی این کشور را به طور دائم ارتقا داده است. این بدان معناست که تنش‌زایی‌های مداوم ایران دارد ارزش‌های عدم اشاعه هسته‌ای برجام به طور غیرقابل بازگشتی کاهش می‌دهد.

در این بیانیه آورده شده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای بیش از یک سال از زمانی که ایران اجرای توافقات نظارتی و راستی‌آزمایی در برجام را متوقف کرده و اجرای پروتکل الحاقی را به تعلیق درآورده، از دسترسی حیاتی به اطلاعات سانتریفیوژها و مولفه‌های سازنده آن محروم بوده است. آژانس گزارش داده که فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی به شدت تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای‌یش ذیل برجام قرار گرفته است.

سه کشور اروپایی اظهار کردند: تروئیکای اروپایی به مدت یازده ماه در مذاکرات گسترده با ایران شرکت داشته است. ما به نهایی کردن توافقی که به نگرانی‌های مبرم و فوری عدم اشاعه هسته‌ای ما رسیدگی می‌کند، برنامه هسته‌ای ایران را به حدود برجامی‌اش بازمی‌گرداند و تدابیر شفاف‌سازی برجامی و اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران را محقق می‌سازد نزدیک هستیم. سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بدان معناست که این توافق نمی‌تواند به طور نامحدود بر روی میز باقی بماند. پنجره فرصت درحال بسته شدن است. ما از تمامی طرفین می‌خواهیم که هم‌اکنون تصمیمات لازم برای بستن توافق را اتخاد کنند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم که شروط فرعی برای نهایی شدن توافق تعیین نکند.

آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه گفتند: ما قویا از ایران می‌خواهیم که از هرگونه تنش‌زایی جدید خودداری کند و فورا به تمامی فعالیت‌های مرتبط با دگرش اورانیوم با غنای بالا که تبعاتی عملی برای بازگشت به حدود برجامی خواهند داشت، خاتمه دهد. ما از ایران می‌خواهیم که آماده اتخاد گام‌هایی جهت اجرای مجدد برجام شود. ایران باید اول تولید اورانیوم با غنای بالا  و هر غنی‌سازی بالاتر از حدود برجامی را متوقف کند؛ دوم آماده کنار گذاشتن تمامی ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش که از حدود برجام فراتر می‌رود باشد؛ سوم توانایی‌های غنی‌سازی به حدود توافق شده بازگرداند؛ چهارم به تمامی فعالیت‌های مرتبط با تولید اورانیوم فلزی خاتمه دهد و پنجم شفاف‌سازی کامل داشته باشد و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سربگیرد.

در انتهای بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: ما تاکید داریم که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد و به آژانس اجازه احیای پیوستگی اطلاعات درخصوص برنامه هسته‌ایش را صادر و توانایی آژانس جهت تداوم راستی‌آزمایی و نظارت را تقویت کند تا آژانس بتواند تضمین‌های کامل و موثری درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به جامعه بین‌المللی ارائه دهد. ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دلیل گزارش‌دهی با حفظ اصل بی‌طرفی و اجرای شدید و منصفانه تعهدش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل به این آژانس محول شده تقدیر و مدیرکل آژانس را ترغیب می‌کنیم که شورا را درجریان پیشرفت‌ها درخصوص نظارت و راستی‌آزمایی از تمامی جوانب در ایران قرار دهد. ما از انتشار عمومی آخرین گزارش فصلی آژانس درخصوص فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران استقبال می‌کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا