جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

درمان‌های خانگی معده‌درد

دردهای معده و شکم وقتی به سراغ‌تان می‌آیند، واقعا عذاب‌آورند. اما یکسری درمان‌های خانگی برای تسکین این دردها وجود دارد.

نادیا زکالوند: معده‌درد، دردی است که در افراد مبتلا با شدت‌های مختلفی بروز می‌کند و حتی ممکن است این درد در نواحی مختلف شکم، از جمله آپاندیس، کبد، کیسه صفرا، معده،‌ لوزالمعده و روده هم حس شود.

علایم معده‌درد و سوء‌هاضمه

از علایم شایع معده‌درد می‌توان به سوزش معده، تهوع، نفخ، گاز، آروغ (گاهی‌اوقات همراه با بالا آوردن مایعی بدبو یا تلخ)، باد روده، بوی بد یا ترش نفس، سکسکه یا سرفه اشاره کرد.

علت معده‌درد

معده‌درد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از برخی از آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

ابتلا به ذات‌الریه، حمله قلبی، عفونت آستر معده، انسداد روده،‌ آپاندیس، درد در لوزالمعده،‌ سنگ کلیه و کیست تخمدان

هر کدام از مشکلات فوق، موجب درد در ناحیه شکم و معده فرد می‌شود.

درمان‌های خانگی

با روش‌های خانگی زیر می‌توانیم درد معده را درمان کنیم:

۱. نوشیدن آب

بدن برای هضم و جذب مواد مغذی به آب نیاز دارد. کمبود آب، هضم غذا را دشوار کرده و احتمال ابتلا به معده‌درد را افزایش می‌دهد.

۲. پرهیز از درازکشیدن بعد از غذا

برخی از افراد عادت دارند بلافاصله بعد از مصرف غذا، دراز بکشند. این کار باعث می‌شود اسید معده به مری بازگردد و فرد را به سوزش معده مبتلا کند. بنابراین هرگز بعد از مصرف غذا فورا دراز نکشید.

۳. زنجبیل

زنجبیل از حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار و افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند، می‌کاهد. اگر معده‌درد دارید، کمی زنجبیل به غذا یا نوشیدنی‌تان بیفزایید.

۴. رژیم غذایی برت (BRAT)

موز، برنج، سس سیب و تست که به رژیم غذایی برت معروف‌اند برای درمان معده‌درد مفیدند. این مواد غذایی روند گذر فضولات از بدن و روده را بهبود می‌بخشند و در صورت وجود اسهال، آن را بند می‌آورند.

از دیگر درمان‌های خانگی می‌توان به مصرف جوش شیرین برای بهبود سوزش معده با کاهش اسیدیته معده، انجیر، آب آلوئه‌ورا، ریحان، شیرین‌بیان و برنج اشاره کرد. همچنین باید از مصرف سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و مصرف غذاهای دیرهضم اجتناب کرد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا