جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

دستور علی‌اف در روابط اقتصادی جدید جمهوری آذربایجان با ایران

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بعد از ظهر سه شنبه با امضای فرمانی خواستار ایجاد ارتباطات جدید اقتصادی «زنگه‌زور شرقی» و «جمهوری خودمختار نخجوان» از طریق ایران شد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بعد از ظهر سه شنبه با امضای فرمانی خواستار ایجاد ارتباطات جدید اقتصادی «زنگه‌زور شرقی» و «جمهوری خودمختار نخجوان» از طریق ایران شد.

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان با امضای فرمانی، یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران را امضا کرد.

چندی قبل نیز یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان اظهار داشت، یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی «زنگه‌زور» و جمهوری خودمختار «نخجوان» از طریق خاک ایران، یک رویداد تاریخی است.

«حکمت حاجی‌اف» معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «زمانی که “الهام علی‌اف” رئیس جمهور آذربایجان از هیاتی به سرپرستی “رستم قاسمی” وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و آذربایجان، استقبال کرد، به ویژه تاکید کرد که راه‌های ارتباطی جدید یک کریدور بین‌المللی مهم برای حمل و نقل و انتقال برق خواهند بود.»

«محمود عباس زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» گفت: «دولت جدید ایران برای کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان اهمیت ویژه‌ای قائل است.»

این قانونگذار ارشد ایرانی افزود، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در تلاش است تا تمامی موانع موجود بر سر راه تحکیم روابط دو کشور را برطرف کند و در این راستا، وزیر خارجه ایران گزارش ویژه‌ای را در خصوص تقویت روابط به مجلس ایران ارائه کرد و اقداماتی مطابق با آن در حال انجام است.

از سویی دیگر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، همسایه باکو اظهار داشته که مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران ، ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های فراوانی ایجاد کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا