جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

دلیل وضعیت و فضای ابهام برجام مشخص شد

مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 به این دلیل در وضعیت و فضای ابهام قرار گرفته که از یک طرف اراده ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی بر اعاده برجام بوده و خواهد بود و آمریکایی‌‌ها به این موضوع واقف هستند که عدم توافق زمینه برخورد و رویارویی احتمالی را به وجود می‌‌آورد.

از سوی دیگر عدم توافق، تنش بازیگران منطقه‌‌ای یعنی اسرائیل، ایران، عربستان و امارات متحده عربی را تشدید می‌کند. در عین حال برخی از انتظارات آمریکایی‌‌ها و ایرانی‌‌ها در روند اعاده برجام، ماهیت اجرایی و عملیاتی ندارد. به‌طور مثال خروج سپاه پاسداران از لیست بازیگران حامی تروریسم در اختیار دولت آمریکا نیست. زیرا قانون کنگره بوده و نادیده گرفتن کاتسا نیازمند توافق مجدد کنگره خواهد بود. مگر آنکه جو بایدن یا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تعهد بدهند که اجرای این قانون را تا پایان دوره ریاست‌جمهوری تعلیق خواهند کرد.

تحقق این امر نیز نیازمند آن است که وزارت خارجه آمریکا در گزارش اوت 2022 خود درباره بازیگران حامی تروریسم، ایران و سپاه پاسداران را از لیست تروریسم این وزارتخانه خارج سازد. اگر ایران از این لیست خارج شود زمینه برای اعاده همکاری‌‌های منطقه‌‌ای آمریکا و ایران فراهم می‌شود. به عبارت دیگر شرط غیرامنیتی شدن ایران آن است که از لیست حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا خارج شود.از سوی دیگر آمریکا هنوز نسبت به‌سانتریفیوژهای پیشرفته ایران نگران بوده و تلاش دارد تا قابلیت اجرایی و عملیاتی سانتریفیوژها را کنترل کند. اگرچه موضوع خروج سانتریفیوژها از کشور منتفی شده اما چگونگی حفظ و نظارت بر آن در قالب دغدغه‌های آمریکا برای گریز هسته‌‌ای هنوز پابرجاست. در نهایت باید موضوع سوئیفت مالی را مورد توجه قرار داد مبنی بر اینکه آیا درآمدهای نفتی ایران به گونه‌‌ای خواهد بود که زمینه برای مبادلات تجاری جمهوری اسلامی و سایر کشورها به وجود آید، یا اینکه هرگونه قراردادی نیازمند مجوز وزارت خزانه‌‌داری ایالات متحده خواهد بود؟ با وجود این مسائل، همچنان مذاکرات ادامه دارد اما زمان برای نتیجه‌‌بخشی آن بسیار محدود است. اگر در آوریل 2022 توافق حاصل نشود، ضریب خطر ناشی از عدم توافق، امنیت ملی کشور و امنیت منطقه‌‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا