جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

دولت در بازار دلار تمام قد در برابر جنگ دشمن ایستاده است

سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ پیام رسان های خارجی گفت: این فیلترینگ به گونه ای تدبیر شد که مردم از پیام رسان خارجی به پیام رسان داخی کوچ کنند، البته این فیلتر مسکّن مقطعی است و سیاست دولت در حوزه فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است، در طول هشت سال گذشته شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته اما در یک سال اول دولت ۳۰ درصد رشد و در مجموع ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.

سخنگوی دولت گفت: دولت در بازار دلار تمام قد در برابر جنگ دشمن ایستاده است و برای نقدینگی، برنامه ریزی کرده تا سرعت آن را با افزایش تجارت کاهش دهد.

، علی بهادری روز جمعه در نشستی با سخنگوی دولت با اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد با اشاره به قرارداد قطعات خودرویی با روسیه و صدور خدمات فنی مهندسی افزود: همچنین برای اولین بار بعد از انقلاب پالایشگاه فراسرزمینی را در ونزوئلا احداث کردیم.

به نوشته ایرنا، وی اضافه کرد: کشور بعد از انقلاب پیشرفت های زیادی داشته اما در حداقل ۱۰ سال اخیر رویکردهای دولتی، موجب عقب ماندن شد. قبل از انقلاب نیز رویکردهایی وجود داشت که ما را از سابقه تمدنی عقب نگه داشته بود.

سخنگوی دولت افزود: دشمن در سال های اخیر بر تحریم اقتصادی ایران به عنوان تحریم فلج کننده تمرکز کرده چون اولویت اول کشور حوزه اقتصاد بود. شاید بخشی از ضعف ما در حوزه فرهنگ، به دلیل پرداختن به عرصه اقتصادی بوده است.

بهادری جهرمی گفت: این دولت اجازه چرخش صنایع و نوآوری را نداد لذا یک سری از خواسته های دشمن به ثمر نشست به گونه ای که رشد افتصادی ما از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود چهار دهم درصد بود و در واقع هیچ پیشرفتی نداشت.

وی اضافه کرد: کشور در ۱۰ سال اخیر، خلق پول بسیار افزایش داشت که این امر باعث ایجاد یک بمب نقدینگی و در نتیجه ایجاد تورم به جای رشد اقتصادی شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در چهار سال گذشته تورم های بالای ۳۰ و ۴۰ درصدی را تجربه کرده ایم، البته کشور تورم بالای ۳۰ درصدی را تجربه کرده بود اما چهار سال پشت سر هم تورم بالای ۳۰ درصدی نداشته است. ایران تورم ۶۰ درصدی را در زمان جنگ جهانی اول و شهریور ۱۴۰۰ که تحویل این دولت شد، تجربه کرد و اوضاع ما در حوزه اقتصاد در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی افزود: تورم وقتی چند سال پشت سرهم رخ دهد، مزمن می شود و نیاز به درمان طولانی مدت دارد، تحریم های آمریکا و سیاست دولت های قبلی در ۱۰ سال قبل در حوزه اقتصاد، منجر به چنین تورمی شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال حاضران درباره رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه رسانه و افکار عمومی عملیاتی توسط دشمن انجام شده که اطلاع‌رسانی ما به مردم و مخصوصا جوانان از طریق رسانه‌های رسمی انجام نمی‌شود و اخبار دسته اول با دیدگاه کشورهای خارجی از طریق رسانه‌هایی که در اختیار ما نیست به مردم منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: کرونا این ماجرا را با تعطیلی اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها تشدید کرد و موجب افزایش ضریب قدرت رسانه در فضای مجازی شد لذا دشمن در حوزه رسانه و افکار عمومی و در حوزه نارضایتی اجتماعی ناشی از فشار اقتصادی و مشکلاتی که این مسیر برای مردم ایجاد کرده، قرار گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییر گفتمان دولت سیزدهم افزود: سیاست های جدید، برای اینکه بتواند خود را در سفره، اجتماع و فرهنگ مردم نشان دهد، به زمان نیازدارد و در یک سال و دو ماه گذشته میانگین رشد اقتصادی را با فعال کردن کارگاه های نیمه فعال و تعطیل، هدایت سرمایه گذاری داخلی و فروش نفت در جهت خنثی سازی تحریم ها شاهد بوده ایم.

بهادری جهرمی ادامه داد: فروش نفت به طور ماهانه از رشد برخوردار است، توسعه تجارت خارجی داشته ایم، ۱۶ سال صادرات به پاکستان تعطیل شده بود که در این دولت این امر از سر گرفته شد. با سیاست دیپلماسی همسایگی ابتدا توسعه تجارت خارجی ایجاد شد و در برخی از کشورها به پنج برابر رسید و دوم اینکه هندسه قدرت را به منطقه برگرداندیم.

سخنگوی دولت افزود: با این کار حوزه اقتصاد و تجارت و هندسه قدرت سیاسی نیز در منطقه تقویت و در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله مد و لباس جلساتی برگزار شد. همچنین رشد اقتصادی و تورم با اصلاحات اقتصادی از ۶۰ به ۴۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه دشمن از این وضع کشور احساس خطر کرد و پیشرفت ما را به ضرر خود می بیند، خاطر نشان کرد: دشمن همه ابزارهای خود را پای کار آورد اما نتواست دانشگاه را که هدف اصلی اش بود، تعطیل کند اما با این حال، راه بسیار بزرگی در پیش و در این مسیر تکلیف دولت و حوزویان بیشتر از بقیه اقشار جامعه است.

بهادری جهرمی در خصوص ضعف رسانه ای نسبت به بیان عملکرد دولت نیز اظهار کرد: دولت می گوید و بیان می کند ولی صدای این اقدامات به مردم نمی رسد، وضعیت کنونی را با ۱۰ سال قبل مقایسه نکنید، شرایط تغییر کرده است و رسانه های رسمی ما به شدت تضعیف شده لذا گاهی دولت در برخی جاها باید در زمین دشمن مانند توییتر بازی کند.

وی ادامه داد: در جابجایی مدیران دولت سابق نیز کوتاهی داشتیم که این مهم جزو مطالبات به حق مجموعه های انقلابی است، از این رو رییس جمهور کارگروهی تشکیل داد که مقامات را بررسی و در صورت مناسب نبودن، آنها را عزل کند.

سخنگوی دولت در خصوص فیلترینگ پیام رسان های خارجی نیز گفت: این فیلترینگ به گونه ای تدبیر شد که مردم از پیام رسان خارجی به پیام رسان داخی کوچ کنند، البته این فیلتر مسکّن مقطعی است و سیاست دولت در حوزه فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است، در طول هشت سال گذشته شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته اما در یک سال اول دولت ۳۰ درصد رشد و در مجموع ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی افزود: مطالبات مقام معظم رهبری از دولت توسط رییس جمهور به وزرا ابلاغ و از آنها در خصوص برنامه های خود پیگیری و ارزیابی صورت می گیرد، تاکنون ۱۵۰ تکلیف مقام معظم رهبری به دستگاه ها ابلاغ شده است، دولت گفتمان شفافی دارد و یکی از محورهایی که در یک سالگی آن مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت، رویکرد فرهنگی دولت بود که جزو نقاط قوت برشمردند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت به صورت تمام قد از مجموعه های ارزشی مانند حوزه علمیه حمایت می کند اما باید به گونه ای باشد که که این نهاد وابسته نباشد.

وی همچنین به موضوع حمایت از بازی های انیمیشنی حوزه کودک و نوجوان با رویکرد ایرانی اسلامی با وام ۵۰۰ میلیون تومانی اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر صندوق هنر و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری قرآنی در این خصوص مدنظر قرار گرفت.

بهادری جهرمی در پاسخ به لزوم بهره گیری از نخبگان جامعه در نقاط مختلف کشور نیز گفت: شبکه ای برای شناسایی و به کارگیری نخبگان نداریم و این شبکه به صورت غیر سیستماتیک به دولت معرفی شده اند.

سخنگوی دولت در خصوص موضوع مسکن نیز اظهار کرد: مسکن یکی از بخش های مهم این حوزه است که باید مطالبه شود،همچنین خودرو همیشه مشکل مردم بوده و باید آنان در این خصوص مطالبه گری کنند.

وی در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی نیز گفت: هیچ دولتی نبوده که مشاور وزیر، دستگیر و یا حدود ۱۰ معاون وزیر به خاطر کوتاهی یا فساد مجموعه زیردست شان برکنار کند، اما دولت سیزدهم این کار را کرد، تیم اقتصادی دولت همگن است و البته که اختلاف نظر کارشناس لازمه تقویت کاراست، همچنین اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، با اینکه هزینه بر بود عملیاتی و اجرا شد که از آن کاهش ۲۰ درصدی تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در واقع ۱۰ درصد هزینه تورمی برای اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه بود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه این تهدیدهای اخیر فرصت های زیادی را ایجاد کرد، افزود: اگر دولت وارد این مسیر ایستادگی نمی شد هرگز دشمن ورود نمی کرد، این دولت روی اصول و خط و مشی که مقام معظم رهبری ارائه کردند، ایستاده و ثمره آن برای دولت و مردم بیشتر از هزینه اش خواهد بود.

سخنگوی دولت روز گذشته نیز با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اساتید دانشگاه فرودسی و جمعی از دانشجویان در این دانشگاه نیز دیدار و گفت و گو داشت.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا