جدیدترین و آخرین اخبار داغ فرهنگ و هنر

ردپای سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

نامزدی بازیگر ایرانی-آمریکایی، «آرین موید» در هفتاد و چهارمین دوره جوایز امی، فرصتی مناسب برای یادآوری سینماگران ایرانی‌ است که در سطح جهانی جای خود را پیدا کرده و ردپایی از توانمندی به جا گذاشتند.

آرین موید، بازیگر ایرانی-آمریکایی، موفق به نامزدی در هفتاد و چهارمین دوره جوایز امی شد.

این بازیگر ایرانی در بخش بهترین بازیگر مهمان در سریال درام «جانشینی» یا «وراثت» با دیگر نامزدهای این جایزه به رقابت می‌پردازد.

این سریال با نامزدی در ۲۵ بخش رکورد نامزدی در این دوره از جوایز امی را در دست دارد.

آرین موید، در سال ۲۰۰۳ و پس از نقل مکان کردن به نیویورک، به همراه یکی از دوستانش یک کمپانی چندرسانه‌ای تئاتر به نام «واترول» تأسیس کردند و تهیه‌کنندگی چندین تئاتر را برعهده گرفتند، مضاف بر این‌که موید، در مقام کارگردان هنری نیز آثاری را کارگردانی کرد.

از آثار این هنرمند ایرانی می‌توان به، «مرد عنکبوتی، راهی به خانه نیست»، «تنظیم»، «یقه سفید»، «باور»، «گلاب»، «رفتار در خور»، «لیست سیاه» و…اشاره کرد.
این بازیگر در سال ۲۰۱۱ نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد «تونی» شد.

«جانشینی»، (Succession) مجموعه تلویزیونی کمدی-درام آمریکایی، از جسی آرمسترانگ و محصول شبکه اچ بی او است که اولین قسمت از آن در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۸ از این شبکه پخش شد.
این مجموعه دارای داستانی با موضوع خانواده است؛ خانواده از هم پاشیده‌ای که مالک یک امپراتوری رسانه‌ای هستند و با توجه به وضعیت نامشخص سلامت پدرسالار خانواده‌شان، لوگان روی، بر سر کنترل شرکت در کشمکش قرار دارند.

ردپایشان سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

 

همین مناسبت فرصت خوبی برای بررسی هنرمندان ایرانی ساکن خارج از کشور که در سطح جهانی درخشیدند، و همچنین جایگاه آن‌ها در سینمای جهان، با ردپای ایرانی است.
افرادی که جای خود را در سینمای جهان پیدا کردند و توانستند نام خود را ماندگار کنند.

رضا بدیع، پدرخوانده تلویزیون آمریکا
او یک کارگردان ایرانی بود که بیشتر به خاطر فعالیتش در تولید فیلم و سریال در هالیوود مشهور بود. رضا بدیعی از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت.
به بدیعی لقب «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» داده شده بود. از جمله فیلم ها و سریال هایی که بدیعی کارگردان آن ها بوده می توان به «تغییرمسیر» ، «بالاتر از خطر»، «هاوایی فایو او»، «بارتا»، «مرد شش میلیون دلاری»، «کاگنی و لیسی»، «بافی قاتل خون آشام» و» پیشتازان فضا» اشاره کرد. بدیعی توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد.

ردپایشان سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

 

 

رامین بحرانی فیلم‌ساز مستقل
رامین بحرانی نیز متولد آمریکاست. او یکی از شناخته شده ترین چهره‌های سینمای مستقل آمریکا محسوب می شود که فیلم های بلند و همینطور فیلم های کوتاه او در جشنواره های کن، ونیز، برلین، تورنتو و ساندنس حضوری موفق داشته است.
راجر ایبرت منتقد معروف «شیکاگو سان تایمز»، «چاپ شاپ» دومین فیلم بلند بحرانی را به عنوان ششمین فیلم برتر سینمای جهان در دهه اول قرن بیست و یکم و بحرانی را به عنوان برترین کارگردان دهه گذشته انتخاب کرده است. لئونارد مالتین هم آثار او را در فهرست ۱۵۱ فیلم برتری که دیده نشده قرار داده است.

ردپایشان سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

فیلمنامه‌نویس نامزد جایزه اسکار
حسین امینی که فیلمنامه «درایو» اثر نیکلاس ویندینگ رفن را نوشته است، یکی از شناخته شده ترین ایرانیان فعال در سینمای جهان است. امینی که کارش را با نوشتن تله فیلم شروع کرده، در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بال های فاخته» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.
او در سال ۲۰۱۰ تریلر جاسوسی «شانگهای» ساخته مایکل هفستروم را نوشت؛ اکشن رزمی «۴۷ رونین» با حضور کیانو ریوز و فیلم فانتزی «سفیدبرفی و شکارچی» با بازی چارلیز ترون و کریستین استوارت نیز نوشته اوست.

ردپایشان سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

 

دوربین روی دست با داریوش خنجی
او از اولین سینماگران بین المللی ایرانی الاصلی است که در داخل کشور هم شهرت قابل توجهی کسب کرده است. خنجی که از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در تهران متولد شده، تحصیلات سینمایی خود را در آمریکا دنبال کرده است. خنجی، با فیلمبرداری «هفت» و تیزرهای دیوید فینچر به شهرت رسید و برای فیلمبرداری «اویتا» نامزد اسکار شد.
خنجی تاکنون با کارگردانان بزرگی همچون «برناردوبرتولوچی»، «آلن پارکر»، «رومن پولانسکی»، «سیدنی پولاک»، «وونگ کار وای و وودی آلن» همکاری کرده است. «عشق»، می شائیل هانکه کارگردان مشهور اتریشی را هم خنجی فیلمبرداری کرده که نخل طلایی کن ۲۰۱۲ را برده است.

رامین جوادی؛ پدیده «بازی تاج و تخت»
او (زادهٔ ۱۹۷۴) در آلمان غربی، آهنگساز موسیقی متن فیلم و تلویزیون است. پدر او یک ایرانی و مادرش یک آلمانی است. در آمریکا به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت. بعد از پایان تحصیلات، شروع به نوازندگی در یک گروه موسیقی در بوستون کرد و پس‌از آن با هانس زیمر مشغول به کار شد. جوادی بیشتر به خاطر دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی متن برای فیلم «مردآهنی» (۲۰۰۸) مارول و سریال تلویزیونی محبوب «بازی تاج و تخت» مشهور شده‌است. از دیگر کارهای مشهور وی می‌توان فیلم سینمایی «وارکرفت» و سریال‌های تلویزیونی همچون «فرار از زندان» و «وست ورلد» را نام برد. جدیدترین پروژه‌های رامین جوادی نیز سریال‌ «خاندان اژدها» و فیلم سینمایی «جاودانگان» می‌باشند.

ردپایشان سینماگران ایرانی در هالیوود و جهان

 

حضور بازیگران، کارگردانان، نویسندگان، صدابرداران و حتی تدوین‌گران در سینمای جهان و هالیوود، آن هم با نام و نشان ایرانی نشانی از رشد و از توانایی، استعداد و جهانی شدن هنرمندان مهاجر است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا