جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

رشد عجیب قیمت موبایل دربازار

قیمت موبایل در ماه‌های اخیر سیر صعودی داشت و این رشد در فروردین‌ماه هم ادامه یافت.

گرچه مسئولان صنفی رشد قیمت موبایل در ماه‌های اخیر را نهایتا بین ۲۰ تا ۳۰درصد عنوان می‌کنند اما نگاهی به قیمت روز گوشی‌های پرتقاضا در بازار و مقایسه آنها با قیمت آذرماه همین گوشی‌ها از رشد عجیب ۱۰۰درصدی قیمت برخی از پرفروش‌ها حکایت دارد.

پرفروش‌هایی که دلیل محبوبیت‌شان تا پیش از این قیمت مناسب آنها بود اما الان همان‌ها هم از دسترس قشر کم‌درآمد دور شده‌اند. این  افزایش قیمت و نبود قدرت خرید نزد مصرف‌کنندگان باعث شده تقاضا برای خرید اقساطی تلفن همراه افزایش یابد و فروشندگان موبایل نیز که تا سال گذشته با توجه به نوسان نرخ ارز بر استفاده از شیوه فروش نقدی، یک‌کلام بودند حالا نرم‌تر شده‌اند و آگهی‌های فروش قسطی را پشت شیشه ویترین مغازه‌های‌شان نصب کرده‌اند.

کاهش ۳۰درصدی تقاضای خرید

به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان  تلفن همراه تهران به موازات رشد قیمت موبایل در ماه‌های اخیر تقاضا برای خرید این کالا نیز تا ۳۰درصد کاهش یافته است. محمدرضا رمضان در گفت‌وگو با همشهری، افزایش قیمت انواع گوشی‌های موجود در بازار را به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰درصد عنوان کرد و گفت: کاهش قدرت خرید بخش زیادی از  جامعه اجازه همراهی آنها با قیمت‌های بازار را نمی‌دهد و نتیجه اینکه بازار موبایل چندماه اخیر را در رکود گذرانده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت برخی گوشی‌ها طی چند‌ماه گذشته حداقل ۶ میلیون تومان بالا رفته است، اضافه کرد: رشد قیمت‌ها از یک‌سو باعث تغییر سبد کالا برای بیشتر خریداران شده و فروش گوشی‌های رده پایین‌تر را افزایش داده و از سوی دیگر تعمیر را جایگزین خرید کرده است.

در نتیجه فروشندگان ناچارند برای اینکه نابود نشوند تا جایی که امکان دارد شرایط فروش را تسهیل کنند و به فروش اقساطی رضایت بدهند. رمضان با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر فروش قسطی بسیار زیادشده است اضافه کرد: ما تکنولوژی می‌فروشیم و نمی‌توانیم مدت زیادی یک کالا را نگه ‌داریم چون بعد از چندماه مدل جدید آن کالا به بازار می‌آید و مدل‌های موجود قدیمی می‌شوند، در نتیجه ناچاریم کالا را به روز عرضه کنیم.

واقعیت‌ها از رشد قیمت موبایل

نگاهی به قیمت‌ها در بازار موبایل حاکی از رشد ۱۰۰درصدی قیمت‌ها در ۵ماه گذشته است. به‌طور مثال گوشی سامسونگA۱۳ که به‌دلیل قیمت پایین یکی از پرفروش‌های بازار بود، اوایل آذر سال گذشته ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان قیمت داشت و امروز قیمت آن به ۹میلیون تومان رسیده است. دیگر پرتقاضای  سامسونگ یعنی A۳۳ هم با ۹۰درصد رشد از ۸میلیون‌و۳۰۰هزار تومان به ۱۵میلیون‌و۸۰۰هزار تومان رسیده است.

سامسونگ A۵۳ هم ۷میلیون افزایش قیمت داشته و به ۱۸میلیون‌و۴۰۰هزار تومان رسیده است.

از گوشی‌های برند شیائومی، نوت ۱۱معمولی با بیش از ۱۰۰درصد رشد از ۵میلیون تومان به ۱۰میلیون‌و۷۰۰هزار تومان رسیده و نوت۱۱ پرو با رکورد ۱۵۰درصد افزایش قیمت از ۷میلیون‌و۲۰۰هزار تومان به حدود ۱۷میلیون تومان رسیده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا