جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

روش‌های مختلف برای بالا بردن امنیت گوشی‌های اندروید

اگر به امنیت گوشی اندرویدی خود و فایل‌های شخصی داخل آن اهمیت می‌دهید، ما ۸ روش خوب برای افزایش آن و جلوگیری از خطر را معرفی می‌کنیم.

این روزها گوشی‌های هوشمند همه چیز زندگی ما هستند. به جز گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی و تماشای محتوای چندرسانه‌ای، آن‌ها به جزو مهمی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. از اپلیکیشن‌های بانکداری گرفته تا اکانت‌های ایمیل مهم و غیره، گوشی‌ها می‌توانند فایل‌های مهم کاربران را در خود جای دهند. بنابراین مهم است که از دستگاه خود در برابر هکرها و حملات آن‌ها محافظت کنید.

در صورتی که گوشی شما هک شود یا آن را گم کنید، این می‌تواند برای شما دردسرساز شود. اندروید مطمئناً یکی از بزرگ‌ترین اهداف هکرها در حوزه موبایل است. آن‌ها دائماً در حال کفش راه‌هایی برای عبور از دیوارهای امنیتی سیستم‌عامل اندروید هستند و تعداد زیاد پوسته‌های سفارشی و نسخه‌های اندروید آن‌ها را محبوب مهاجمان کرده است.

به همین بهانه در اینجا به بررسی ۸ روش برای افزایش امنیت گوشی های اندرویدی می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم موبایل داخل جیبتان را به محصول امن‌تری تبدیل کنید.

۱. گوشی خودتان را با یک رمزعبور قوی امن نگه دارید

اندروید روش‌های متعدد امنیتی برای قفل صفحه را ارائه می‌کند. امروزه، قفل نگه داشتن صفحه گوشی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد دستگاهتان را در برابر سارقین امن نگه دارید. انتخاب یک رمز عبور خیلی ساده است. فقط باید در صفحه تنظیمات گوشی خود به دنبال گزینه Security و Lockscreen بگردید.

با این روش‌ها امنیت گوشی‌های اندروید خود را بالا ببرید

شما می‌توانید یک الگو، پین کد و رمزعبور را انتخاب کنید. رمزهای عبوری که ترکیبی از حروف، اعداد و نشانه‌ها باشند، همچنان امن‌ترین انتخاب هستند. شما می‌توانید از حسگر اثر انگشت خودتان هم برای باز کردن هر یک از این روش‌های قفل استفاده کنید.

۲. اپلیکیشن‌های بلااستفاده را پاک کنید

اگر برای مدتی دیگر از اپلیکیشنی استفاده نمی‌کنید، پس بهتر است که با آن خداحافظی کنید. اپلیکیشن‌های قدیمی می‌توانند یک ریسک امنیتی باشند، زیرا ممکن است آن‌ها حاوی آسیب‌پذیری‌هایی باشند که هکرها به دنبال آن‌ها هستند. به جز ریسک‌های امنیتی، برخی از اپلیکیشن‌ها ممکن است اطلاعاتی را در مورد شما جمع‌آوری کنند.

با این روش‌ها امنیت گوشی‌های اندروید خود را بالا ببرید

بنابراین اگر می‌خواهید امنیت گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید، بهتر است این برنامه‌های قدیمی بلااستفاده را حذف کنید. فراموش نکنید که آن‌ها باید کاملاً از روی گوشی شما حذف شوند، نه فقط آن‌ها را از روی صفحه اصلی گوشی خود بردارید.

۳. اگر اپلیکیشنی در پلی استور باشد حتماً امن است؟ خیر!

نباید تصور کنید که تمام اپلیکیشن‌هایی که در فروشگاه Play Store گوگل حضور دارند امن و تأیید شده هستند. گرچه غول جستجوی جهان می‌گوید که آن‌ها باید از یک فیلتر تأیید رد شوند، اما همه ی ما می‌دانیم که گاهی اوقات اپلیکیشن‌های ناامن می‌توانند دیوار امنیتی گوگل را دور بزنند.

با این روش‌ها امنیت گوشی‌های اندروید خود را بالا ببرید

به طور مثال برخی از اپلیکیشن‌ها وعده می‌دهند که تبلیغات سایت‌ها را مسدود می‌کنند، اما در عوض اطلاعات شما را می‌دزدند. برخی دیگر از اپلیکیشن‌های آلوده نیز در قالب VPN ظاهر می‌شوند.

۴. برای ورود به اپلیکیشن‌های شبکه‌ اجتماعی از تأییدیه دو مرحله‌ای استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی راه‌های بسیار آسانی برای ورود مثل قابلیت لاگین تنها با یک کلیک را ارائه می‌کنند. اما این ویژگی بسیار ناامن است. اگر شخصی گوشی شما را بدزدد یا به هر دلیلی به آن دسترسی پیدا کند، می‌تواند خیلی ساده وارد شبکه‌های اجتماعی شما شده و به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. بنابراین بهتر است که این قابلیت را غیرفعال کنید و هر زمانی که خواستید وارد شبکه اجتماعی خود شوید، از تأییدیه دو مرحله‌ای استفاده کنید.

با این روش‌ها امنیت گوشی‌های اندروید خود را بالا ببرید

۵. موقع گشت و گذار مراقب باشید

گاهی اوقات لینک‌هایی که روی آن‌ها کلیک می‌کنیم امن نیستند. مجرمان سایبری همیشه به دنبال راه‌هایی برای خلق لینک‌هایی هستند که حتی گاهی علاقه‌مندان به حوزه فناوری را هم گول می‌زنند. فیشینگ در حال حاضر یکی از سودآورترین روش‌هایی است که مجرمان از آن استفاده می‌کنند. این پیوندهای آلوده می‌توانند شما را به وب‌سایت‌های مخربی هدایت کنند که به راحتی می‌توانند دستگاه‌تان را آلوده کنند یا رمزهای عبور شما را بدزدند. یکی از روش‌های محافظت در برابر لینک‌های مشکوک، استفاده از سرویس تغییر IP است.

۶. به اپلیکیشن‌های VPN رایگان و غیرمعتبر اعتماد نکنید

همانطور که در مورد بالا گفته شد، گاهی اوقات برای وب‌گردی و مشاهده لینک‌های مشکوک بهتر است که از وی‌پی‌ان استفاده کنید. اما لزوماً همه‌ی وی‌پی‌ان‌های رایگانی که در پلی استور عرضه می‌شوند، امن نیستند. گاهی اوقات آن‌ها از اعتماد شما سوء استفاده کرده و اطلاعاتتان را می‌دزدند.

۷. همیشه از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

همیشه از اطلاعات مهمی که دارید بکاپ بگیرید. در این صورت اگر گوشی شما گم یا دزدیده شود، حداقل یک نسخه کپی از آن فایل‌های مهم را دارید. علاوه بر این می‌توانید از سرویس‌های فضای ابری مثل گوگل درایو یا وان درایو برای ذخیره این فایل‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید ذخیره فایل‌هایتان در فضای ابری را به یک عادت تبدیل کنید و آن‌ها را از روی گوشی خود پاک کنید.

با این روش‌ها امنیت گوشی‌های اندروید خود را بالا ببرید

۸. از نسخه‌های قدیمی اندروید استفاده نکنید

برخی از کاربران حق انتخاب زیادی ندارند و نمی‌توانند گوشی هوشمند خود را پس از مدت زمان کوتاهی ارتقا دهند. اما اگر از یک گوشی قدیمی با نسخه‌های اندروید Nougat یا Oreo استفاده می‌کنید، وقت آن رسیده که یک گوشی جدید بخرید یا آنکه از نسخه‌های جدیدتر اندروید استفاده کنید.

اگر از یک گوشی قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید یک رام سفارشی را روی گوشی خود نصب کنید. نسخه‌های قدیمی اندروید از پچ‌های امنیتی گوگل بی‌بهره هستند و توسط بسیاری از برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌شوند. در حال حاضر دستگاه‌های قدیمی وجود دارند که به لطف یک رام سفارشی می‌توانند حتی اندروید ۱۳ را هم دریافت کنند.

جمع‌بندی

در بالا راه‌هایی را برای افزایش امنیت گوشی های اندرویدی ارائه کردیم که می‌توانید با رعایت کردنشان، به خوبی از اطلاعات شخصی خود در برابر مجرمان سایبری محافظت کنید. هیچ یک از این روش‌ها پیچیده نیست و به راحتی می‌توانید از آن‌ها در استفاده روزمره خود از گوشی‌تان استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا