جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

روند افزایش قیمت نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از پنج درصدی در معاملات روز گذشته، روز پنجشنبه بخشی از این ضرر را جبران کرد و بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت پس از سقوط بیش از پنج درصدی در معاملات روز گذشته، روز پنجشنبه بخشی از این ضرر را جبران کرد و بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۳۲ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۲ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۱۸ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۷ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید.

کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی توافق کردند علاوه بر برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا که هفته گذشته اعلام شد، ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر اضطراری خود آزاد کنند تا به مهار رشد قیمتها در بازار کمک کنند. قیمتها پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که نگرانیها نسبت به اختلالات بیشتر عرضه را تشدید کرد، افزایش چشمگیری پیدا کردند و تحلیلگران می گویند حتی با وجود آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک، میزان عرضه محدود مانده است.

بایدن مور، تحلیلگر بانک ملی استرالیا گفت: جدیدترین برنامه برداشت از ذخایر اضطراری اعضای آژانس بین المللی انرژی بعلاوه برداشتی که در اول مارس اعلام شد با یک میلیون بشکه در روز عرضه اضافی از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۲ برابر است که رشد قیمتها در کوتاه مدت را محدود نگه خواهد داشت. اما نیاز برای پر کردن مجدد ذخایر در سال ۲۰۲۳، به محدودیت عرضه در ماههای آینده می افزاید در حالی که عوامل بنیادین عرضه بدون تغییر مانده اند و در نتیجه ریسک صعود قیمتها تشدید می شود.

طبق آمار شرکت دولتی سوموی عراق، تولید نفت عراق در مارس به ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۲۲ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده تحت توافق نفتی اوپک پلاس بود. تولید نفت عراق در مارس ۱۱۲ هزار بشکه در روز کاهش در مقایسه با فوریه داشت. عراق مانند چندین عضو دیگر اوپک برای بالا بردن سطح تولید به سختی تلاش می کند. تولید ماه گذشته این کشور در پی اختلال فعالیت میادین نفتی در جنوب کاهش پیدا کرد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا