جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

رژیم‌های غذایی برای داشتن پوستی زیبا و شاداب

روغن زیتون و گوجه فرنگی نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که از پوست محافظت کرده و اجازه نمی‌دهند نور خورشید باعث فرآیندهای شیمیایی شود که به پوست آسیب‌ می‌رسانند.

یک متخصص تغذیه گفت: غذایی که می‌خورید روی پوست شما هم به‌اندازه بدن‌ تأثیر دارد.

مریم شعبان در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم غذایی باعث می‌شود پوست‌مان خراب شود؟، اظهار کرد: درست است که رژیم‌گرفتن بدن شما را لاغر و سلامت نگه می‌دارد، ولی ممکن است اثرات دیگری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: غذایی که می‌خورید روی پوست شما هم به‌اندازه بدن‌ تأثیر دارد، به عنوان مثال آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات چروک پوست را کاهش می‌دهند و چربی‌های سالم موجود در ماهی پوست را آبرسانی می‌کنند.

شعبان با اشاره به این‌که یکی از رژیم‌های مناسب برای پوست رژیم مدیترانه‌ای است، عنوان کرد: ماهی، گیاهان برگ ‌سبز، روغن ‌زیتون و میوه‌ها مهم‌ترین موارد در این رژیم هستند که برای قلب بسیار مفید است، ولی این رژیم فایده‌های دیگری هم دارد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: تحقیقی در ایتالیا اخیرا به این نتیجه رسیده است که رژیم مدیترانه‌ای از ابتلا به ملانوما که یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان‌ پوست است جلوگیری می‌کند، اما از لحاظ زیبایی اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی باعث می‌شوند، غشای سلول‌های پوستی قوی و کشسان بمانند.

وی افزود: روغن زیتون و گوجه فرنگی نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که از پوست محافظت کرده و اجازه نمی‌دهند نور خورشید باعث فرآیندهای شیمیایی شود که به پوست آسیب‌ می‌رسانند.

شعبان با بیان این که رژیم دیگری که به دوستداران پوست سالم توصیه می‌شود رژیم گیاه‌خواری، وگان است، عنوان کرد: ممکن است به‌خاطر سلامتی دست از خوردن گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی بردارید یا ممکن است به‌خاطر دلایل اخلاقی این تصمیم را گرفته باشید، به‌هرحال به جای فرآورده‌های حیوانی غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ بیشتری می‌خورید که این رژیم خیلی هم برای پوست خوب است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این غذاها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند که این رادیکال‌ها باعث چروک‌شدن پوست، ‌ ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سایر نشانه‌های پیری می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که رژیم گیاه‌خواری چربی کمی دارد بنابراین باید دانه کتان آسیاب‌شده، ‌ روغن‌زیتون و روغن آفتابگردان را در رژیم خود بگنجانید، تصریح کرد: این روغن‌ها به پوست کمک کرده آب را جذب و آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کنند.

شعبان با اشاره به این‌که کاهش در استفاده از نان سفید، پاستا و شکر فراوری شده می‌تواند میزان هورمون کرتیزول را پایین ‌آورد که به اعتقاد بسیاری از متخصصان پوست این رژیم می‌تواند جوش صورت را خیلی کم کند، افزود: رژیم‌هایی که در عوض از غلات کامل، میوه‌ها وسبزیجات تازه و گوشت کم‌چربی استفاده می‌کنند آنتی‌اکسیدان، روی و پروتئین زیادی دارند که این مواد می‌توانند لکه‌های پوست را پاک کرده و کلاژن بسازند.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: اما باید مراقب رژیم‌های پر از گوشت باشید چراکه چربی حیوانی زیاد می‌تواند باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد شود که در فرآیندهای سلولی طبیعی تداخل ایجاد می‌کنند.

وی افزود: آب زیادی بنوشید تا پوست خود را پر آب نگه دارید، ماهی و پروتئین‌های کم‌چربی دیگر را به جای گوشت قرمز مصرف و هر روز از سبزیجات برگ‌دار پر از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.

شعبان با اشاره به این‌که کم‌کردن چربی‌های اشباع شده برای قلب و اندام شما بسیار مفید است، عنوان کرد: رژیمی که چربی حیوانی کمی دارد تولید رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند پوست را دچار پیری زودرس کنند، کمتر می‌کند، با این وجود پوست نیز به مقداری چربی نیاز دارد مخصوصاً چربی مفید که در آجیل و روغن زیتون پیدا می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که چربی به بدن کمک می‌کند آنتی‌اکسیدان‌هایی را جذب کند که برای پوست مفید هستند، تصریح کرد: همچنین ویتامین‌های محلول در چربی غشاء سلول‌های پوست را تقویت می‌کنند و در نهایت به کمک این چربی‌ها پوست شما مرطوب‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خام‌خوارها معمولاً فقط از آجیل، میوه‌ها و سبزیجات تازه، جوانه‌ حبوبات و غلات تغذیه می‌کنند، تصریح کرد: این افراد اعتقاد دارند خام‌خوردن غذا آنزیم‌های طبیعی آن را حفظ کرده، هضم را راحت‌تر، انرژی بیشتری می‌دهد و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند، البته همه‌ پزشکان با این اعتقادات موافق نیستند، ولی واقعیت این است که این رژیم برای پوست خیلی عالی است.

شعبان با اشاره به این‌که چربی طبیعی در آجیل، آووکادو و روغن زیتون غشاء سلول‌های پوستی را قوی و منعطف نگه می‌دارد، عنوان کرد: این رژیم یک نقطه ضعف هم دارد و آن این است که وقتی گوشت خیلی کمی می‌خورید، ‌ بدن به سختی می‌تواند مواد سازنده‌ی کلاژن را به دست آورد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: یکی‌از مهم‌ترین عوامل در رژیم غذایی نشاسته‌ مقاوم به هضم بوده که نوعی از نشاسته است که مانند فیبر عمل کرده و از سیستم گوارشی می‌گذرد بدون اینکه به صورت کامل هضم، جذب یا تبدیل به شکر شود.

وی ادامه داد: وقتی مقدار زیادی نشاسته مقاوم مصرف می‌کنید، متابولیسم بدن شما بالا می‌رود و در این صورت برای مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید و این کار کمک می‌کند از غذاهایی که برای پوست بد هستند، دور بمانید.

شعبان عنوان کرد: رژیم کربوهیدرات همچنین سرشاز از اسیدهای چرب امگا۳ است که پوست را صاف می‌کنند و دارای غلات کامل پر از آنتی‌اکسیدان‌ است و پروتئین‌های تولیدکننده‌ کلاژن نیز دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
عصرایران
دکمه بازگشت به بالا