جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

زائران بدون ویزا از طریق مرز زمینی عازم عراق میشوند

امروز پس از ۲۸ ماه انتظار برای برقراری سفر زمینی عتبات، نخستین گروه زائران از طریق مرز شلمچه عازم عراق می‌شود و اعزام کاروان‌های عتبات از مرز مهران نیز از فردا آغاز خواهد شد.

سفرهای زمینی عتبات از ۲۸ خردادماه برای کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت باز شد و زائران بدون ویزا می‌توانند از طریق مرز زمینی عازم عراق شوند.

بازگشایی مرزهای زمینی عراق به روی زائران پس از ۲۸ ماه

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی به منظور اعزام زائران در قالب کاروان‌ها را آغاز و از ۲۹ خردادماه ثبت‌نام از متقاضیان را در دستور کار قرار داد. به نظر می‌رسید که با توجه به بسته بودن ۲۸ ماهه مرز زمینی، استقبال از این سفرها بالا باشد؛ اما به دلایل مختلف همچون گرمای هوا، در روزهای نخست ظرفیت کاروان‌های زیارتی تکمیل نشد و به این ترتیب هیچ اعزامی از سوی مرزهای زمینی در قالب کاروان حج و زیارت انجام نشد.

سفر هوایی عتبات از برخی استان‌ها انجام می‌شود

در شیوه جدید اعزام‌ها، ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی مسؤول اعزام زائران شده‌اند و می‌توانند با ثبت‌نام از متقاضیان، زائران را به عتبات اعزام کنند. اما همچنان در بسیاری از استان‌ها دفاتر زیارتی آمادگی لازم را نداشته و تعداد محدودی از دفاتر زیارتی روند اعزام زائران را بر عهده دارند. البته این اقدام در زمانی که سفر هوایی به عتبات فقط برقرار بود، بیشتر جلوه می‌کرد. چرا که علاوه بر تأمین اسکان و تغذیه در عراق، تأمین بلیت پرواز عتبات نیز از مشکلاتی بود که مانع اعزام می‌شد و بسیاری از دفاتر و استان‌ها امکان تأمین بلیت با قیمت مناسب را نداشتند.

البته سفرهای هوایی به عتبات محدود به چند ایستگاه پروازی بود و بسیاری از استان‌های مرزی به دلیل نزدیکی به عراق و بالا بودن هزینه سفر هوایی از سایر استان‌ها، امکان اعزام هوایی نداشته و منتظر بازگشایی مرزهای زمینی بودند.

بازگشایی مرز زمینی عراق، سفر عتبات از همه استان‌ها را فراهم کرد

مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز پیش‌بینی می‌کردند که از اول تیرماه اعزام‌های زمینی برقرار شود. با این وجود اعلام کردند که سفرها پس از تکمیل ظرفیت کاروان‌ها آغاز می‌شود.

اکنون با بازگشایی مرزهای زمینی و برقراری سفرهای زمینی عتبات، اعزام از همه استان‌ها برنامه‌ریزی شده است و زائران از شهرهای مختلف می‌توانند در کاروان‌های موجود ثبت‌نام کرده و به این سفر معنوی مشرف شوند. هزینه سفر زمینی به عتبات از چهار میلیون و ۴۰۰ تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که البته این مبلغ در استان‌های نزدیک مرز مهران و شلمچه به حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز کاهش داشته است.

اعزام نخستین گروه سفرهای زمینی عتبات یک هفته پس از بازگشایی مرزها

با گذشت یک هفته از بازگشایی مرزهای زمینی عراق برای کاروان‌های عتبات، نخستین اعزام سفر زمینی امروز چهارم تیرماه از مرز شلمچه انجام می‌شود و فردا از مرز مهران نخستین گروه زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم عراق خواهند شد تا به این ترتیب  پس از ۲۸ ماه، سفرهای رسمی به عتبات از طریق مرز زمینی برقرار شود.

سفرهای زمینی به عراق از اوایل اسفندماه سال ۹۸ با شیوع کرونا بسته شد و هیچ کاروان زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت از مرزهای زمینی به عراق سفر نکرد تا اینکه امروز پس از ۲۸ ماه اعزام‌ کاروان‌های عتبات از سرگرفته شد و مشتاقان زیارت عتبات که با توجه به بالا بودن هزینه سفر هوایی عتبات در انتظار بازگشایی مرزهای زمینی بودند، می‌توانند با کمتر از نیمی از هزینه سفر هوایی، به کربلا مشرف شوند.

برای تشرف به عتبات از طریق مرزهای زمینی، داشتن کارت واکسیناسیون و تزریق حداقل ۲ دُز واکسن کرونا به همراه جوابیه منفی آزمایش pcr الزامی است.

بر اساس تفاهم بین ایران و عراق، روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی می‌توانند بدون ویزا از طریق کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت به صورت زمینی از مرز شلمچه و مهران به عراق سفر کنند که ۷۵ درصد زائران از طریق مرز مهران و ۲۵ درصد از مرز شلمچه امکان تشرف به این سفر معنوی را دارند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا