جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

زمان پرداخت معوقات بازنشستگان

محمد اسدی تاکید می‌کند: دولت باید به صندوق‌های بیمه‌گر کشور به خصوص تامین اجتماعی به اندازه‌ی کافی یارانه دارو و درمان بدهد تا خدای ناکرده مشکلات درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تشدید نشود.

بازنشستگان می‌گویند «در تامین هزینه‌های زندگی ناتوانیم، نزدیک دو سال است که از سازمان تامین اجتماعی وعده می‌شنویم، وعده‌هایی که ضمانت اجرایی ندارد.»

یک بازنشسته که از کرمانشاه تماس می‌گیرد و خود را کارگر بازنشسته‌ی یک کارخانه‌ی صنایع غذایی معرفی می‌کند؛ می‌گوید: «از یکسو تورم را رها کرده‌اند تا جیب‌های خالی ما را ببلعد و از سوی دیگر حاضر نیستند ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را اجرا کنند؛ هر سال از بایدهای ماده ۹۶ دورتر شده‌ایم؛ هزینه‌های زندگی امروز چقدر است و مستمری ما چقدر؟ چرا ما بازنشستگان باید برای اجرایِ همان ۲۱ درصد و ۲۷ درصدی که در شورایعالی کار برای حداقل مزد و سایر سطوح تصویب شده، انتظار بکشیم؟ نمی‌توانستند همان فروردین مراحل اداری کار را به آخر برسانند تا از ماه اول سال مستمری ما زیاد شود؟ امروز در میانه اردیبهشت هستیم و هنوز احکام حقوقی جدید صادر نشده؛ می‌گویند باید مراحل اداری کار به پایان برسد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در نیمه‌های ماه دوم سال، مطالباتی دارند. بدون تردید، مهم‌ترین دغدغه‌ی بازنشستگان، مسائل معیشتی‌ست. آنها که در زمانه‌ی کهولت نمی‌توانند کار دوم داشته باشند، از افزایش هزینه‌ها شکایت دارند. از سوی دیگر، معوقات متناسب‌سازی بازنشستگان نیز بعد از یک سال و چندماه هنوز پرداخت نشده.

در سوی دیگر ماجرا، مشکلات درمانی بازنشستگان است که با افزایش تعرفه‌های پزشکی و گرانی دارو تشدید شده است. بازنشستگان عموماً با بیماری‌های ناشی از کار و در مرحله‌ی بعد، بیماری‌های کِبر سن دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر مسیر خروج داروها از شمول بیمه و کالایی‌سازی درمان تداوم داشته باشد، یک بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر که با احتساب افزایشِ امسال ۸ میلیون و خورده‌ای حقوق می‌گیرد، چطور ماهی یک میلیون تومان یا بیشتر بابت دارو و درمان بپردازد؟

اینها چکیده‌ای از اصلی‌ترین مطالبات و دغدغه‌های بازنشستگان است؛ مسائلی که خلاصه و فهرست‌وار با محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در میان گذاشتیم؛ اسدی در گفتگوی زیر تاکید می‌کند: اگر تورم را مهار نکنند، افزایش مستمری سال جدید که به تبعِ افزایش مزدِ مصوب شورایعالی کار اِعمال خواهد شد، بدون تردید نیازمند بازبینی و تجدیدنظر است.

تکلیف احکام حقوقی جدید بازنشستگان چه شد؛ پیگیری‌های کانون عالی چه بوده و مدیرانِ تامین اجتماعی در این زمینه چه قولی داده‌اند؟

در حال حاضر، فرایند اداریِ صدور احکامِ جدید در حال طی شدن است اما در مجموع بازنشستگان نگران نباشند، کار در حال انجام است. در ارتباط با موضوع معوقاتِ همسان‌سازیِ بخشی از بازنشستگان که سایر سطوح هستند، همه‌ی تلاش سازمان بر این قرار گرفته که همین ماه پرداخت شود، منظورم باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ است. قرار است تمام معوقات بازنشستگان پرداخت شود. آنگونه که به ما قول داده‌اند، تلاش سازمان تامین اجتماعی بر این است که همه‌ی معوقات -چه در ارتباط با متناسب‌سازی و چه معوقات حقوق مربوط به فروردین- در این ماه همراه با حقوق اردیبهشت پرداخت شود. پیگیری‌های ما تا امروز به این نتیجه رسیده که سازمان قول پرداختِ کامل داده.

به نظر شما افزایش حقوقِ امسال برای بازنشستگان (۲۱ درصد برای حداقل‌بگیران و ۲۷ درصد برای سایر سطوح مستمری) کفاف هزینه‌های زندگی را می‌دهد؟ در این زمینه چه پیگیری‌هایی صورت داده‌اید؟

ما یازدهم اردیبهشت (روز جهانی کارگر) در حضور رئیس جمهور هم صحبت کردیم و گفتیم با افزایش هزینه‌های زندگی، این مستمری‌ها به هیچ وجه کفاف نمی‌دهد و تامین‌کننده‌ی نیازهای خانواده‌های بازنشسته نیست؛ اما در شرایط فعلی ما توقع داریم لااقل همین افزایشِ مصوب به سرعت اجرایی و در حقوق بازنشستگان کارگری اِعمال شود. صحبت ما این است که امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و تورم را مهار کند؛ این افزایش مزدی با شرطِ مهار تورم مصوب شده، بنابراین بایستی تورم کنترل و مهار شود، در غیر این صورت، باید در میزان افزایش مزد و مستمری بازنگری صورت بگیرد. انشالله دولت به تعهدات خود عمل می‌کند که اگر جز این باشد، بازنگری و تجدیدنظر در حقوق و دستمزد الزامی‌ست.

وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال جاری چگونه است؛ آیا سازمانِ بیمه‌گر هزینه‌های درمان بازنشستگان را به موقع پرداخت می‌کند؟ در ارتباط با افزایش هزینه‌های دارو و درمان و همچنین احتمال تداوم خروج داروها از شمول بیمه‌ها چه نظری دارید؟

در بحث بیمه تکمیلی که خدا را شکر، امروز قراردادهایمان به‌روز است و هزینه‌های بازنشستگان به روز پرداخت می‌شود. در سال جدید صورت هزینه‌های بازنشستگان، به‌روز و طبق قرارداد پرداخت می‌شود و در این زمینه هیچ عقب‌ماندگی وجود ندارد. در مورد وضعیت درمان و تعرفه‌های نظام پزشکی نیز هنوز چیزی انتشار رسمی نشده و نمی‌دانیم چقدر قرار است تعرفه‌ها افزایش یابد اما به هر حال ما با افزایش هزینه‌های درمانی و خروج داروها از شمول بیمه مشکل داریم و بارها به این مساله انتقاد کرده‌ایم. دولت باید به صندوق‌های بیمه‌گر کشور به خصوص تامین اجتماعی به اندازه‌ی کافی یارانه دارو و درمان بدهد تا خدای ناکرده مشکلات درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تشدید نشود؛ خروج داروها از شمول بیمه نیز نباید ادامه داشته باشد. بدون هیچ تردیدی، بحث درمان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات بازنشستگان کارگری‌ست که باید به آن توجه ویژه شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبرآنلاین
دکمه بازگشت به بالا