جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

سکه سه میلیون تومان می شود؟

اقتصاد نیوز: رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است فعالیت مجموعه دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، زمینه را برای کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه فراهم کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد، سکه می‌تواند به قیمت واقعی خود یعنی سه میلیون تومان برسد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ پس از چند ماه طوفانی که قیمت سکه و طلا آرام و قرار نداشت و هر ساعت تغییر می‌کرد، اکنون یکی دو ماهی است که این بازار از تب و تاب افتاده و آرام گرفته است؛ تا آنجا که قیمت‌ها از نزدیک پنج میلیون تومان به زیر سه و نیم میلیون تومان برای هر قطعه سکه رسیده و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار باشد.

البته با اقداماتی که بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار دلار انجام داده، چندان دور از انتظار نبود که آرامش به بازار طلا و سکه برگردد و قیمت‌ها دست از بلندپروازی بردارند.

در واقع با توجه به همگرایی مثبتی که در بازار طلا و ارز وجود دارد، بانک مرکزی با هوشمندی، به کنترل یکی از این بازارها اقدام کرد و نتیجه آن، ثبات در هر دو بازار بود و باعث شد حباب در بازار سکه با کاهش همراه شود.

**کاهش حباب سکه در بازار

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایرناپلاس، با اشاره به اینکه حباب در بازار سکه کاهش چشمگیری داشته، گفت: بازار سکه حباب دارد، اما رقم آن چشمگیر نیست.

وی با بیان اینکه زمانی حباب بازار سکه تا یک میلیون تومان می‌رسید، ادامه داد: از دلایل حباب در بازار سکه می‌توان به وضعیت عرضه و تقاضای سکه در بازار اشاره کرد، به این معنا که اگر روند عرضه و تقاضا تنظیم و مدیریت شود، می‌توان این حباب اضافه را هم از بین برد.

محمدولی افزود: دلیل دیگر مقاومت بازار برای کاهش حباب سکه این است که در بحث تقاضا، ماه محرم، صفر و رمضان را پشت سرگذاشته‌ایم و در ایام عید به سر می‌بریم، به همین دلیل تقاضا نسبت به دو ماه پیش افزایش داشته و تا چند درصد بر میزان حباب اثرگذار بوده است.

**انتظار ادامه روند کاهشی در بازار سکه

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته و نظراتی که برای واقعی‌سازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه مطرح است، این انتظار وجود دارد که روند کاهشی ادامه‌دار باشد، اما پیش‌شرط این اتفاق ادامه روند کاهش قیمت دلار پیدا است.

وی به تلاش‌ها برای واقعی‌شدن قیمت اشاره کرد و گفت: قیمت واقعی سکه با توجه به قیمت دلار و اونس جهانی طلا، حدود سه میلیون تومان است.

محمدولی تأکید کرد: یکی از مواردی که می‌تواند مهمترین دلیل کاهش قیمت سکه در بازار باشد، بحث ارز و دلاری است که به بازار تزریق شده و از نظر قیمتی زمینه را برای کاهش فراهم کرده تا دلار به قیمت واقعی خود در اقتصاد ایران برسد.

**مدیریت بانک مرکزی بر بازار

وی قیمت طلا و ارز در بازار را هم‌جهت دانست و افزود: طلا و ارز تقریباً مکمل هم هستند و همدیگر را در بحث قیمتی حمایت می‌کنند. دلیل دیگر این است که نگرش مثبت بانک مرکزی و سیاست‌های آن تا حد زیادی مدیریت می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: تقریباً تا کنون در ایجاد آرامش در بازار موفق بوده‌اند. نکته مهم این است که با توجه به اینکه در هفته گذشته قیمت جهانی اونس طلا حدود 10 دلارافزایش داشته با این حال قیمت‌ها در بازار ایران روند کاهشی پیدا کرده است.

وی گفت: از دولت و بانک مرکزی تا خود بازار همه کمک کردند تا علاوه بر اینکه قیمت‌ها افزایش نداشته باشد، بلکه کاهش قیمت نیز تجربه شود.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا