جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامتجدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

شرایط اهدای خون بهبودیافتگان کرونا

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: مبتلایان به کرونا بعد از گذشت دو هفته از بهبودی به شرط نداشتن علایم بالینی می‌توانند، خون اهدا کنند.

عباس صداقت  افزود: در حال حاضر میزان سطح ذخایر خون و فرآروده های آن در کشور به طور میانگین حدود ۸ روز است که بیشترین ذخایر مربوط به استان تهران با ۱۳ روز و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان با  ۶.۴ روز است.

رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز انتقال خون کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکیدکرد: با توجه به گزارش های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته های اخیر و آتی شاهد روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا خواهیم بود و به همین علت هم بخشنامه‌ای از سوی مدیرعامل سازمان انتقال خون به استان‌های کشور، مراکز و پایگاه های انتقال خون ابلاغ شد، مبنی بر اینکه آمادگی لازم برای مواجه با این بیماری در موج هفتم در کشور داشته باشند.

وی افزود: در این بخشنامه تاکید شده است که تمامی مراکز انتقال خون و پایگاه و مراکز اهدای خون ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی مبارزه با بیماری کرونا مانند فاصله گذاری، الزام استفاده از ماسک برای همه کارکنان انتقال خون و مراجعان و همچنین بر تزریق دز واکسن یادآور چه برای مراجعان به مراکز انتقال خون و چه کارکنان تاکید شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: درچند موج قبلی کرونا شاهد بودیم که مراکز انتقال خون و اهدای خون از سالم ترین و ایمن ترین مکان ها بودند و هیچگونه گزارشی مبنی بر اینکه مراجعه کننده ای با مراجعه به این مراکز دچار ابتلا به کرونا شده باشد، را نداشتیم.

نیاز به خون همیشگی است

وی تاکید کرد: لازم است که اهدا کنندگان خون که از همراهان همیشگی در تامین و فرآورده های آن هستند، دقت داشته باشند که نیاز به خون یک نیاز همیشگی و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است، بیمارانی هستند که به طور مستمر نیارمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی به خون نیاز دارند و سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست، تا در هرزمانی خون و فرآورده های آن را  با بالاترین کیفیت تامین کند.

هموطنان با خاطری آسوده به مراکز انتقال خون مراجعه کنند

صداقت گفت: در نتیجه در مواجهه با موج جدید کرونا، از مردم می خواهیم با خاطری آسوده از اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شرایط در مراکز انتقال خون رعایت می شود به طور مستمر برای اهدای خون مراجعه  کنند و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون باشند.

وی اعلام کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند دقت داشته باشند که کرونا از طریق انتقال خون منتقل نمی‌شود و فقط کافی است که اهداکنندگان که به این بیماری مبتلا شده‌اند دو هفته بعد از بهبودی کامل و رفع علائم بیماری با خیال راحت به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

آیا تزریق کنندگان واکسن کرونا می توانند خون اهدا کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون  همچنین در مورد افرادی که واکسن کرونا را دریافت می کنند، چگونه در چه زمانی می توانند، خون اهدا کنند نیز، گفت : کسانی که واکسن “اسپوتنیک و آسترازنکا “تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و  افرادی که انواع دیگر واکسن نظیر”سینوفارم” و “برکت” را دریافت کرده اند، معافیت اهدای خون ندارند و می توانند به شرط نداشتن علایم بالینی با خیال راحت خون اهدا کنند.

صداقت اعلام کرد: اهدا کنندگان خون می توانند برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی  https://www.ibto.ir  با دریافت نوبت اینترنتی در هر مرکز انتقال خون و زمان مورد نظر خود، خون اهدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به سطح ذخیره خون قصد اعلام فوریت و فراخوان برای اهدای خون نداریم، اما هموطنان با مراجعه تدریجی و مستمر برای اهدای خون مراجعه کنند و اهدای خون را در برنامه های خود قرار دهند و در مواجه با پیک هفتم کرونا مانند همیشه بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن را فراموش نکنند.

سخنگوی سازمان انتقال با بیان اینکه این سازمان وظیفه تامین خون و فرآورده‌های خونی بیماران را دارد، تاکید کرد: هدف ما این است که بیماران  دغدغه تامین نیاز به خون و محصولات خونی رو نداشته باشند.

وی تصریح کرد:  آقایان در سال ۴ بار می توانند اهدای خون داشته باشند، مشروط بر اینکه از آخرین اهدای آنها کمتر از سه ماه فاصله نداشته باشند و  بانوان هم  سه بار درسال مشروط بر اینکه آخرین اهدای آنها کمتر از ۴ ماه نباشد، می توانند خون اهدا کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایرنا
دکمه بازگشت به بالا