جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

شرایط خاص مصرف برق در شهر تهران / برنامه‌های ویژه‌ برای مشترکان پرمصرف

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: اگر بخش اداری شهر تهران مدیریت مصرف را اعمال کند، می‌توان تا ۱۵۰ مگاوات صرفه‌جویی مصرف برق را داشته باشیم که معادل تامین برق یک هزار مشترک است.

کامبیز ناظریان در بیان مصرف برق ادارات گفت: باتوجه‌به شرایط دمایی که در خردادماه و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی اتفاق افتاد، روز گذشته روز متفاوتی برای شهر تهران رقم خورد و پیک مصرف برق به عدد ۴ هزار و ۲۰۹ مگاوات افزایش یافت.

مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ ادامه داد: این عدد در مقایسه با سال گذشته حدود ۷ درصد رشد داشت که معنای آن این است که شرایط خاصی در خصوص مصرف در شهر تهران وجود دارد و الزاماً باید تمهیدات لازم در بخش مدیریت مصرف و کاهش پیک انجام شود.

وی گفت: در باره فرصت‌هایی در حوزه شهر تهران وجود دارد که یکی از این فرصت‌ها بخش نهادهای عمومی، اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

ناظریان ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران کلیه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها و حتی نیروهای مسلح الزاماً بایستی نسبت به کاهش ۳۰ درصدی بار نسبت به سال گذشته اقدام کنند، همچنین که در ساعت غیرکاری نسبت به کاهش ۶۰ درصدی اقدام کنند.

مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ افزود: براین‌اساس و باتوجه‌به این که تمامی ادارات شهر تهران در حال حاضر مجهز به کنتور هوشمند هستند و وضعیت انرژی آنها رصد می‌شود و این کنترل در شهر تهران به‌صورت مستمر در حال انجام است، با همه ادارات شهر تهران مکاتبات لازم انجام شده و دستورالعمل ابلاغ شده و هماهنگی لازم برای کنترل بار هم انجام شده است.

وی گفت: براین‌اساس برنامه‌ریزی دقیقی برای بحث مدیریت مصرف ادارات انجام شده است.

ناظریان ادامه داد: در حال حاضر ادارات شهر تهران ۱۰ درصد مصرف برق این شهر را به خود اختصاص داده‌اند و مدیریت مصرف آن می‌تواند در کاهش مصرف تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بزرگ‌ترین فرصتی که دراین‌خصوص و جود دارد بحث سیستم‌های سرمایشی است که ادارات می‌توانند با کنترل وضعیت سیستم‌های سرمایشی نسبت به کنترل و مدیریت بار اقدام کنند و الزاماً می‌بایست نسبت به قطع سیستم سرمایشی از ساعت ۱۳ اقدام کنند و درصورتی‌که ضرورت دارد، سیستم بکار گرفته شود توسط مولدهای خود تأمین انجام شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ادارات باید تنظیم دمای محیطی را بر روی ۲۵ درجه قرار داده و کولرهای گازی را الزاماً خاموش کنند و اگر الزام به مصرف است درجه را بر روی دمای آسایش (۲۴ تا ۲۶ درجه) تنظیم کنند ونیز کولرهای آبی را روی دور کند نگهدارند و روشنایی ادارات را حداکثر تا ۳۰ درصد قرار دهند در زمان تعطیلی همه دستگاه‌های غیرضروری را از مدار خارج کنند.

ناظریان افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر ادارات این مدیریت را داشته باشند، بتوان تا ۱۵۰ مگاوات صرفه‌جویی داشت که معادل یک هزار و ۱۵۰ مشترک تأمین برق می‌شود.

وی در باره مشترکان بخش خانگی گفت: در شهر تهران بیش از ۶۵ درصد مشترک زیر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند و حدود ۳۵ درصد بیشتر از الگو مصرف دارند و جالب است که مشترکانی که بالای الگوی مصرف هستند، ۶۵ درصد مصرف را دارند که مصرف مهمی است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ ادامه داد: وزارت نیرو در این باره برنامه‌های تشویق محوری تدوین کرده که به‌ازای هر کیلووات ساعتی که صرفه‌جویی اتفاق افتد تا ۵۰۰ تومان پاداش تعلق خواهد گرفت.

ناظریان افزود: برای مشترکانی که پرمصرف هستند برنامه‌های ویژه‌ای برای آنها تدارک دیده شده و حتماً تحت کنترل و رصد قرار می‌گیرند و انتظار این است که نسبت به رعایت مصرف اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی در بخش انرژی ایجاد شود، امسال را می‌توانیم بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ ادامه داد: برای تحقق این ۱۰ درصد هم راهکارهای مهمی وجود دارد، مثلاً توصیه می‌شود در تابستان سیستم‌های سرمایشی در بخش خانگی حتماً از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و کولرهای گازی را به دمای آسایش برسانند که به‌شدت هم در کاهش مصرف و هم هزینه‌ها مؤثر است.

ناظریان گفت: همچنین از تجهیزات پرمصرف در ساعت پیک که در تهران از ساعت ۱۱ تا ۱۷ است استفاده نکنند، زیرا این تجهیزات ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتر شوند. با یک برنامه‌ریزی امکان کاهش ۱۰ درصدی فراهم می‌شود.

مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ ادامه داد: کلیه ادارات شهر تهران مجهز به کنتور هوشمند بوده و در حال رصد مداوم هستند و هشدار لازم هم داده شده و امروز ۱۰ اداره شهر تهران که عمدتاً ملی و استانی هستند در برنامه قطع برق قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ادارات باید رعایت مصرف را انجام دهند، گفت: دولت مدیریت مصرف را از خودش شروع کرده است لذا به‌شدت سخت‌گیری خواهد شد و کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق الزاماً باید رعایت شود.

ناظریان خاطرنشان ساخت: از امروز اجرای برنامه سخت‌گیرانه شروع شده و هر اداره‌ای که رعایت نکند قطع برق خواهد شد و فهرست این اداره‌ها بر اساس تاکید وزیر نیرو منتشر خواهد شد، اداره‌های خوش مصرف نیز معرفی می‌شوند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا