جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

شرط صدور گذرنامه ویژه اربعین اعلام شد

گذرنامه ویژه اربعین امسال برای نخستین‌بار صادر می‌شود. دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: این گذرنامه فقط به افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

امسال برای تسهیل سفر اربعین، اقداماتی در حال انجام است. یکی از برنامه‌هایی که تاکنون پس از مذاکره با طرف عراقی نهایی شده، صدور  گذرنامه ویژه اربعین است.

صدور چنین گذرنامه‌ای برای نخستین‌بار بین ایران و عراق اجرایی شده و هدف از این امر، سهولت تردد زائران اربعین است. ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بود که نام‌نویسی از متقاضیان زیارت اربعین از اول محرم آغاز می‌شود، اما هنوز سازمان حج و زیارت به عنوان متولی نام‌نویسی از متقاضیان، اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است. حتی سامانه سماح هم با تغییراتی در اختیار افراد قرار دارد و امکان ثبت‌نام در این سامانه برای اربعین وجود ندارد.

شرط صدور گذرنامه ویژه اربعین، ثبت‌نام در سامانه سماح شد

با این وجود، امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: گذرنامه ویژه اربعین پس از بازگشایی سامانه سماح فقط به افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

سال گذشته با همکاری طرف عراقی، زائران به جای گذرنامه با برگه ویژه اربعین به عراق مشرف شدند و در حماسه اربعین شرکت کردند. امسال این برگه، به گذرنامه ویژه اربعین تبدیل شده که هزینه صدور آن ۵۰ هزار تومان است.

گذرنامه ویژه اربعین فقط در ایام اربعین و البته سفر به عراق اعتبار دارد و افراد امکان سفر به سایر کشورها را با این گذرنامه ندارند. البته ستاد اربعین از زائران خواسته در صورتی که گذرنامه آنها تا زمان تشرف، کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، نسبت به تعویض یا تمدید آن اقدام کنند و به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند. اگر هم قصد سفر اربعین با گذرنامه ویژه را دارند، از حالا نسبت به دریافت آن اهتمام داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل برای سفر برنامه‌ریزی کنند.

گذرنامه زیارتی

سال گذشته حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده و به زیارت اربعین مشرف شدند. بر اساس برنامه‌ریزی ستاد اربعین، همه زائران باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و استفاده از برنامه‌هایی که برای اربعین امسال تدارک دیده شده، با ثبت‌نام در سامانه سماح امکان‌پذیر است.

امسال هم پیش‌بینی شده بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورمان به زیارت اربعین مشرف شوند. اعزام زائران هم از اول ماه صفر آغاز می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
رکنا
دکمه بازگشت به بالا