جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

شیوع بیماری سالک در ‌۱۱ شهرستان استان اصفهان

مدیرگروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: در سطح کشور حداقل 17 استان با موضوع سالک درگیرند و استان اصفهان هم از جمله آنهاست.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شیوع بیماری سالک در ‌۱۱ شهرستان استان اصفهان خبر داد.

رضا فدایی در ارتباط با شیوع بیماری سالک در سطح استان اصفهان اظهار داشت: در سطح کشور حداقل 17 استان با موضوع سالک درگیرند و استان اصفهان هم از جمله آنهاست.

وی افزود: در سطح استان اصفهان شهرستان‌‌های ورزنه، کوهپایه، هرند، نطنز، اردستان، شاهین‌شهر، برخوار، جرقویه و به ندرت اصفهان و نیز آران‌و بیدگل و کاشان که متعلق به دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان هستند مواردی از این بیماری را دارند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستا جلوگیری از گسترش بیماری بیان کرد: ما برای کنترل مخزن این بیماری که انواع موش‌های صحرایی هستند هر سال از فروردین تا شهریور لانه‌های جوندگان را با سموم مجاز طعمه‌گذاری می‌کنیم تا مخزن بیماری از مناطق مسکونی فاصله بگیرد؛ همچنین عملیات سم‌پاشی و مه‌پاشی برای کنترل پشه‌هایی که ناقل این بیماری هستند هر سال انجام می‌شود.

وی در ارتباط با اقدامات لازم‌الاجرا توسط مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سالک تصریح کرد: مقداری لوازم دافع حشرات در اختیار مردم در مناطق سالک‌خیز قرار می‌گیرد تا با آنها آشنا شوند و بقیه نیازشان را خودشان از داروخانه تهیه کنند؛ آموزش‌های لازم هرساله در مناطق سالک‌خیز به مردم داده می‌شود.

فدایی ادامه داد: چون گزش پشه از حدود غروب آفتاب تا صبح روز بعد است از مردم خواسته می‌شود تا در این زمان لباس با آستین بلند بپوشند و از مواد دافع حشرات روی پوست خود استفاده کنند تا پشه‌ها را دور کرده و از گزش آنها در امان باشند.

وی افزود: همچنین برای جلوگیری از ورود حشرات پنجره‌های منازل را به توری‌های دانه‌ریز مجهز کنند و مواد حشره‌کش در گوشه‌های اتاق‌ها بپاشند؛ همچنین مردم در خصوص ریختن زباله و نخاله در اطراف منازلشان حساسیت لازم را داشته باشند. اگر حساسیت و همکاری مردم نباشد اقدامات انجام شده در عمل تاثیر به‌سزایی نخواهد داشت.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وظایف سایر نهادها در راستا پیشگیری از شیوع بیماری سالک تصریح کرد: به فرمانداری‌های مناطق آلوده مذکور ابلاغ شده که با بهسازی نقاطی که به خاطر تجمع زباله، نخاله و خانه‌های متروکه محل جمع شدن موش و پشه می‌شود از تکثیر مخزن بیماری سالک جلوگیری کنند؛ همچنین به دستگاه‌های ذی‌ربط یادآوری شده که از ساخت‌وساز در مجاورت تاغزارها خودداری کنند چراکه اینگونه ساخت‌وسازها زمینه‌ساز ابتلا مردم ساکن در آنها به بیماری سالک می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر توجه سایر نهادها به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص عنوان کرد: معمولا به هشدارهای علوم پزشکی در خصوص خودداری از ساخت‌وساز در شعاع هزار متری تاغزارها توجه کافی نمی‌شود و ما هرساله شاهد گسترش آنها به سمت تاغزارها و نقاط خطرناک هستیم؛ این نکته باید عملیات‌های عمرانی لحاظ شده و مورد توجه قرار گیرد و در غیر این صورت اقدامات انجام شده تاثیری نخواهد داشت.

فدایی با بیان اینکه از 14 سال پیش تا کنون اقدامات لازم در جهت پیشگیری از شیوع بیماری سالک به طور مستمر و با برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود، گفت: در طی این 14 سال، از ابتلا هزاران نفر به این بیماری جلوگیری شده است اما تعدادی هم مبتلا می‌شوند؛ مناطق سالک‌خیر در همه نقاط جهان به دلیل طبیعت اقلیمی، جنس خاک، پوشش گیاهی و میزان بارندگی مستعد شیوع این بیماری هستند و این شرایط را نمی‌‎توان از ریشه و به طور کلی تغییر داد اما با اقدامات پیشگیرانه می‌توان مقداری از ابتلا مردم جلوگیری میود.

وی افزود: اگر ملاحضات زیست محیطی همچون خودداری از ساخت‌وساز در مجاورت تاغزارها و مدیریت زباله و نخاله جدی گرفته شود، مجموعه این اقدامات می‌تواند تا حدود زیادی موارد ابتلا سالک را کم کند و اگر روزی واکسنی توسط جوامع علمی برای این بیماری ساخته شود، آن راه حل نهایی خواهد بود اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا