جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علائم و نشانه‌های دیابت

در بیماری دیابت بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ درست از آن را ندارد که به این حالت دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان می‌گویند.

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در صوت تشخیص به راحتی و با برنامه غذایی و دارویی منظم قابل کنترل است. اما از کجا بدانیم به دیابت مبتلا شده‌ایم؟ کدام علائم نشانه ابتلا به دیابت است؟  برای پاسخ دادن به پرسش‌ها اول باید به شناخت این بیماری بپردازیم.

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن توانایی ذخیره‌ گلوکز یا استفاده از آن را ندارد و این ماده به جای تبدیل شدن به انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن، به جریان خون بازمی‌گردد و در نتیجه با عکس‌العمل بدن مواجه می‌شود. در این بیماری بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ درست از آن را ندارد که به این حالت دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان می‌گویند. به این بیماری دیابت غیروابسته به انسولین هم گفته می‌شود. این بیماری اغلب در بین افراد بالای ۴۰ سال یا افرادی که سوابق وراثتی دارند بروز می‌کند.

علائم و نشانه‌های دیابت

تشنگی مفرط، بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا، و تکرر ادرار از نشانه‌های بارز و شناخته‌شده دیابت هستند اما تنها نشانه‌های این بیماری نیستند و علائم و نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که بر اثر ناآگاهی، افراد به آن توجهی نمی‌کنند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

تغییرات پوستی نظیر تغییر رنگ و ضخیم و مخملی شدن جنس پوست

این علائم معمولاً در نقاطی از پوست پدید می‌آیند که پوست دچار چین‌خوردگی است یا در نواحی‌ای که بدن خم می‌شود نظیر گردن، آرنج، انگشتان و… این تغییر رنگ به ما هشدار می‌دهد که سطح قند خون بیش از حد بالا رفته است.

بهبود بینایی بدون هیچ دلیل منطقی

گرچه همه خیال می‌کنند تاری دید یا ضعیف شدن ناگهانی چشم از علائم قند خون است، در بسیاری از موارد فرد دچار بینایی بسیار قوی می‌شود. در این حالت فرد احساس می‌کند بینایی‌اش به شدت خوب شده است، به خصوص در بین افراد عینکی این حالت پدید می‌آید که فرد بدون نیاز به عینک دید بسیار خوبی پیدا می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از عینک نمی‌بیند.

خارش‌های شدید پوست

دیابت بدن را دچار اختلال گردش خون می‌کند و در نتیجه می‌تواند پوست بدن را تحریک کند چراکه اختلال در گردش خون می‌تواند باعث خشکی پوست و احساس خارش شود. در این حالت فرد بیش از حد یا دائم احساس خارش می‌کند. در صورتی که این احساس خارش با کمک کرم‌های مرطوب‌کننده برطرف نشود می‌تواند یکی از نشانه‌های دیابت باشد.

کم شدن شنوایی

اگر احساس می‌کنید قدرت شنوایی‌تان کاهش پیدا کرده در حدی که مدام صدای تلویزیون را زیاد می‌کنید یا در صحبت با افراد به خوبی صدای آنها را نمی‌شنوید، حتماً از پزشک بخواهید آزمایش قند خون برایتان بنویسد تا اطمینان حاصل کنید که مشکل از بالا رفتن قند خون بدن‌تان نباشد.

خروپف کردن در خواب یا احساس خواب‌آلودگی در طول روز

اگر در طول روز مدام احساس خواب‌آلودگی دارید و در خواب نیز خروپف می‌کنید در حالی که پیش از این خروپف نمی‌کردید، حتماً به این موضوع شک کنید که ممکن است قند خون‌تان بالاتر از حد مجاز باشد. طبق تحقیقات، افزایش قند خون می‌تواند باعث اختلال تنفس در خواب و در نتیجه خروپف شود. پس این علامت را نیز جدی بگیرید و حتماً تست قند خون بدهید.

 

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا