جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

فضای مجلس مخالف فاطمی‌امین است

سید احمد رسولی‌نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مطابق با آنچه در اختیار هیات رئیسه مجلس است تاکنون هیچ نماینده‌ای امضای خود را در سیستم پس نگرفته و اگر غیر از این روش شخصی بخواهد امضای خود را پس بگیرد غیرقانونی و قابل اعتنا نیست. استیضاح‌ کنندگان برخواست خود اصرار دارند و قاطعانه و با دست پر یکشنبه هفته آینده در روز استیضاح حضور پیدا می‌کنند؛ اکثریت نمایندگان مجلس دریافته‌اند که استیضاح وزیر صمت درخواست و مطالبه عمومی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مطابق با آنچه در اختیار هیات رئیسه مجلس است تاکنون هیچ نماینده‌ای امضای خود را در سیستم پس نگرفته و اگر غیر از این روش شخصی بخواهد امضای خود را پس بگیرد غیرقانونی و قابل اعتنا نیست. استیضاح‌ کنندگان برخواست خود اصرار دارند و قاطعانه و با دست پر یکشنبه هفته آینده در روز استیضاح حضور پیدا می‌کنند؛ اکثریت نمایندگان مجلس دریافته‌اند که استیضاح وزیر صمت درخواست و مطالبه عمومی است.

سید احمد رسولی‌نژاد با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت به قوت خود باقی است، گفت: رسانه‌های وابسته به دولت تلاش می‌کنند از سخنان مقام معظم رهبری به نفع خود برداشت کنند؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود به این نکته اشاره نکردند که نمایندگان مجلس به وظایف قانونی خود عمل نکنند ایشان براجرای وظایف قانونی مجلس تاکید دارند؛ بنابراین طرح این دست از سخنان که رهبری می‌خواهد قوا بایکدیگر همراه باشند از این‌رو نباید فاطمی امین استیضاح شود در واقع به تضعیف مجلس ختم می‌شود این در حالیست که مقام معظم رهبری در پی ایجاد یک مجلس مقتدر هستند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره به قانون تفکیک و استقلال قوا در قانون اساسی، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 101 مجموعه، شورا و مجمع مبادرت به قانون‌گذاری (یا شبه قانون‌گذاری) می‌کند و در نهایت به نام مجلس تمام می‌شود. اصل 112 قانون اساسی وظایف قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام را مشخص کرده است اما این نهاد فراتر از این وظایف عمل می‌کند و در جایی که شورای نگهبان مصوبات مجلس را تایید می‌کرد این مجمع آنها را لغو، باطل و یا نگه می‌داشت.

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از 2 سال طرح واردات خودرو را معطل گذاشت، افزود: مجمع باید نسبت به تبعات تعلل در واردات خودرو به کشور در این دنیا و دنیای دیگر پاسخگو باشد چراکه در این مدت جان‌های زیادی به واسطه پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی در حوداث جاده‌ای از دست رفتند؛ همچنین مجمع مانع واردات خودروهای کارکرده به کشور شد از این‌رو دولت در این زمینه ورود و لایحه 2 فوریتی به مجلس ارائه داد که خودروهایی کارکرده وارد کشور شوند.

رسولی‌نژاد با اشاره به وعده‌های اجرا نشده فاطمی‌امین، اضافه کرد: استیضاح‌کنندگان، استیضاح فاطمی‌امین را در 29 بند و 4 محور بازار، تولید، خودرو و نیروی انسانی دسته‌بندی کردند و باتوجه به اهمیت خودرو برای مردم 7 بند از 29 بند به چالش‌های پیشروی صنعت خودرو تخصیص داده شده است؛ رسیدگی به بندها را بین استیضاح کنندگان تقسیم کردیم و در مجموعه 10 نفر در روز استیضاح سخنرانی خواهند کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر بی‌اطلاعی نایب ریییس کمیسیون صنایع و معادن از آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص پس گرفتن امضاها، گفت: طرح استیضاح مانند گذشته به‌صورت فیزیکی انجام نمی‌شود که افراد امضا و بعد از پشیمان شدن بخواهند نامه بدهند و امضای خود را پس بگیرند؛ روال ثبت امضا در استیضاح سیستمی شده است و با همین شیوه نیز امضاها پس گرفته می‌شوند چراکه در شیوه گذشته این احتمال وجود داشت که نماینده‌ای ادعا کند من امضای خود را پس نگرفته‌ام.

این نماینده مجلس تعداد امضا کنندگان برای استیضاح را 45 نماینده دانست و افزود: مطابق با آنچه در اختیار هیات رئیسه مجلس است تاکنون هیچ نماینده‌ای امضای خود را در سیستم پس نگرفته و اگر غیر از این روش شخصی بخواهد امضای خود را پس بگیرد غیرقانونی و قابل اعتنا نیست. استیضاح‌ کنندگان برخواست خود اصرار دارند و قاطعانه و با دست پر، یکشنبه هفته آینده در روز استیضاح حضور پیدا می‌کنند؛ اکثریت نمایندگان مجلس دریافته‌اند که استیضاح وزیر صمت درخواست و مطالبه عمومی است.

وی با تاکید برکنارگذاشتن بداخلاقی‌ها از سوی رسانه‌های وابسته به دولت، گفت: در روزهای اخیر این رسانه‌ها با تعدادی از نمایندگان مردم مصاحبه و نظرات آنها را برخلاف واقع جلوه دادند؛ به عبارتی در گفته‌های آنها تحریف و دروغ منتشر کردند. این موضوع باعث انزجار نمایندگان و مردم شده است و یکی از نمایندگان از وزیر ارشاد درخواست کردند که تذکر جدی به رسانه‌های دولتی بدهد. احتمالا برخی از رسانه‌ها نیاز به حمایت‌های مالی وزارت صمت داشته باشد اما نباید خلاف واقع خبرسازی کند.

رسولی‌نژاد با اشاره به استخدام کارمند صدا و سیما به عنوان سخنگوی وزارت صمت، گفت: سخنگو وزارت صمت به‌دلیل کم‌ تجربه‌گی رفتاری خلاف شان این جایگاه را از خود نشان می‌دهد. اما نمایندگان مردم تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرند؛ اتفاقاتی در مدت استیضاح رخ داده است که بعد از پایان جلسه استیضاح من در مصاحبه‌ای به رفتارهایی برخی عوامل دولت اشاره خواهم کرد.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: استیضاح با 10 امضا نیز انجام می‌شود و نیاز به لشکرکشی برای امضا گرفتن نیست؛ یک عده موافق استیضاح هستند اما بنا به دلایلی آن را امضا نمی‌کنند و رای مخالف خود را در روزی رای‌گیری بیان می‌کند؛ به نظر می‌رسد فضای غالب مجلس مخالف فاطمی امین و همراه با استیضاح کنندگان است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا