جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

فواید معجزه‌آسای نخود فرنگی برای سلامتی

نخود فرنگی گیاهی از دسته حبوبات است که برای سلامتی ما فواید مختلفی دارد.

نخود فرنگی در گروه غذاهایی است که به حبوبات معروف هستند. از دیگر غذاهای خانواده حبوبات می توان به عدس، سویا، نخود و انواع لوبیا اشاره کرد. غلظت بالای ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی موجود در نخود فرنگی فواید مهمی برای سلامتی دارد که از حفظ سلامت چشم ها تا محافظت از شما در برابر برخی سرطان ها را شامل می شود.

در ادامه به برخی از فواید نخود فرنگی برای سلامتی خواهیم پرداخت.

* سلامت چشم

نخود فرنگی حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است. این مواد مغذی به محافظت از چشمان شما در برابر بیماری‌های مزمن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می کند. لوتئین و زآگزانتین به عنوان فیلترهایی برای نور آبی مضر عمل می کنند.

* سلامت دستگاه گوارش

نخود فرنگی سرشار از «کومسترول» (Coumestrol) است، ماده مغذی که در محافظت در برابر سرطان معده نقش دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ در مکزیکوسیتی نشان داد که مصرف روزانه نخود و سایر حبوبات خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. نخود فرنگی همچنین سرشار از فیبر است که به حرکت غذا در روده برای هضم راحت‌تر کمک می‌کند.

* تقویت سیستم ایمنی و خواص ضد التهابی

نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. مواد مغذی موجود در نخود فرنگی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند به شرح زیر هستند:

– ویتامین C

– ویتامین E

– زینک

– کاتچین

– اپی کاتچین

همچنین مواد مغذی ضد التهابی موجود در نخود فرنگی با کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت مرتبط است. ویتامین ها و مواد مغذی زیر موجود در نخود فرنگی به کاهش التهاب کمک می کنند:

– ویتامین A

– ویتامین B

– کومسترول

– فرولیک اسید

– اسید کافئیک

– کاتچین

– اپی کاتچین

* کنترل قند خون

نخود فرنگی سرشار از فیبر و پروتئین است که به تنظیم نحوه هضم نشاسته کمک می کند. پروتئین و فیبر موجود در نخود فرنگی تجزیه کربوهیدرات ها را کند می کند و در نتیجه به کنترل قند خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش قند خون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود. نخود فرنگی همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است. این بدان معنی است که احتمال افزایش ناگهانی قند خون پس از خوردن آنها کمتر است.

* سلامت قلب

التهاب و استرس ناشی از رادیکال های آزاد (اکسیداسیون) می تواند به تشکیل پلاک در امتداد دیواره رگ های خونی کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در نخود فرنگی به کاهش اکسیداسیون و التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کنند. علاوه بر این، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی موجود در نخود فرنگی می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبرآنلاین
دکمه بازگشت به بالا