جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

قبض برق پُر مصرف‌ها ۳ برابر شد

مدیرکل دفتر امور مشتریان تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) درباره روند محاسبه تعرفه پلکانی برق مشترکان پر مصرف خانگی، گفت: نرخ قبض برق مشترکان پرمصرف تا ۳.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق محاسبه می‌شود.

عبدالامیر یاقوتی با بیان اینکه تعرفه‌های برق در چهار سطح الگو، ۱.۵ برابر الگو، ۲ برابر الگو و بیش از ۲ برابر تقسیم می‌شود، اظهار کرد: مابه‌التفاوت نرخ قبض برق مشترکان با مصرف مازاد تا ۱.۵ برابر الگو معادل ۱.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق، با مصرف ۱.۵ تا ۲ برابر الگو معادل ۲.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق و نرخ قبض برق مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو معادل ۳.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق محاسبه می‌شود.

وی افزود: برای مثال چنانچه مشترکی در شهر تهران ۷۰۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده باشد در چنین شرایطی تا ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بر اساس نرخ الگو (۴۵ هزار تومان)، از ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات‌ساعت تا ۱.۵ برابر نرخ الگو (۷۵ هزار تومان) و ۱۵۰ کیلووات‌ساعت بعدی که معادل با دوبرابر الگو است با ضریب ۲.۵ محاسبه می‌شود (۱۶۵ هزار تومان) و ۱۰۰ کیلووات‌ساعت باقی‌مانده با ضریب ۳.۵ برابر محاسبه می‌شود (۱۵۴ هزار تومان) در مجموع با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و ۱۰ درصد نرخ عوارض برق مجموع قبض برق یک مشترک تهرانی در پایان یک ماه با مصرف ۷۰۰ کیلووات‌ساعت برابر با ۵۱۰ هزار تومان می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر گفت: چنانچه همین مشترک با رعایت الگوی مصرف، اقدام به مصرف بهینه برق کند و میزان مصرف خود را به ۲۵۰ کیلووات‌ساعت برساند، ۱۰۰ کیلووات‌ساعت آن با نرخ ۷۰ تومان (۷۰۰۰ تومان)، ۱۰۰ کیلووات دوم با نرخ ۸۰ تومان (۸۰۰۰ تومان) و ۵۰ کیلووات‌ساعت با نرخ ۱۷۰ محاسبه می‌شود (۸۵۰۰ تومان) که در مجموع مبلغ قبض برق این مشترک برای یک ماه این مشترک، معادل ۲۳ هزار تومان خواهد شد.

یاقوتی خاطرنشان کرد: اگر میزان مصرف برق یک مشترک سه برابر رشد کند مبلغ قبض برق همان مشترک ۲۰ برابر افزایش می‌یابد این در حالی است که فرصت صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی با تغییر سبک زندگی برای همه مشترکان فراهم است.

وی بیان کرد: مجوز برخورد با مشترکان پرمصرف وجود دارد، اما تلاش و سعی ما بر این است در حد امکان از این اهرم استفاده نشود، اما باتوجه‌به اینکه مشترکان پرمصرف شناسایی شده‌اند و برای این دسته از افراد پیام اخطار و هشدار ارسال شده است، براین‌اساس معمولاً مصرف این مشترکان در زمانی که شبکه نیاز دارد محدود می‌شود.

یاقوتی هوشمندترین تجهیز برای کنترل مدیریت مصرف را خود مشترکان برشمرد و گفت: افراد از چندوچون فعالیت‌های خود به‌خوبی آگاه هستند و به‌راحتی دو – سه ماه را می‌توانند با برنامه‌ریزی مدیریت کنند و مصرف خود را در سطح الگو یا کمتر از آن قرار دهند.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر درباره الگوی مصرف، گفت: الگوی مصرف شاخصی است که مشترکان برق با برنامه‌ریزی به نحوی اقدام به استفاده از وسایل برقی کنند که بسیاری از مشترکان به آن شیوه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت برق به‌شدت وابسته به میزان رعایت الگوی مصرف است، افزود: مبلغ برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند با نرخ‌های بسیار مخفف محاسبه می‌شود و مبلغ قبوض برق آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به‌صورت پلکانی غیریارانه‌ای محاسبه می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر به بخش مازاد برق مصرفی یارانه کمتری تعلق می‌گیرد. بهبود سرانه مصرف برق خانوارهای ایرانی پس از گذشت سال‎‌ها اتفاق افتاد.

کاهش سرانه مصرف برق خانوار در سال گذشته

یاقوتی از کاهش سرانه مصرف برق خانوار در سال گذشته خبر داد خاطرنشان ساخت: سرانه مصرف انرژی یک شاخص است و سرانه مصرف خانوار از این مدل پیروی می‌کند که چه میزان انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود و این عدد در تعداد مشترکان و در نهایت بر عدد ۱۲ تقسیم می‌شود.

مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر گفت: ۱۰ سال گذشته سرانه مصرف برق در کشور روند صعودی داشت در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۲۶۶ کیلووات‌ساعت به‌ازای هر مشترک در ماه به ثبت رسید این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۸ کیلووات‌ساعت کاهش یافت.

وی ادامه داد: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها سال گذشته نخستین سالی بود که سرانه مصرف برق خانگی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۵ درصد کاهش یافت.

کاهش مصرف برق ادارات ۸۸ درصد به هدف‌گذاری نزدیک شد

یاقوتی درباره تأثیر اجرای تغییر ساعات اداری در کاهش بار مصرف شبکه برق کشور، گفت: باتوجه‌به هدف‌گذاری صورت‌گرفته در این زمینه قرار بود که هزار مگاوات میزان مصرف برق در سراسر کشور کاهش یابد و تا به امروز به میزان ۸۸ درصد به این هدف رسیده‌ایم؛ در این زمینه هنوز فرصت باقی‌مانده و می‌توان انتظار داشت که به هدف‌گذاری تعیین شده دست یابیم و بخشی از ناترازی موجود جبران شود.

مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر خاطرنشان کرد: نکته اینکه ساختمان‌های اداری در ایران، بر اساس ممیزی انرژی که انجام شده جزو رده‌های E به بالا قرار دارند و براین‌اساس به طور معمول ۲ تا ۲.۵ برابر بیش از حد معمول برق استفاده می‌کنند؛ این امر ناشی از مدل ساختمان‌سازی ادارات، قدمت بناها، تجهیزات سرمایشی، نوع فرهنگ پرسنل و غیره است؛ البته این امر در کل دنیا به همین شکل بوده که نیازمند مدیریت جامع است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا