جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

قیمت برنج در بازار همچنان نزولی است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک برنج کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، گفت: امسال تولید برنج کشور ۲۵ درصد رشد دارد که باعث کاهش قیمت این محصول و متعادل شدن بازار آن خواهد شد.

«سید جواد ساداتی نژاد» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع رسانه‌های جمعی اظهار کرد: امسال ممنوعیتی در واردات برنج در فصل برداشت محصول نداشتیم، اما طی مذاکراتی با واردکنندگان مقرر شد تا در فصل برداشت داخلی توزیع انجام نشود تا تولیدکننده داخلی ضرر نکند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: همچنین ذخایر خوبی در برنج خارجی داریم و اگر سوداگران بخواهند در این بخش ورود کنند با شرکت بازرگانی دولتی در بازار مداخله خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته در تولید برنج ایرانی کمبود داشتیم و با توجه به افزایش تقاضا  قیمت این محصول افزایش یافت، اما امسال با توجه به تامین برنج خارجی و افزایش تولید داخلی بازار برنج متعادل خواهد شد.

ساداتی نژاد درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: سال گذشته قبل از فصل تولید برای نخستین بار  قیمت خرید تضمینی برنج اعلام شد که این امر در افزایش تولید اثرگذار بوده است، بنابراین امسال نیز این اقدام اجرایی می‌شود.

تامین گندم نان موردنیاز کشور تا پایان سال

وزیر جهاد کشاورزی در مورد روند مصرف نان، اظهار داشت: در شهرهای گردشگری میزان مصرف نان رشد داشت است که سهمیه به این شهرها اختصاص می‌یابد و تا اسفندماه ۱۴۰۱ هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم.

نهاده‌های دامی موردنیاز کشور تامین است

وی با بیان اینکه اکنون نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم، اضافه کرد: برای واردات نهاده‌های دامی هیچ محدودیتی برای افراد و شرکت‌ها وجود ندارد و با ارز نیمایی این امر امکان‌پذیر است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: عمده غذایی ایرانیان از محصولات آب بر تشکیل شده است مانند برنج و گوشت؛ در حالی که این موضوع با توجه به وضعیت خشکسالی‌ها باید اقتصادی شود که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ زیرا در تمام دنیا در کنار مصرف برنج سیب‌زمینی و در کنار مصرف گوشت گوسفندی، گوشت گوساله یا سایر محصولات پروتئینی مصرف می‌شود.

نگاه وزارت جهاد کشاورزی به صادرات محدود نیست

ساداتی نژاد با بیان اینکه نگاه وزارت جهاد کشاورزی به صادرات محدود نیست، گفت: سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که واردات را نمی‌توان با عوارض کنترل کرد، زیرا تغییرات قیمت غذا در جهان لحظه‌ای است، اما مشکلاتی وجود دارد. زمانی که در صادرات تمرکز می‌کنیم بحث امضاهای طلایی پیش می‌آید که راهکار آن تفویض اختیار به استان‌ها است.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۶۰ مورد تفویض اختیار استانی تاکنون انجام داده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات مازاد میوه، بیان کرد: امسال وضعیت تولید مرکبات قابل توجه است که ۱۶ سال صادرات سیب ممنوع شده بود و از افغانستان سیب ما به پاکستان صادر می‌شد که این مشکل حل شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه مشکل صادرات کیوی به هندوستان رفع شده است، ادامه داد: در سال جاری تولید مرکبات بیش از  ۴.۵ میلیون تن خواهد شد و اقدامات اولیه صادرات عسل، مرکبات و پای مرغ ‌به چین را آغاز کرده‌ایم؛ همچنین مشکل صادرات چند محصول لبنی به روسیه نیز برطرف شده است.

محدودیتی در واردات گندم صنعت نداریم

وی درباره حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن در صادرات ماکارونی و بیسکویت، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه کشاورزی در کوتاه‌مدت استرس‌آور و میان‌مدت موثر است اکنون ما مشکلی در تامین گندم نان و حتی صنعت نداریم  و تولیدکنندگان ماکارونی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند ۲ میلیون تن گندم موردنیاز خود را وارد کنند.

راه‌اندازی رصدخانه آمار کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ارائه  آمار در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو در طرح تحول کشاورزی به آن توجه شده به طوری که رصد خانه کشاورزی کلید خورد تا آمارهای واقعی این بخش احصا شود.

ساداتی نژاد  اضافه کرد: اگر تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم آمار دقیق میزان تولید،  مازاد و کمبود را ارائه دهیم به موفقیت قابل توجهی دست خواهیم یافت.

وی بیان کرد: اکنون برای تکمیل این رصد خانه کشاورزی هفته‌ای یک جلسه داریم‌ تا به فرایند تکمیل برسیم، ‌ فاز اول این طرح تا پایان ۱۴۰۱ و فازهای بعدی تا پایان دولت خواهد بود.

توسعه  کشت فراسرزمینی در ۶ کشور دنیا / ایجاد اداره کل کشت فراسرزمینی

وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی گفت: در وزارت جهاد اداره کل کشت فراسرزمینی‌ تشکیل شده است و شیوه‌نامه آن را تصویب و ابلاغ کردیم و هرکسی می‌تواند مجوزهای لازم را برای این اقدام دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۵ تا ۶ نفر در اهلیت سنجی شرکت کرده‌اند افزود: در حال حاضر کشت  فراسرزمینی در کشورهای قزاقستان،  ارمنستان، روسیه، برزیل،  ونزوئلا و یک کشور آفریقایی انجام می‌شود و قرار است ۲۰ درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

ساداتی نژاد بر این باور است که باید برخی محصولات آب بر ایرانی در قالب کشت فراسرزمینی، برخی محصولات مانند سبزی و صیفی و علوفه دامی در فضای گلخانه‌ای انجام شود گفت: تلاش داریم بخش عمده کالاهای اساسی در داخل کشور تولید شود.

کنترل  بازار با عوارض صادرات دام زنده

وزیر جهاد کشاورزی درباره عوارض دام زنده اضافه کرد: پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها صادرات دام زنده آزاد شد اما برای کنترل بازار عوارض صادراتی طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ تعیین شد و اکنون در تلاشیم  عوارض صادرات دام زنده را لغو کنیم.

وی اعلام کرد: لایحه آبخیزداری دیروز در وزارت جهاد کشاورزی تکمیل شد و برای تصویب به دولت ارائه شده است.

ساداتی نژاد درباره ادعای برخی مبنی بر ناکارآمد بودن نژاد مرغ آرین گفت: نژاد مرغ آرین موافقان و مخالفانی دارد اما این نژاد از لحاظ ضریب تبدیل و حتی درآمدزایی برای تولیدکنندگان قابل رقابت با نژادهای خارجی است و اکنون به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم به  نژاد مرغ راس وابسته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت فعلی تولید نهال ایران را ۴۰ میلیون اصله دانست و  گفت: اکثر  کشورهای دنیا ظرفیت تولید نهال به میلیارد اصله را دارند که کشور ما نیز باید به این حجم از تولید برسد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
ایرنا
دکمه بازگشت به بالا