جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۱ کاهش یافت

در میان مناطق ۲۲ گانه، بیشترین متوسط قیمت با ۷۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برای منطقه یک و کمترین با ۱۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ بوده است.

مطابق جدیدترین آمار بانک مرکزی از بازار مسکن طی فروردین ۱۴۰۱ قیمت مسکن تهران نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار بانک مرکزی که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین ۱۴۰۱ تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش ۴۹.۹ درصدی به ۳۴۰۰ فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ حاکی از رشد ۶۳.۷ درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۴ درصد کاهش یافته است. در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته ۱۶.۹ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (۹۱.۷ درصد) حدود ۷۵ درصد کمتر بوده که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

در فروردین ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان بود.

در میان مناطق ۲۲ گانه، بیشترین متوسط قیمت با ۷۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برای منطقه یک و کمترین با ۱۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ بوده است.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران طی فروردین امسال نشان می‌دهد به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع سهمی معادل ۵۶.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن این‌که ۵۹.۳ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع یعنی ۳۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شده است. ۴۵.۳ درصد از معاملات نیز مربوط به واحد‌هایی با ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان بوده است.

شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری طی فروردین سال‌جاری به ترتیب نشان‌دهنده رشد ۴۵.۶ و ۵۰.۱ درصد نسبت به فروردین ۱۴۰۰ است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
فرارو
دکمه بازگشت به بالا