جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

لغو فروش خودرو در بورس

رسانه دولت مدعی شد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس به موفقیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا واکنش نشان دادند و تداوم آن را منجر به بهبود صنعت خودرو در ایران دانسته‌اند.

در این مطلب آمده است؛

در راستای رقابتی شدن بازار خودرو و افزایش شفافیت و حذف رانت از بازار و با مصوبه شورای عالی بورس و همراهی وزارت اقتصاد و صمت مقرر شد تولیدکنندگان ایرانی، خودروهای خود را در بورس کالا، طبق روالی منطقی و قانونی به شکلی که انگیزه برای مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید ایجاد شود، عرضه کنند.

این رویه مورد تأیید اکثریت کارشناسان اقتصادی قرار گرفت و عرضه بیش از ۳۴ هزار و ۸۰۰ خودرو در بورس کالا توانست موفقیت‌های زیادی را در زمینه نظم‌بخشی به بازار خودرو و خروج خودروسازان از بحران به ارمغان آورد و کشف قیمت خودرو را از دست فعالین بازار‌های غیررسمی بگیرد و به یک بازار شفاف وارد کند.

در این مدت بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز به موفقیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا واکنش نشان دادند و تداوم آن را منجر به بهبود صنعت خودرو در ایران دانسته‌اند.

اما موج خوشبینی‌ها در خصوص تحقق رؤیای سامان بخشیدن به بازار خودرو، دلالان و منفعت‌طلبان بازار را ترساند و آنها سعی کردند با تمام ظرفیتی که دارند، به مقابله با شفافیت معاملات و تحقق بازارهای رقابتی برخیزند. از این رو شاهد کارشکنی‌های برخی افراد در مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی بودیم و این افراد تمام تلاش خود را برای بازگرداندن قیمت‌گذاری دستوری به بازار خودرو و سپردن این قیمت‌گذاری به ساختار معیوب شورای رقابت به کار گرفتند. در حالی که به گفته کارشناسان، سیاست‌های ۱۰ سال گذشته شورای رقابت تنها ویرانه‌ای از صنعت خودرو به جای گذاشته و این صنعت را هر روز با زیان بیشتر روبه‌رو کرده بود.  در جدید‌ترین کارشکنی‌های انجام‌شده، مدیرعامل ایران‌خودرو طی نامه‌ای به بورس کالا، خواستار لغو عرضه ۵ هزار خودرو دنا پلاس شد.

در ادامه نیز سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس کالا انجام می‌پذیرفت تا زمان دستیابی به چهارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت می‌تواند ادامه پیدا کند اما این وزارتخانه تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدید برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل به‌خاطر ورود سازمان بازرسی عرضه دنا در بورس کالا لغو شد. وزارت صمت تعامل خوبی با شورای رقابت دارد و به‌نظر می‌رسد سازکار قیمت‌گذاری خودرو بزودی اعلام شود. همچنین برخی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی بسیار عجیب و تأمل‌برانگیز خواستار لغو تمامی عرضه‌های خودرو و بازگشت قیمت‌گذاری از کانال شورای رقابت شدند.

این اقدامات در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد تداوم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بازار را به سرعت منظم کند و ورود بیش از ۲۱ هزار خودرو خارجی نیز می‌تواند منجر به قیمت‌شکنی در بازار خودرو شود.

در این خصوص برخی کارشناسان می‌گویند: «اقدامات علیه تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از آنجا شروع شد که خودرو شاهین ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار غیررسمی، در بورس کالا به دلیل عرضه زیاد در قیمت ۳۴۰ میلیون تومان خریدار نداشت. از این رو عرضه ۵ هزار دنا پلاس در بورس کالا می‌توانست در قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار غیررسمی به خریداران برسد. این موضوع دلالان را در بازار خودرو برآشفته کرده است و آنها دست به کار شده‌اند.»

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا