جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

مانع اصلی رسیدن به توافق هسته ای / روسیه اجازه نمی دهد ایران اتمی شود

ذاکریان در خصوص موانع رسیدن به توافق بیان کرد: مانع رقابت های سیاسی بود. منافع ملی اولویت نیست، منافع حزبی و گروهی مورد توجه است. تا زمانی که منافع مردم و منافع ملت ایران مدنظر نباشد هیچ زمان مذاکرات یا قراردادی به نفع مردم ایران به نتیجه نمی رسد.

تیم مذاکره کننده هسته ای در سکوت فرو رفته و به جز اندک مواردی، خبرهایی از روند مذاکرات با مردم در میان گذاشته نمی شود، همین سکوت هم فضا را به سمت گمانه زنی ها و گاها خبرسازی ها سوق داده است.

این درحالیست که ظریف و عراقچی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی مکررا در رسانه ها یا در مجلس و دیگر نهادهای سیاسی درحال پاسخگویی و گزارش دهی از روند مذاکرات بودند.

ذاکریان از تحلیلگران حوزه سیاست خارجی براین اعتقاد است که این تیم نقشه راه مشخصی ندارد و منفک از وزیر خارجه فعالیت می کند.

وی زمزمه های ساخت بمب اتم که این روزها از سوی برخی مطرح می شد را مورد نقد قرار می دهد و تاکید می کند ایران نباید خود را در مسیر کره شمالی قرار دهد.

تیم مذاکره کننده منفک از وزیرخارجه است

مهدی ذاکریان تحلیلگر بین المللی، درباره حضور کمرنگ تیم مذاکره کننده هسته ای در رسانه ها خصوصا رسانه ملی و سکوت درباره روند مذاکرات،  گفت: البته درباره این تیم که چرا با مردم صحبت نمی کنند باید سوال را از آنها بپرسید که چرا با مردم صحبت نمی کنند. البته وزیر امور خارجه مرتب تلاش کرده توضیح یا توجیحی درباره مسائل هسته ای داشته و با مردم مطرح کند. اتفاقاً صحبت هایی که می کند مثبت است و تمام تلاش خود را می کند که به یک نتیجه ای دست یابد.

وی ادامه داد: ولی تیم مذاکره کننده منفک از وزیر است. در دوره قبل شاهد بودیم آقای عراقچی و آقای ظریف مرتب با رسانه ها و مردم صحبت می کردند و مردم از روند مذاکرات آگاه بودند. سطر به سطر را سعی می کردند برای مردم توضیح دهند حتی کلمات را در مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه توضیح می دادند.

ظریف خود را منتخب ملت می دانست اما …

ذاکریان گفت: به نظر من، آقای ظریف خود را برآمده از ملت و منتخب مردم می دانست. اکثریت مردم مشارکت بالا در انتخابات داشتند لذا خود را مدیون و مسئول در برابر رای مردم می دانستند یا برامده از آرای مردم می دانستند. در انتخابات مجلس آن زمان نیز به رغم اینکه اجازه مشارکت بیشتر و فعال تر به مردم داده نشد اما نمایندگان پرسشگر و نمایندگان فعالی همچون آقای مطهری، آقای صادقی حضور داشتند که حرف های مردم را منتقل می کردند. به دلیل اینکه خود را موظف به پاسخگویی به مردم می دانستند.

تیم مذاکره کننده نقشه راه ندارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر نمی رسد این تیم و دولت نقشه راه مشخصی را داشته باشد. نقشه راه تیم این است که در موضع قدرت هستیم و باید حرف های ما را بپذیرند اما در مرحله عمل نه تنها حرف های این تیم پذیرفته نشد بلکه توسل همین تیم به دستاوردهای دولت قبلی که برجام بود را می خواستند علم کنند که طرف مقابل آن را نپذیرفتند یعنی حتی برجام را نپذیرفتند.

موقعیت استراتژیک ایران و کره شمالی شبیه هم نیست

این تحلیلگر اظهار کرد: شما در جامعه بین المللی باید با ادبیات جامعه بین المللی حرکت کنید. اگر بخواهید با ادبیات خود حرکت کنید و این حرکت کردن مبتنی بر یک قدرت اقتصادی یا سیاسی یا نظامی یا فرهنگی نباشد تنها می مانید.  عده ای در داخل این ادعا را اخیراً تبلیغ و بزرگ کردند که اگر به بمب اتم دست یابیم آن زمان ما را به عنوان قدرت محسوب می کنند و خواسته های ما را در عمل می پذیرند اما این باور نادرست است برای اینکه موقعیت استراتژیک ایران با موقعیت استراتژیک کره شمالی متفاوت است.

روسیه اجازه نمی دهد ایران اتمی شود

او تاکید کرد: آنهایی که به کره شمالی نگاه می کنند اشتباه می کنند. موقعیت استراتژیک ایران با موقعیت استراتژیک کره شمالی متفاوت است. ایران در منطقه ای است که کشورهایی همچون روسیه اجازه نمی دهد ایران اتمی شود. در درجه دوم اسرائیل اجازه نمی دهد و در درجه سوم تمام همسایگان ایران علیه ما می شوند و هیچ کسی ایران را نمی پذیرد. لذا وارد بازی می شوند که این بازی باخت کامل برای ایران است. البته تاکنون معیشت مردم را باخته اند و می خواهند خود هم ببازند و این مسیر را می روند.

مانع اصلی رسیدن به توافق هسته ای

ذاکریان در خصوص موانع رسیدن به توافق بیان کرد: مانع رقابت های سیاسی بود. منافع ملی اولویت نیست، منافع حزبی و گروهی مورد توجه است. تا زمانی که منافع مردم و منافع ملت ایران مدنظر نباشد هیچ زمان مذاکرات یا قراردادی به نفع مردم ایران به نتیجه نمی رسد. برجام به نفع ملت ایران بود چرا به نتیجه نرسید؟ چرا مردم از آن منفعت نبردند؟ چون در داخل مخالفین برجام و در خارج ترامپ و اسرائیل و بن سلمان متحد شدند که به نتیجه نرسد. تورم ها از آن زمان شروع شد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا