جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

مذاکرات میان ایران و عربستان + جزییات

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو با عربستان سعودی داریم، موضوعات ما هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است. مهم این است که نگاه جدیدی در عربستان شکل گرفته است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه پس از بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه در دوره حدودا یکساله دولت آقای رئیسی موفق شده است که روابط ایران با کشورهای همسایه را بهبود ببخشد، گفت:سیاست خارجی دولت سیزدهم با نگاه خاص و ویژه به ظرفیت‌های معطل مانده در حوزه سیاست خارجی شکل گرفته است و در این مسیر هم تلاش‌های خوبی تاکنون انجام شده که اتفاقاً نتیجه‌بخش هم بوده است.

وی افزود: سیاست خارجی پویا، متوازن و هوشمند که مبتنی بر نگاه به حوزه آسیا یا به عبارتی آسیامحور و همسایه محور و همچنین نگاه به شرق و ظرفیت‌های موجود در حوزه شرق، رویکردهای اصلی دیپلماسی دولت سیزدهم است و ما در این زمینه خوشبختانه شاهد نتایج بسیار امیدوارکننده و رضایت بخشی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته ما در ابتدای راه هستیم و تقریبا یکسال از تشکیل دولت سیزدهم گذشته است و مسیر طولانی‌تری را در این دولت در پیش داریم اما اگر بخواهیم نگاهی به دستاوردهای دولت در همین بازه زمانی یکساله بیندازیم می‌توان گفت سیاستی که اتحاذ شده سیاست درستی بوده است و توانسته منافع کشور را تا حد زیادی تأمین کند.

کنعانی افزود: سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی ایران به این معناست که ما از ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌های جغرافیایی و بین‌المللی استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه بر سیاست آسیامحور تاکید می‌شود به معنای غفلت از ظرفیت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دیگر حوزه‌های جغرافیایی نیست بلکه به این معنا است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مصالح و منافع ملی به صورت هوشمند به همه فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، توجه کرده و از امکانات موجود برای تامین منافع ملی استفاده کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: تمرکز اساسی و ویژه دولت سیزدهم بر بهبود وضعیت اقتصادی، توسعه مناسبات اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای مختلف است با این نگاه که وضعیت اقتصادی کشور بهبود ‌یابد، سطح معیشت مردم ارتقاء و رفاه عمومی افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: در این ارتباط ضرورت دارد که ما به همه ظرفیت‌های موجود هم در حوزه منطقه‌ای و همسایگان و هم در حوزه بین‌المللی نگاه کنیم، چه بسا پیش از این دولت بخش زیادی از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی و در حوزه آسیا غافل مورد غفلت واقع شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این چارچوب توجه به این است که ظرفیت‌های همسایگی را فعال کرده و به ظرفیت‌های منطقه‌ای بیشتر توجه کنیم و در این ارتباط بتوانیم قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران را در شرایط مختلف سیاسی افزایش بدهیم.  تصور می‌کنم این انتخاب درست و رویکرد هم رویکرد موفقی بوده است و نتایج حاصله نیز صحت این رویکرد را نشان می دهد.

نگاه جدیدی در عربستان مبتنی بر گفت‌وگو شکل گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که پرونده گفت‌وگوها با عربستان سعودی به کجا انجامید و اینکه سعودی‌ها موضوعات مرتبط با یمن را بر روی میز مذاکره قرار داده‌اند تا چه اندازه مانع دستیابی به یک توافق برای بهبود روابط دو کشور است، گفت: ما موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو با عربستان سعودی داریم، موضوعات ما هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است. مهم این است که نگاه جدیدی در عربستان شکل گرفته مبنی بر اینکه ما گفت‌وگو کنیم و بتوانیم مناسبات و روابط رسمی خود را از سرگیری کنیم.

دولت سوئد باید در اسرع وقت حمید نوری را آزاد کند

وی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقداماتی را درخصوص وضعیت آقای حمید نوری در دستور کار دارد، اظهار کرد: ما در این ارتباط به طور مستمر اطلاع‌رسانی کردیم و به طور مکرر اعلام کردیم که بازداشت وی غیرقانونی است و روند محاکمه وی از نظر ما غیرقانونی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که اتهامات وارده علیه حمید نوری بی‌پایه و بی‌اساس بوده است و اینکه بازداشت و محاکمه وی براساس نظرات و ادعاهای یک گروه شناخته شده که ماهیت روشنی نزد ملت ایران دارند صورت گرفته است. اصل بازداشت و محاکمه وی از نظر ما غیرقابل قبول است و به دولت سوئد تاکید کرده‌ایم که باید وی را در اسرع وقت آزاد کنند و این مطالبه جدی ما است.

قول عربستان به ایران برای آزادی خلیل دردمند به روایت امیرعبداللهیان

کنعانی گفت: در عین حال تلاش‌ها برای آزادی حمید نوری هم در روند حقوقی از طریق وکلایی که گرفته شده که بتوانند کار دفاع وی را انجام بدهند و هم در روند سیاسی و تماس‌هایی که با مقامات عالی‌رتبه دولت سوئد صورت می گیرد، این کار را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: این موضوع جزو موضوعات دارای اهمیت برای جمهوری اسلامی است و دستگاه دیپلماسی از همه ظرفیت‌های خود در این ارتباط استفاده می‌کند. اقدامات‌ مکملی هم از سوی قوه قضاییه صورت می‌گیرد و امیدوار هستیم که در سایه این تلاش‌ها بتوانیم به نتیجه مثبتی برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همین روند در ارتباط با آقای اسدی هم با جدیت در ابعاد سیاسی و حقوقی ادامه دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا