جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

مراقب بیماری خطرناک و واگیردار باشید / توصیه های بهداشتی را هنگام ذبح دام رعایت کنید

عید قربان که از راه می رسد، بازار ذبح دام قربانی داغ می شود و هشدارهای دامپزشکی نیز مبنی بر شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان در سرخط خبرها قرار می گیرد، اما چند سالی است که مهمان ناخوانده ای در کشور ظاهر شده و این موجود ریز و خطرناک در اثر ذبح دام آلوده نمایان می شود.

تب کریمه کنگو یک بیماری خطرناک و واگیردار است که با فرا رسیدن فصل گرما و عید سعید قربان، نگرانی ها نسبت به شیوع این بیماری‌ دوچندان می شود و در این مواقع باید مردم باید توصیه های بهداشتی را هنگام ذبح دام رعایت کنند.

عید قربان که از راه می رسد، بازار ذبح دام قربانی داغ می شود و هشدارهای دامپزشکی نیز مبنی بر شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان در سرخط خبرها قرار می گیرد، اما چند سالی است که مهمان ناخوانده ای در کشور ظاهر شده و این موجود ریز و خطرناک در اثر ذبح دام آلوده نمایان می شود.

تابستان و فصل گرما، اوج یکه‌تازی کنه های آلوده و بیماری کریمه کنگو است؛ بیماری مخوفی که در دام علائم ندارد ولی بدن انسان را جولانگاه فعالیتش انتخاب می‌کند و همچنان که ذبح دام قربانی توسط مردم این خطه افزایش می یابد، خطر ابتلا به این بیماری نیز وجود خواهد داشت.

کشتار دام در منازل و معابر به ویژه در روز عیدقربان زمینه تب کریمه کنگو را افزایش می دهد، هر چند که اداره کل دامپزشکی در این روزها خدمات رایگان مشاوره ای را انجام می دهد ولی کشتارگاه ها بابت ذبح دام بهایی را دریافت می کنند و رغبت مردم برای سپردن کشتار به این مکان را کاهش داده است و مایل به قربانی کردن دام در منازل و معابر هستند و این رویه نیز خطر غیربهداشتی بودن را افزایش می دهد و اینجاست که شرایط برای این مهمان ناخوانده در این روزهای گرم فراهم می شود و احتمال شیوع تب کریمه کنگو بالا می رود.

مردم اصرار دارند که کشتار دام قربانی عید در منزل انجام شود و زمین حیاطشان رنگ خون بگیرد؛ اما کارشناسان هشدار داده اند که بی خیال شدن از رعایت نکات بهداشتی، قربانی شدن افراد را در پی دارد.

این بیماری هنوز در خراسان شمالی رخ نمایی نکرده است اما در فصل گرما که فعالیت کنه ها افزایش یافته، خطر انتقال بیماری به انسان از دام‌های آلوده بیشتر است و در صورت بی احتیاطی در کشتار و تماس با ترشحات دام آلوده، انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

تب کریمه کنگو در کمین

جستو جو در یافتن علائم تب کریمه کنگو ما را به خوبی از این بیماری خطرناک آگاه می کند، چرا که تب کریمه کنگو در دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت از خانواده هیالوما است که در تمام مراحل تکامل در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می شود.

برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو، دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرده است که بدن دام ها باید ۲ هفته پیش از کشتار، سمپاشی شود، البته سمپاشی بدن دام باید با سمپاشی جایگاه های نگهداری آنان همزمان باشد تا این اقدام موثر واقع شود.

این اداره کل اعلام کرده است که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو به شدت در حال پیگیری و انجام است اما کشتار غیرمجاز دام موجب بروز و شیوع این بیماری کرده است. این خطر به ویژه در روستاها بیشتر است و در روستاهای شهرستان مرزی و ترکمن نشین استان در راز و جرگلان و مانه و سملقان این تهدید شاید بیش از سایر مناطق باشد.

در روز عید قربان کمتر کوچه و معبری در روستاهای مناطق اهل تسنن شهرستان راز و جرگلان است که در آن خونابه های رها شده در معابر و یا رنگ سرخ خون در حیاط منازل مشاهده نشود، بر این اساس دامپزشکی ۱۲ تیم از ۶۴ تیم بازرسی را در روز عیدقربان به این مناطق اعزام می کند تا نظارت های لازم انجام شود.

هشدار دامپزشکی

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به احتمال بروز بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه در دامداری ها شد.

حسن قاسمی فرد اظهار داشت: خوشبختانه در استان موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است البته دامپزشکی به دامداران توصیه می کند که اقدامات پیشگیرانه از قبیل سمپاشی دام و نیز سمپاشی جایگاه های نگهداری دام اقدام شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دام پزشکی خراسان شمالی افزود: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیاز است رعایت نکات بهداشتی بویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده و از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشتار دام و استحصال گوشت در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی انجام و شرایط پیش سرد در این مکان رعایت می شود.

بهار امسال سمپاشی ۲۲ هزار و ۸۳۰ راس دام و ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ مترمربع جایگاه نگهداری دام علیه بیماری تب کریمه کنگو انجام شد.

کشتار دام در معابر ممنوع

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با ابراز نگرانی از کشتار دام در معابر عمومی گفت: کشتار دام در معابر عمومی و در هر مکان غیر از کشتارگاه ممنوع است اگرچه در روز عید قربان با توجه به فرهنگ و سنت مردم، برخی کشتار دام را در منزل انجام می دهند، ولی توصیه می شود که کشتار دام به کشتارگاه ها سوق داده و از کشتار دام در معابر خوداری شود.

حمید رمضانی اظهار داشت: مردم در صورتی که دام را در منزل ذبح می‌کنند به طور حتم از نظارت های رایگان کارشناسان و دامپزشکان استفاده کنند تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم در این زمینه اندیشه شده است تا شهرداری ها نسبت به جمع آوری به موقع زباله و ضایعات کشتار دام اقدام کنند و شست و شوی معابر از خونابه ها هم برای جلوگیری از انتقال بیماری ها انجام شود.

وی گفت: کشتار غیرمجاز خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در پی دارد، از این رو به مردم هشدار می دهیم که از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و توصیه می شود تا برای جلوگیری از انتشار بیماری تب کریمه کنگو، دام را ۲ هفته پیش از ذبح و کشتار سمپاشی کنند.

رمضانی با انتقاد از اینکه خدمات کشتار در کشتارگاه ها در روز عید قربان به صورت رایگان انجام نمی شود، گفت: خدمات بازرسی و نظارت بهداشتی و دامپزشکی در کشتارگاه ها رایگان است اما کشتارگاه ها برای ذبح دام هزینه ای دریافت می کنند.

وی در ادامه نسبت به خرید گوشت تازه کشتار شده بین راهی هشدار داد و گفت: به مسافران توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از خرید این گوشت ها خودداری کنند.

۲ سال گذشته، کشتار دام در روز عید قربان در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد رایگان انجام می شد اما این خدمات دیگر رایگان نیست از این رغبت مردم برای مراجعه به کشتارگاه کاهش یافته است.

نظارت ۶۴ گروه دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه گفت: ۶۴ گروه ثابت و سیار دامپزشکی استان در روز عید قربان بر ذبح دام نظارت می کنند و ۸۸ نفر شامل ۲۹ نفر دامپزشک، ۵۹ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۳ نفر ناظر شرعی بر نحوه ذبح دام استان در روز عید قربان نظارت می کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ذبح دام خراسان شمالی در مناطق سنی نشین و شهرستان مرزی راز و جرگلان انجام می شود، افزود: خدمات دامپزشکی در روز عید قربان در تمام مناطق رایگان است و این گروه ها از ساعت اولیه صبح روز عید قربان برای خدمات رسانی آماده هستند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل استان در روز عید قربان سال گذشته بر ۲ هزار و ۳۹۰ لاشه بازرسی و نظارت کرد و این نظارت ها منجر به معدوم سازی ۸۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی شد.

بر اساس این گزارش، این روز ها که بازار گردشگری و طبیعت گردی در خراسان شمالی گرم است، بسیار مشاهده می شود که افراد در حضور دسته جمعی در روستاها اقدام به خرید دام سبک و کشتار آن کرده و گوشت استحصالی را مصرف می کنند.

کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر عمومی، مصرف گوشت و فرآورده های دامی تولید و عرضه شده خارج از زنجیره نظارتی دامپزشکی و رعایت نکردن تدابیر پیشگیرانه هنگام تماس با دام ها و اماکن نگهداری دام می تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان بیش از ۲.۵ میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا