جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

مناطق ارزان و گران تهران + جدول

قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در ۵ ماه بیشتر از ۸ میلیون تومان گران شد.

آمارها و گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که افزایش قیمت مسکن در طول بیش از یک سال گذشته متوقف نمانده و بدون ارتباط معناداری نسبت به میزان معاملات قیمت مسکن صعودی بوده‌ است. در حالی که خرداد ۱۴۰۰ هر متر مربع مسکن در تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان بود این رقم در خرداد ماه امسال به ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان رسید و در ادامه سریالی افزایش قیمت‌ها، نرخ هر متر مربع مسکن در تهران به طور متوسط به حدود ۴۸ میلیون تومان رسیده‌ است. یعنی تنها در ۵ ماه هر خانه در هر متر به طور متوسط بیشتر از ۸ میلیون تومان گرانتر شد.

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در ماه گذشته تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۰ درصد رسید و تورم نقطه به نقطه آبان ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۴.۷درصد) ۵.۳ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماهِ امسال به عدد ۳۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۶ واحد درصد افزایش داشته که همین عدد در ماه گذشتهِ آن نزدیک به ۳۲.۶ درصد بود.

البته عدد ۴۸ میلیون تومانی در قیمت هر متر مربع میانگین قیمت‌ها و آمار رسمی نشان می‌دهد گران‌ترین معامله در منطقه یک با حدود ۹۷ میلیون در هر متر مربع و ارزان‌ترین هم در منطقه ۱۸ تهران با قیمت ۲۴ ملیون تومان بوده و این در حالی است که در خرداد ماه همین امسال گران‌ترین قیمت در منطقه یک ۸۱ میلیون تومان و ارزان‌ترین قیمت هم در منطقه ۱۸ حدود ۱۹.۵ میلیون تومان بوده است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که همچنان نقدینگی به سمت مسکن در حال حرکت است و مسکن از یکی از بازارهای پیشرو نسبت به سایر بازارهای موازی است. می‌دانیم که بازار مسکن پایتخت رهبر بازارهای مسکن در کشور است و گرانی از بازار مسکن تهران به بازار مسکن سایر استان‌ها سرایت می‌کند و هر استانی با شرایط منحصر به فرد خود از جمله جمعیت، مزیت رقابتی جغرافیایی و … نسبت به افزایش قیمت مسکن در تهران واکنش نشان می دهد.

نکته جالب توجه این است که حالی که قیمت نهایی مسکن متاثر از افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و … هر روز در حال افزایش است، دولت همچنان معتقد است که ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را می‌تواند با قیمت هر متر مربع کمتر از ۸ میلیون تومان احداث و متقاضی تحویل دهد.

در جدول زیر قیمت واحدهای مسکونی از دو منطقه گران و ارزان تهران یعنی منطقه یک و ۱۸ آمده‌است:

متراژ محدوده قیمت(تومان)
۴۵۰ متر زعفرانیه ۱۱۵ میلیارد
۲۶۰ متر-بدون آسانسور یافت‌آباد ۳.۸ میلیارد
۴۷۳ متر ولنجک ۱۱۸ میلیارد
۱۹۲ متر سعیدآباد ۵ میلیارد
۴۱۰ متر کامرانیه ۱۲۰ میلیارد
۱۴۴متر- بدون انباری خلیج فارس ۴ میلیارد
۴۸۰ متر الهیه ۱۵۰ میلیارد
۱۵۰متر-بدون انبار هفده شهریور ۵.۲ میلیارد
۶۲۰ متر- کلنگی نیاوران ۱۳۶ میلیارد
۱۸۵متر شهرک ولیعصر ۷.۵ میلیارد
به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبرآنلاین
دکمه بازگشت به بالا