جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

مواد غذایی خطرناک برای بدن

متخصص تغذیه گفت: چربی‌هایی که از طریق خوراکی‌های صنعتی وارد بدن می‌شوند بدترین نوع چربی و از نوع اشباع هستند. این چربی‌ها نه تنها زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن هستند بلکه بدن را با آسیب‌های سلولی روبرو خواهند کرد.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه ضربان شبکه سلامت در خصوص رژیم های لاغری در پاسخ به این سوال که اصلی ترین دلیل موفق نبودن رژیم‌های لاغری چیست، گفت: شناخت ناکافی از تراکم کالری انواع مواد غذایی، اصلی ترین دلیل عدم موفقیت در انواع رژیم های لاغری است.

وی گفت: وزن یک موازنه است،بین کل کالری دریافتی که از مصرف مواد غذایی روزانه دریافت می‌شود با کل کالری که روزانه در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با مصرف میزان اندکی از بعضی از انواع مواد غذایی کالری بسیاری به دست می‌آید که اصطلاحاً می‌گوییم دانسیته کالری آن زیاد است؛ بالاترین دانسیته کالری غذایی مربوط به چربی‌هاست؛ هر گرم چربی ۹ کیلو کالری انرژی دارد در صورتی که هر گرم پروتئین یا نشاسته ۴ کیلو کالری انرژی دارد.

وفا بیان داشت: توجه به این نکته مهم است که دسته‌ای از چربی‌ها مانند روغن,کره و خامه،با چشم دیده می‌شوند و دسته‌ای دیگر دیده نمی‌شوند و بصورت پنهان در بعضی از خوراکی‌ها وجود دارند (آبگوشت، حلیم، آش ….) به طوری که یک لیوان سوپ چرب ممکن است کالری بیشتری از کل غذای اصلی داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با کاهش مصرف نان و برنج رژیم گرفت؟، گفت: در یک الگوی غذایی سالم توصیه می‌شود بین ۵۵ تا ۶۵ درصد کل کالری مورد نیاز یک فرد از مواد خوراکی نشاسته‌ای یا کربوهیدراتی تامین شود و این باور غلط است که با کاهش یا عدم مصرف نان و برنج رژیم لاغری بگیریم.

این متخصص تغذیه به حساسیت سلولهای چشایی اشاره کرد وگفت: اگر مدتی مواد غذایی شور بخوریم حساسیت گیرنده‌های چشایی کاهش می‌یابد و مجبوریم میزان نمک غذا را افزایش دهیم. در این صورت توصیه به کاهش تدریجی نمک غذا می‌شود تا حساسیت چشایی به تدریج افزایش یابد.

وی گفت:کربوهیدرات‌ها تنها در غذاهای نشاسته‌ای مانند نان، برنج و ماکارونی وجود ندارند بلکه سبزی، صیفی و میوه‌ها نیز حاوی کربوهیدرات هستند.

وفا ابراز کرد: با وجود اینکه ۵۵ تا ۶۵ درصد کالری مورد نیاز بدن از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود، تنها ۸ الی ۱۰ درصد این کربوهیدرات‌ها باید شامل قند و شکر باشد. (از قند ساده تا قند میوه ها).قابل ذکر است که مصرف خرما،کشمش،انجیر و…..به مراتب بهتر از قند و شکر است؛ زیرا حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند.

وی افراد را از نوشیدن آبمیوه‌های مصنوعی منع کرد وگفت: آبمیوه‌ها و نکتارهای مصنوعی حاوی میزان بسیار زیادی شکر هستند. همچنین خوردن آب میوه طبیعی را هم توصیه نکرد؛ زیرا با داشتن کالری بسیار بالای آب میوه‌های طبیعی، ترشح انسولین تحریک می‌شود و فرد بلافاصله احساس گرسنگی خواهد کرد.

وفا با بیان اینکه سالم ترین نوشیدنی آب است،گفت چربی‌هایی که از طریق خوراکی‌های صنعتی وارد بدن می‌شوند بدترین نوع چربی و از نوع اشباع هستند. این چربی‌ها دارای یک آستانه مصرف هستند که نه تنها زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن هستند بلکه با استرس اکسیداتیو ایجاد شده، بدن را با آسیب‌های سلولی و آبشارهای التهابی روبرو خواهند کرد که حتی در ابتدا با آزمایشات پاراکلینیکی نیز قابل تشخیص نخواهد بود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: از جمله بیماری‌هایی که با مصرف این گونه خوراکی‌ها در بدن ایجاد می شود بیماری‌های قلبی عروقی است. در ابتدا از اکسیداسیون کلسترول(LDL) در عروق پلاک‌های اولیه ایجاد می‌شود گلبول‌های قرمز به این پلاک‌ها برخورد می‌کنند و پاره می‌شوند پس از آن کلسیم و املاح روی آن رسوب می‌کند،در اینجاست که یک پلاک عروقی ایجاد شده است، این پلاک‌ها در قلب باعث سکته قلبی و در مغز باعث سکته مغزی می‌شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:بیش از ۷۰ درصد سبب شناسی بیماری‌های مزمن،تغذیه ناسالم است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا