دسته‌بندی نشده

موارد مسمومیت در کودکان / مراقب ورود سرب به بدن کودکان باشید

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: کودکان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از بزرگسالان، سرب محیط را جذب می‌کنند که اصلی‌ترین عارضه‌ سرب در تکامل سیستم عصبی کودکان و بهره هوشی کودک بروز می‌کند.

لاله احرامی، در رابطه با مسمومیت کودکان، اظهار کرد: امسال حدود ۱۷ درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها در کودکان بوده و کودکان زیر ۵ سال، پرخطرترین گروه سنی در معرض مسمومیت هستند.

وی با بیان اینکه کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند که این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطراف‌شان بوده که زمینه‌ساز بروز مسمومیت است، افزود: والدین وظیفه مهمی را در آموزش کودکان بر عهده دارند تا از بروز مسمومیت در آنان پیشگیری کنند.

این مسئول با بیان اینکه والدین باید به کودک خود بیاموزند هیچ چیزی بدون اجازه خودشان ننوشند و نخورند، تصریح کرد: بزرگسالان داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورند زیرا کودکان از رفتار آنان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی استان با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر والدین از کودکان هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، گفت: کودکان در این شرایط در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی، آسیب‌پذیرتر هستند.

احرامی در رابطه با مراقبت‌هایی که والدین باید در حین دادن دارو به کودکان رعایت کنند، اظهار کرد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و جدا از کلماتی مثل آب‌نبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی‌که کودک، ماده‌ای غیرخوراکی را بلعید، چه کنیم؟ گفت: فوراً باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی۳ – کد ۲ تماس گرفته شود.

این مسئول، عمده‌ترین موارد مسمومیت در کودکان را در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله بازکن، لاک پاک‌کن (استون) و گیاهان سمی عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار داده و درب آن با قفل یا طناب محکم شود.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با گیاهان و گل‌هایی که باعث مسمومیت می‌شوند، گفت: بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آن‌ها و یا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسمومیت و سوختگی مخاط می‌شود.

احرامی با تاکید بر لزوم دور از دسترس نگه‌داشتن گل‌ها و گیاهان آپارتمانی از کودکان، اظهار کرد: والدین زمانی که کودکان در فضای باز در حال بازی هستند باید بیشتر مراقب کودک خود باشند تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشود.

وی در رابطه با مسمومیت کودکان با شربت متادون، افزود: متأسفانه سالانه تعدادی از کودکان کشورمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه داروهای دیگری نگهداری می‌شود، به کام مرگ می‌روند.

این مسئول با بیان اینکه شربت متادون برای درمان ترک اعتیاد، بسیار سمی است، تصریح کرد: توصیه می‌شود والدین برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودک، داروهای مصرفی خود را دور از دسترس کودکان نگهدارند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با ورود سرب به بدن کودکان، گفت: کودکان به دلیل روند رشدی که دارند اغلب دست و اجسام اطراف خود را به دهان می‌برند که این کار باعث ورود مقادیری از سرب محیط به بدنشان می‌شود، گفتنی است کودکان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از بزرگسالان، سرب محیط را جذب می‌کنند.

احرامی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عارضه‌ی سرب در تکامل سیستم عصبی کودکان و بهره هوشی کودک بروز می‌کند و والدین باید دقت بیشتری داشته باشند که کودک اشیاء را به دهان نبرد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا