جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

میانجی‌گری توکیو میان تهران و واشنگتن موثر خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسماعیل بشری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در آینده نزدیک، در خصوص ارتباط احتمالی این سفر با چرخش مواضع رئیس‌جمهور ایالات متحده در سفر توکیو گفت: به هر صورت این چرخش در مواضع دونالد ترامپ قطعا بی‌ربط به سفر وی به ژاپن نیست. همچنین سفر آقای شینزو آبه به تهران پیشتر برنامه‌ریزی نشده بود و می‌توان گفت با پیشنهاد خود ژاپن برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که ژاپن روابط تجاری و سیاسی طولانی مدتی با ایران دارد و ایران یکی از تامین‌کنندگان عمده انرژی ژاپن است و در حال حاضر با تحریم‌های صورت گرفته این کشور نمی‌تواند از ایران نفت دریافت کند، این مساله مشکلاتی را برای صنایع این کشور پدید آورده است در نتیجه توکیو به این سمت حرکت کرده است تا برای میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده و کاهش سطح تنش در منطقه خاورمیانه اقدام کند.

وی افزود: علاوه بر این، ژاپن یک بازار ۸۵ میلیونی را برای صنایع و تولیدات خود در ایران دارد و کشور ما همواره یکی از بازارهای بزرگ برای خرید تولیدات این کشور بوده و ایرانی‌ها هم از کالاهای ژاپنی استقبال کرده‌اند و این روابط دیرپای اقتصادی بین دو کشور موجب شده تا امروز ژاپن از لطمه خوردن در این روابط تجاری و اقتصادی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نگران و متضرر شود.

این کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا با تاکید بر این موضوع که ژاپن بیشتر از اینکه به دنبال اهداف سیاسی باشد به دنبال اهداف و منافع اقتصادی خود است، گفت: در شرایط تحریم‌های ایران و همچنین تنش در خاورمیانه یک بازار بزرگ تقریبا به روی ژاپن بسته شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه جمع و برآیند همه این مسائل می‌تواند توجیه‌کننده تلاش توکیو برای میانجی‌گری و کاهش تنش باشد. بنده هم فکر می‌کنم در کنار سایر کشورهایی که سعی می‌کنند آتش اختلاف بین ایران و آمریکا را خاموش کنند یا اندکی تقلیل ببخشند؛ ژاپن هم می‌تواند در این راستا مفید باشد کما اینکه می‌توانیم چرخش در سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در توکیو را هم ناشی از همین تلاش ژاپن بدانیم.

بشری در پاسخ به این سوال که برای میانجی‌گری لازم است طرف ثالث مورد وثوق و اطمینان دو طرف درگیر باشد و باید مقبولیت داشته باشد؛ با فرض این مساله از سوی تهران، آیا اساسا توکیو مورد وثوق و اطمینان ایالات متحده است یا خیر، گفت: طبق آمارهایی که اخیرا هم اعلام شده در حال حاضر اقتصاد ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است و قبلا بعد از آمریکا دومین اقتصاد بود. کالاهای ژاپنی بازار بزرگی در ایالات متحده دارند و آمریکا نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: دو کشور روابط دیرینه درازمدتی با هم دارند و ژاپن کشور مهمی برای آمریکا و متحد این کشور در منطقه شرق آسیا است. بنابراین همه این مسائل کمک می‌کند که ژاپن کشور صاحب نفوذی در میان سیاستمداران آمریکایی باشد. به همین جهت هم بنده معتقد هستم میانجی‌گری توکیو میان تهران و واشنگتن موثر خواهد بود.

منبع: مثلث آنلاین

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا