جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟ مبلغ این نوع از مالیات را چه کسی پرداخت می‌کند؟ خریدار یا فروشنده؟ همه این سوال‌ها در هنگام خرید‌و‌فروش خودرو در ذهن طرفین معامله نقش می‌بندند.

مالیات نقل و انتقال ماشین، هزینه‌ای است که شما در هنگام معامله خودرو باید به دولت پرداخت کنید. روش پرداخت این مالیات در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییر شده است. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم راهنمایی جامع برای محاسبه و پرداخت مالیات انتقال خودرو در اختیارتان بگذاریم. اگر قصد معامله اتومبیلتان را دارید، مطالعه این مطلب کوتاه را از دست ندهید!

 محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

محاسبه هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد و مبلغ آن هر سال تغییر می‌‌کند. سال تولید اتومبیل و داخلی و خارجی بودن وسیله نقلیه، دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در تعیین مبلغ مالیات نقل و انتقال ماشین تاثیر دارند. در‌حال‌حاضر، مبلغ این نوع از مالیات به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی: این مبلغ برای خودروهای داخلی حدود ۱‌درصد ارزش اتومبیل است.
  •   مالیات انتقال خودروهای خارجی (وارداتی): ۲‌درصد ارزش روز ماشین

البته نکته بسیار مهم اینجاست که برای هر دو نوع خودروی داخلی و خارجی، در سال‌های بعد تا ۶ سال پس از سال تولید، سالانه ۱۰‌درصد از این مبلغ کسر خواهد شد. همچنین، برای سال‌های ششم به بعد نیز ۴۰‌درصد از  مبلغ مذکور کسر می‌شود. در‌هر‌صورت، کلیه وسایل نقلیه حتی خودروهای عضو تاکسی اینترنتی تهران یا شهرستان‌ها  مانند تپسی نیز در هنگام معامله اتومبیل باید نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام کنند.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از ابتدای سال 1401 دست‌خوش تغییر شده است. بر‌خلاف گذشته، امروزه این کار به‌صورت کاملا اینترنتی انجام می‌شود. مراحل پرداخت مبلغ مالیات انتقال اتومبیل به‌صورت زیر است:

  • ورود به سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به نشانی:  cartransfer.tax.gov
  • انتخاب گزینه «مودی مالیاتی (فروشنده)» و ثبت‌نام در سامانه مذکور
  • ورود مجدد به سامانه پس از ثبت‌نام موفقیت‌آمیز
  •  انتخاب گزینه «مالیات بر نقل و انتقال خودرو» در منوی سمت راست
  •  کلیک روی گزینه «نقل و انتقال جدید»
  •  پرداخت مالیات

برای تعویض پلاک خودرو حتما باید ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کرده و مبلغ مالیات را پرداخت کنید. نوع خودرو نیز هیچ تفاوتی در این موضوع ایجاد نمی‌کند. حتی افرادی که قصد معامله خودرو و  ثبت نام راننده اینترنتی تپسی و کسب درآمد از کار با ماشین را دارند نیز باید مالیات اتومبیل را در هنگام معامله پرداخت کننند. اما سوال اصلی این است که چه کسی باید مبلغ این مالیات را بپردازد؟ خریدار یا فروشنده؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟

امروزه هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو حتما باید پیش از تعویض پلاک پرداخت شود؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه کسی موظف به پرداخت این هزینه است؟ در‌حال‌حاضر، پرداخت مبلغ مالیات نقل و انتقال اتومبیل برای تعویض پلاک بر‌عهده فروشنده است. اگر مالک ماشین قبل از اقدام به فروش و تعویض پلاک خودرو این مبلغ را نپردازد، از نظر قانونی بدهکار مالیاتی خواهد بود. البته با وضع قانون جدید، هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند از پرداخت این نوع از مالیات شانه خالی کند.

مالیات نقل و انتقال ماشین‌های صفر کیلومتر را چه کسی پرداخت می‌کند؟

در رابطه با مالیت انتقال خودروهای صفر‌ کیلومتر نیز قانون مشخصی وجود دارد. طبق قانون، شرکت‌های خودروساز موظف‌اند تا نسبت به پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال وسایل نقلیه تولیدی خود اقدام کنند. بر این اساس، کارخانه‌های سازنده، واردکنندگان یا مونتاژ کنندگان اتومبیل در داخل کشور باید پیش از فروش خودرو مالیات آن را تسویه کنند.

سفیران تپسی و تاکسی‌های آنلاین پس از ثبت پلاک، باید آن را به واحد پشتیبانی اطلاع دهند

بر‌اساس تغییراتی که در فروردین سال 1401 در قانون مالیات نقل و انتقال اتومبیل رخ داد، امروزه تعویض پلاک ماشین بدون پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو امکان‌پذیر نیست. فروشنده پس از پرداخت این مبلغ می‌تواند نسبت به انتقال مالکیت خودروی خود به دیگران اقدام کند. اگر راننده یکی از تاکسی‌های آنلاین کشور مانند تپسی هستید، به یاد داشته باشید که پس از تغییر پلاک و ثبت پلاک جدید خود، حتما باید واحد پشتیبانی آن شرکت را در جریان قرار دهید.

امروزه افراد بسیاری با فعالیت به‌عنوان سفیر تپسی درآمد قابل‌توجهی در طول روز به‌دست می‌آورند. این مجموعه تخفیف‌ها و مزایای متعددی را برای رانندگان خود تدارک دیده است. برای مثال، با عضویت در باشگاه سفیران تپسی می‌توانید از تخفیف خرید باتری، لاستیک، لوازم یدکی و تخفیف سرویس چک‌آپ خودرو و بسیاری از مزیت‌های دیگر بهره‌مند شوید. برای ثبت‌نام رانندگان تپسی می‌توانید به سایت این مجموعه به نشانی tapsi.ir وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا