جدیدترین و آخرین اخبار داغ ورزشی

نقش فدراسیون در رای پرونده جنجالی گل گهر

بازیکن گابنی، تخلف و شکایت؛ این ها کلیدواژه های فوتبال ایران در دو هفته گذشته بوده‌اند.

داستان از جایی شروع شد که تیم های استقلال، سپاهان و پیکان با طرح یک شکایت مشابه به حضور بازیکن گابنی گل گهر اعتراض کردند. هر سه باشگاه مدعی بودند که اریک باگناما مهاجم گابنی گل گهر بدون بازی ملی شرایط حضور در لیگ ایران را نداشته و با مدارک جعلی، کارت بازی او برای حضور در لیگ بیست و یکم صادر شده است. در نهایت نیز پس از روزها حرف و حدیث کمیته انضباطی در رأی خود باشگاه گل‌گهر را مقصر شناخته و نتیجه سه دیدار این تیم برابر استقلال، پیکان و سپاهان را ۳ بر صفر به سود حریفان تیم سیرجانی اعلام کرده است. محرومیت سه ماهه و جریمه ۲۰۰ میلیونی باگناما و جریمه ۷۰۰ میلیونی باشگاه سیرجانی بخش‌های دیگر حکم کمیته انضباطی را تشکیل می‌دهد. کمیته انضباطی با کمک گرفتن از پلیس فتا به این نتیجه رسیده که در این پرونده جعل صورت گرفته و به همین دلیل چنین حکمی صادر کرده است، اما سؤال اصلی این است که چه کسی مدارک را جعل کرده و چه افرادی در این پرونده مقصر هستند؟ البته سوالات دیگری هم در خصوص این پرونده مطرح است.

 

نقش فدراسیون چه بوده؟

 

در شرایطی که گفته می شود استعلام بازیکن گابنی گل‌گهر را فدراسیون فوتبال از فدراسیون گابن گرفته و صرف نظر از صدور رای سه بر صفر و تغییر نتایج سه بازی گل گهر مقابل استقلال، سپاهان و پیکان، حتما باید با فدراسیون فوتبال هم برخورد می شد اما در رای صادر شده هیچ اشاره ای به قصور فدراسیون فوتبال و استعلام بی پایه و اساس بخش بین الملل فدراسیون فوتبال نشده است. فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته با استناد به دو نامه با امضای مقامات ارشد فدراسیون فوتبال گابن مدعی شده بود که وظایف خود را به خوبی انجام داده است. نامه اول همان نامه‌ای است که پس از انتشار نخستین گزارش ها درباره حضور غیرقانونی اریک باگناما توسط باشگاه گل‌گهر رسانه‌ای شد که طبق آن، این بازیکن چهار بازی دوستانه برای تیم A گابن انجام داده بود. نامه دوم هم تکمیل‌کننده نامه نخست بود که اسامی چهار بازی دوستانه خیالی باگناما برای تیم‌ملی گابن مقابل لیبریا، توگو، بنین و رواندا را نام برده بود. سوال اما این جاست که دپارتمان بین‌الملل با چه استدلال یا استعلامی در آن زمان این دو نامه جعلی را تایید کرد؟ چرا تحقیقات گسترده و استعلام‌هایی که برای صدور رای کمیته انضباطی گرفته شده در ابتدا صورت نگرفته است که اکنون شاهد وقوع چنین جنجالی در لیگ برتر نباشیم؟ و بدتر از همه این‌ که چرا فدراسیون فوتبال با سکوت مقابل اشتباه و کم‌کاری بزرگ حمیرا اسدی، مدیر دپارتمان بین‌الملل، همه کاسه‌، کوزه‌ها را سر گل‌گهر خرد کرد؟

احتمال شکسته شدن رای وجود دارد؟

 

باشگاه گل‌گهر که اصلا این رای را قبول ندارد، قصد دارد پرونده را به کمیته استیناف ببرد و امیدوار است رای کمیته انضباطی در این مرحله تغییر پیدا کند چون دفاعیاتی را به کمیته انضباطی ارائه داده که اصلا مورد توجه قرار نگرفته است. باشگاه گل‌گهر معتقد است رای باید از زمانی اجرا شود که غیرمجاز بودن بازیکن محرز شده، یعنی نتایج بازی‌های گذشته و در زمانی که هیچ کس از ماجرا اطلاع نداشته نباید ۳ بر صفر اعلام شود. چون در آن زمان غیرمجاز بودن بازیکن احراز نشده بود و باطل نشدن کارت بازیکن هم به همین دلیل بوده است. از این رو از زمان احراز غیرمجاز بودن بازیکن باید این اتفاق بیفتد. در خصوص تشخیص پلیس فتا مبنی بر غیرواقعی و جعلی بودن مدارک و مستندات نیز باشگاه گل گهر خودش را در این ماجرا دخیل نمی‌داند چون ارتباط مستقیم فدراسیون فوتبال گابن با فدراسیون فوتبال کشورمان بوده و جعلی بودن یا نبودن آن ارتباطی به باشگاه ندارد. ضمن این که تایید مدارک هم بر عهده فدراسیون بوده است. با این تفاسیر باشگاه گل‌گهر امیدوار است با در نظر گرفتن تمام موارد و دفاعیات، رای کمیته انضباطی در کمیته استیناف شکسته شود اما این که چه اتفاقی رخ می‌دهد، با رای نهایی مشخص خواهد شد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا