جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

نکات ضروری برای جلوگیری از گرمازدگی

روزهای گرمی را سپری می‌کنیم که اگر مراقب خودمان نباشیم حتما باید با گرمازدگی دست و پنجه نرم کنیم، برای جلوگیری از بوجود آمدن وضعیت اذیت کننده‌ای مانند گرما زدگی و سایر بیماری‌های مرتبط با گرما ،رعایت برخی دستورالعمل‌ها ضروری است.

سیما محبی: دمای هوا این روزها زیاد شده است، گزارش‌های هواشناسی هم نشان می‌دهد در روزهای پیش‌رو روند افزایشی دما ادامه خواهد شد، گرمایی که اگر قرار باشد مدت زیادی با آن مواجه شویم قطعاً ما را زمین‌گیر می‌کند. با این وجود همیشه دستورالعمل‌هایی وجود دارد تا به‌کمک آن‌ها در مواجهه با گرمای طاقت‌فرسا آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانیم.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در گزارشی با عنوان «نکاتی برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با گرما» یک دستورالعمل سه بخشی معرفی کرده است، دستورالعملی که در آن از شهروندان می‌خواهد در روزهای گرم سال نکاتی را رعایت کنند، این نکات از نوع پوشش تا نوع تغذیه را دربرمی‌گیرد.

با رعایت این نکات روزهای گرم را تحمل کنید؛ لباس چی بپوشیم؟/ «خطر تنها ماندن کودکان در اتومبیل»

لباس چی بپوشیم؟

در خانه خنک بمانید: تا حد امکان در مکانی با تهویه مطبوع بمانید. اگر خانه شما تهویه مطبوع ندارد، به مرکز خرید یا کتابخانه عمومی بروید چراکه حتی چند ساعتی که در تهویه مطبوع سپری می‌کنید می‌تواند به بدن شما کمک کند که وقتی دوباره به گرما می‌روید خنک‌تر بماند. نکته مهم این‌که گرفتن دوش یا حمام خنک یا رفتن به مکانی با تهویه مطبوع راه بسیار بهتری برای خنک شدن است. کمتر از اجاق گاز و فر استفاده کنید تا دمای خانه خود را خنک‌تر نگه دارید.

لباس مناسب بپوشید: لباس‌های سبک و گشاد انتخاب کنید.

فعالیت‌های خارج از منزل را با دقت برنامه‌ریزی کنید: سعی کنید فعالیت در فضای باز را به زمانی که خنک‌ترین زمان است، مانند ساعات صبح و عصر محدود کنید. اغلب در مناطق سایه استراحت کنید تا بدن شما فرصتی برای بهبودی داشته باشد.

سرعت خود را حفظ کنید: ورزش را در طول گرما کاهش دهید. اگر عادت به کار یا ورزش در محیط گرم ندارید، به آرامی شروع کنید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید. اگر تلاش در گرما باعث تپش قلب شما و نفس نفس زدن شما می‌شود، تمام فعالیت‌ها را متوقف کنید. وارد یک منطقه خنک یا در سایه شوید و استراحت کنید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: آفتاب سوختگی بر توانایی بدن شما برای خنک شدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. اگر مجبورید بیرون بروید، با استفاده از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و استفاده از کرم ضد آفتاب از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

نکته آن‌که به‌دنبال ضدآفتاب‌هایی باشید که روی برچسب آنها عبارت «طیف وسیع» یا «محافظت در برابر اشعه UVA/UVB» نوشته شده باشد، این محصولات بهترین عملکرد را دارند.

کودکان را در اتومبیل رها نکنید: اتومبیل‌ها می‌توانند به سرعت تا دمای خطرناک گرم شوند، حتی اگر یک پنجره باز باشد. هرکسی در ماشین پارک شده باقی بماند در معرض خطر است، کودکان به‌ویژه در معرض خطر گرمازدگی یا مرگ هستند. هرگز نوزادان، کودکان یا حیوانات خانگی را در ماشین پارک شده رها نکنید، هنگام خروج از ماشین، بررسی کنید که مطمئن شوید همه از ماشین خارج شده‌اند، از کودکانی که در ماشین به‌خواب رفته‌اند غافل نشوید.

از غذاهای گرم و سنگین پرهیز کنید: آنها گرمای بیشتری به بدن شما اضافه می‌کنند.

با رعایت این نکات روزهای گرم را تحمل کنید؛ لباس چی بپوشیم؟/ «خطر تنها ماندن کودکان در اتومبیل»

افزایش مصرف مایعات

مایعات فراوان بنوشید: صرف نظر از اینکه چقدر فعال هستید، مایعات بیشتری بنوشید. برای نوشیدن صبر نکنید تا تشنه شوید. البته اگر پزشک مقدار نوشیدنی شما را محدود کرده از او بپرسید در زمانی که هوا گرم است چقدر باید مایعات بنوشید. همچنین از نوشیدنی‌های بسیار شیرین یا الکلی دوری کنید، این نوشیدنی‌ها در واقع باعث از دست دادن مایعات بدن شما می‌شوند. ازطرفی از نوشیدنی‌های بسیار سرد هم خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث گرفتگی معده شوند.

نمک و مواد معدنی را جایگزین کنید: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شوند. یک نوشیدنی ورزشی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از دست می‌دهید. البته اگر رژیم غذایی کم نمک دارید، دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مزمن را دارید، قبل از نوشیدن یک نوشیدنی ورزشی یا مصرف قرص نمک با پزشک خود صحبت کنید.

حیوانات خانگی خود را هیدراته نگه دارید: مقدار زیادی آب شیرین برای حیوانات خانگی خود فراهم کنید و آب را در یک منطقه سایه دار بگذارید.

با رعایت این نکات روزهای گرم را تحمل کنید؛ لباس چی بپوشیم؟/ «خطر تنها ماندن کودکان در اتومبیل»

مراقب یکدیگر باشید

اطلاعات خودتان را به روز نگه دارید: اخبار محلی خود را برای هشدارهای گرمای شدید و نکات ایمنی بررسی کنید و در مورد پناهگاه‌های خنک‌کننده در منطقه خود بدانید.

با یکدیگر ارتباط داشته باشید: هنگام کار در گرما، وضعیت همکاران خود را زیر نظر بگیرید و از کسی بخواهید که همین کار را برای شما انجام دهد. بیماری ناشی از گرما می‌تواند باعث گیج شدن یا از دست دادن هوشیاری فرد شود. اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، از یکی از دوستان یا خویشاوندان خود بخواهید دو بار در روز در طول موج گرما به شما مراجعه کنند. اگر فردی را در این گروه سنی می‌شناسید، حداقل دو بار در روز وضعیت او را بررسی کنید.

افراد در معرض خطر را زیر نظر بگیرید: اگرچه هر کسی در هر زمان ممکن است از بیماری‌های مرتبط با گرما رنج ببرد، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند، مانند نوزادان و کودکان خردسال، افراد دارای ۶۵ سال یا بیشتر، افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که به دلیل کار یا ورزش فعالیت بدنی بیشتری دارند، افرادی که از نظر جسمی بیمار هستند، به‌ویژه با بیماری قلبی یا فشار خون بالا، یا داروهای خاصی مانند افسردگی، بی‌خوابی، یا گردش خون ضعیف مصرف می‌کنند.

حداقل دو بار در روز از بزرگسالان در معرض خطر دیدن کنید و از نزدیک آنها را برای علائم گرمازدگی بررسی کنید، البته نوزادان و کودکان خردسال به بررسی بسیار بیشتری نیاز دارند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا