جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

نکات کلیدی برای حفظ انرژی بدن هنگام روزه‌داری

بعضی افراد طی ماه مبارک رمضان دچار حالات خستگی و بی‌حالی می‌شوند که مانع از انجام فعالیت‌های روزمره خواهد بود. این حالت معمولا به‌دلیل تغییر در برنامه‌ خواب و تغذیه اتفاق می‌افتد اما می‌توان با رعایت چند توصیه ساده و کاربردی، سطح انرژی بدن را تقویت کرد و با نشاط بیشتری از روزه‌داری لذت برد.

در ادامه این مطلب به ۶ عادت غذایی موثر اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. حتما سحری بخورید

سحری، وعده غذایی مهمی برای روزه‌داران است زیرا انرژی موردنیاز بدن برای چند ساعت گرسنگی در طول روز را تامین می‌کند. در وعده سحری حتما لازم است از منابع پروتئین، چربی‌های مفید، میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود. از خوردن غذاهای چرب و حجیم باید پرهیز کرد زیرا فشار زیادی به سیستم گوارش وارد می‌کند که موجب احساس خستگی و بی‌حالی طی ساعات صبح می‌شود.

۲. به‌اندازه کافی مایعات بنوشید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها به روزه‌داران، تامین مایعات موردنیاز بدن در فاصله افطار تا سحر است. علاوه بر آب، مصرف نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه طبیعی، شیر، دمنوش‌های گیاهی و سوپ رقیق توصیه می‌شود. البته از نوشیدن چای پررنگ و قهوه باید پرهیز کرد زیرا دیورتیک هستند و منجر به از دست‌رفتن حجم زیادی از آب بدن می‌شوند. نوشابه‌های گازدار نیز به‌دلیل شکر زیاد احساس تشنگی و کاهش آب بدن را تشدید می‌کنند. تامین آب بدن باید در فاصله افطار تا سحر به‌تدریج باشد و نوشیدن حجم زیادی آب در وعده سحری هیچ تاثیر مثبتی در این زمینه ندارد و حتی زمینه‌ساز اختلال گوارشی نیز خواهد بود.

۳. از پرخوری در افطار پرهیز کنید

پس از چند ساعت گرسنگی طی روز، ولع غذایی اتفاق می‌افتد و تمایل به انواع خوراکی‌ها افزایش می‌یابد. اما باید دقت داشت که معده باید به‌آرامی آماده دریافت غذا و گوارش شود. یک فنجان آب ولرم یا چای کمرنگ همراه با یک تا دو عدد خرما اولین توصیه برای افطار است. پس از چند دقیقه توصیه می‌شود خوراکی‌های سبک و مغذی مانند پروتئین‌های کم‌چرب و لبنیات میل شود. افطار وعده شام نیست و غذای اصلی به دو ساعت بعد باید موکول شود.

۴. با آرامش غذا بخورید

هنگام صرف وعده سحری و افطار با آرامش غذا بخورید. وقت کافی برای غذاخوردن در نظر بگیرید و لقمه‌ها را خوب بجوید. هرچه غذا بیشتر جویده‌ شود، هضم و جذب بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، غذاخوردن آهسته به احساس سیری طولانی‌تر نیز کمک می‌کند.

۵. تعادل غذایی داشته ‌باشید

طی دوران روزه‌داری حتما از انواع گروه‌های غذایی استفاده کنید و حفظ تعادل را در نظر بگیرید. غذای اصلی را پس از حدود یک ساعت میل کنید تا جذب بهتری اتفاق بیفتد. غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه‌شده کنید زیرا فیبر موجود در آنها به افزایش احساس سیری و بهبود گوارش کمک می‌کند. همچنین از خوراکی‌های حاوی کالری بی‌ارزش مانند فست‌فودها پرهیز کنید و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.

۶. چرت روزانه را فراموش نکنید

خواب کافی به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند و چرت کوتاه روزانه حدود ۲۰ دقیقه برای جبران کمبود خواب شب بسیار مفید است. البته چرت روزانه نباید خیلی طولانی باشد زیرا حالت رخوت در بدن ایجاد می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا