جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

هشدار :عادات اشتباه در مصرف قهوه / بدترین زمان مصرف قهوه

در صورت مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم قهوه در روز، به عوارض منفی آن مانند به هم ریختگی ساعات خواب شبانه، ابتلا به اضطراب و استرس ، عصبی شدن، ایجاد لرزش، تغییر در ریتم و ضربان قلب دچار خواهید شد.

قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار است که الزاما نوشیدن آن مضر نیست اما این عادات نادرست است که باعث خطرناک شدن این نوشیدنی برای سلامتی جسم و روان می شود.

در کنار فوایدی که قهوه دارد طبیعی است که مصرف بدون حد آن و بدون رعایت نکاتی مهم خود را در معرض عوارض جدی قرار میدهید.

عوارض نوشیدن بیش از حد قهوه

در صورت مصرف بیش از 400 میلی گرم قهوه در روز، به عوارض منفی آن مانند به هم ریختگی ساعات خواب شبانه، ابتلا به اضطراب و استرس ، عصبی شدن، ایجاد لرزش، تغییر در ریتم و ضربان قلب دچار خواهید شد.

اگر میزان مصرف قهوه بیش از 3 تا 5 فنجان در روز نباشد ، قهوه می تواند نقش محافظ را برای قلب ایفا کند. البته این عوارض جنبه ارثی دارد و به حساسیت شخصی شما به کافئین، وابسته است.

اگر این‌جوری قهوه بخورید، قطعا نابود می‌شوید!

نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز خطرناک است

میزان مصرف کافئین، نباید از مرز 400 میلی گرم در روز تجاوز کند و این میزان در هر نوبت نباید بیشتر از 200 میلی گرم باشد.

بنابراین شما نهایتاً میتوانید 4 فنجان قهوه در روز میل کنید اما اگر در کنار قهوه از نوشیدنی های کافئین دار دیگری نیز استفاده می کنید (مثل چای یا نوشابه های انرژی زا)، از تعداد فنجان های قهوه روزانه خود بکاهید و به میزان کافئین آنها نیز دقت کنید و مراقب باشید که مجموع کافئین دریافتی بدنتان در روز، از مرز 400 میلی گرم تجاوز نکند.

یک فنجان چای 150 میلی لیتری، حاوی 32 میلی گرم کافئین است و یک بطری کوچک نوشابه انرژی زا، حاوی 80 میلی گرم که تقریباً معادل کافئین یک فنجان قهوه است. بنابراین اگر قهوه کمتری مصرف کنید می توانید در کنار آن، چای و سایر نوشیدنی ها را نیز مصرف نمایید.

کدام نوع قهوه کافئین کمتری دارد؟

قهوه اسپرسو به نظر طعم قوی تری دارد ولی حاوی کافئین زیادی نیست. قهوه اسپرسو در حجم کوچک تری (٣٠ میلی لیتری) سرو می شود در آن حجم، کافئین کمتری از قهوه ی تصفیه شده که معمولا در حجم بیشتری (١٢۵ میلی لیتری) سرو می شود، دارد.

مثلا یک فنجان 30 میلی لیتری اسپرسو، 60 تا 80 میلی گرم کافئین دارد اما یک فنجان 125 میلی لیتری قهوه تصفیه شده، حدوداً 100 میلی گرم کافئین دارد. باید بدانید قهوه اسپرسو دارای ذرات چرب به مقدار بسیار اندک می باشد بنابراین خطری برای افراد مبتلا به چربی و بیماری قلبی و عروقی ندارد.

قهوه ربوستای خالص نسبت به قهوه عربیکا، دو برابر کافئین بیشتری دارد. قهوه تصفیه شده ای که در قهوه جوش برقی آماده می شود، نسبت به اسپرسو، کافئین بیشتری دارد زیرا در مدت طولانی تری در حالت دم قرار داشته است.

اگر این‌جوری قهوه بخورید، قطعا نابود می‌شوید!

دور قهوه ی جوشیده خط بکشید

از مصرف قهوه جوشیده (قهوه ترک) پرهیز کنید زیرا دانه های قهوه حاوی چربی بسیار بالایی هستند و موجب افزایش کلسترول خون می شوند. هنگامی که آب جوش را مستقیم بر روی این دانه ها می ریزیم، چربی موجود در آنها جدا و داخل آب می شود.

بنابراین اگر در مصرف این قهوه تصفیه نشده افراط کنید، به مشکلات قلبی- عروقی دچار می شوید. می توانید قهوه های فوری را با خیال راحت مصرف کنید زیرا این نوع از قهوه کاملاً چربی زدایی شده است و شما می توانید با خیال آسوده بر روی آن آب جوش بریزید.

قهوه جوش های دارای صافی کاغذی را تهیه کنید

اگر دوست دارید قهوه ترک مصرف کنید اما به علت چربی آن از مصرفش خودداری می کنید ، توصیه می شود ، این قهوه را درون قهوه جوش هایی که دارای صافی فلزی هستند، دم نکنید زیرا چربی آن گرفته نمی شود بهتر است به سراغ قهوه جوش هایی که صافی کاغذی دارند و یا صافی هایشان تاریخ مصرف دارد، بروید.

اگر این‌جوری قهوه بخورید، قطعا نابود می‌شوید!

قبل از خواب قهوه می نوشید !! بدترین زمان مصرف قهوه

اگر نسبت به کافئین حساس هستید، بهتر است که پس از ساعت 4 عصر، لب به قهوه نزنید و در کل سعی کنید مصرف قهوه روزانه خود را به حداقل برسانید زیرا قهوه در مدت زمان خواب و کیفیت آن تأثیرات زیادی دارد.

کافئین در مغز به گیرندگان آدنوزین مرتبط می شود و عملکرد این ماده آرامبخش، که عموماً در زمان خواب تولید می شود، را مختل می سازد.

کافئین سبب تحریک محرک های عصبی می شود و در نتیجه خواب را از چشمان شما می گیرد. البته تأثیرات کافئین در همه افراد یکسان نیست و این قضیه با سوخت و ساز بدن هر فردی قابل توجیه است.

بعضی از افراد که سوخت و ساز آرام تری دارند و بدن آنها کافئین را با سرعت کمتری دفع می کند و این ماده به مدت طولانی تری در خون آنها باقی می ماند. بنابراین این افراد نباید قهوه را در ساعت عصر مصرف نمایند و بهتر است مصرف قهوه در صبح باشد.

نوشیدن قهوه در دوران بارداری

مصرف کافئین در دوران بارداری نباید بیش از 200 میلی گرم در روز باشد زیرا نباید جنین را بیش از حد در معرض کافئین قرار داد، چرا که هنوز آنزیم های دفع این ماده در بدن او تکامل نیافته اند و این احتمال وجود دارد که کافئین رشد جنین را با مشکل مواجه سازد و حتی منجر به زایمان زودهنگام شود.

نابراین در این دوره، کافئین کمتری مصرف نمایید و در روز بیش از یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار دیگر، مصرف نکنید.

مصرف قهوه به همراه بعضی از داروها

در کبد ، متابولیسم و سوخت و ساز داروهای شیمیایی و کافئین با یک آنزیم مشترک انجام می شود. بنابراین کافئین با مولکول های دارویی وارد رقابت شده و بیشتر در خون باقی می ماند، در این شرایط احتمال عدم تأثیر داروها قوی تر خواهد شد.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید و تحت درمان هستید در خصوص مصرف قهوه با پزشکتان مشورت کنید و سؤالاتی از او در مورد تأثیرات قهوه بر عملکرد داروهای مصرفی، بپرسید.

بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، بنزودیازپین (داروی آرام بخش- ضد اضطراب، صرع و بی خوابی)، داروهای خواب آور و نیز داروهای تنگ کننده عروق را در کنار قهوه مصرف نکنید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا