جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامتجدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

هشدار : مبتلایان وبا در کردستان افزایش یافت /مهمترین راه مقابله با بیماری

بهرام کندایی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با تشدید غربالگری بیماران مشکوک مبتلا به وبا، تعداد موارد قطعی مبتلا در استان به ۳۹ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با تشدید غربالگری بیماران مشکوک مبتلا به وبا، تعداد موارد قطعی مبتلا در استان به ۳۹ نفر افزایش یافت.

بهرام کندایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با غربالگری افراد دارای علایم بیماریهای روده ای و اسهال ، سه مورد دیگر بیمار مبتلا به وبا شناسایی شد.

وی با بیان اینکه مریوان همچنان بالاترین آمار مبتلایان قطعی تشخیص داده شده در استان را دارد، از شناسایی موارد جدید در دیگر شهرستانها خبرداد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: ۲ نفر در سقز، سه نفر در سنندج، ۲نفر در سروآباد و یک‌نفر در کامیاران تاکنون شناسایی شده است.

دکتر کندایی با اعلام اینکه، افراد مبتلا به وبا در استان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند، افزود: اقدامات مداخله ای و پیشگیرانه و تقویت زیرساختهای حوزه آب شرب به ویژه در مبادی ورودی استان از طرف کشور عراق توسط همکاران دانشگاه در حوزه بهداشت و با همکاری ارگانهای مرتبط با جدیت کامل در حال انجام است.

وی گفت: ازجمله اقدامات جدی می‌توان به نصب دستگاههای کلریناتور در پایانه های مرزی اشاره کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: مهمترین راه مقابله با بیماری و کنترل پیشرفت آن رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوردن و آشامیدن غذا و آب مشکوک است. لذا به هم استانیها توصیه می شود هشدارهای بهداشتی را جدی گرفته و رعایت کنند.

دکتر کندایی یادآور شد: تاکنون در استان مورد فوتی در اثر ابتلا به وبا وجود نداشته است.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا