جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۵ تیر ۱۴۰۱

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی،‌ وقوع تندبادلحظه‌ای و خیزش گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی،‌ وقوع تندبادلحظه‌ای و خیزش گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد خبر داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه اول رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب از امروز شنبه بیست و پنجم تیرماه در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا روز یک‌شنبه بیست و ششم ادامه دارد.

این پدیده با مخاطراتی همچون رگبار باران، رعدوبرق، تندبادلحظه‌ای و گردوخاک موقت همراه خواهد بود و جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز از آثار احتمالی این پدیده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وازرت نیرو و … توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی همچنین سامانه دوم را وزش باد شدید همراه با گردوخاک اعلام کرد که تا روز یکشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب و شرق خراسان رضوی جریان خواهد داشت.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن و گردوخاک اعلام شده است.

سازمان هواشناسی خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز را از آثار مخاطره این پدیده اعلام کرده است.

اجتناب از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک از توصیه‌های سازمان هواشناسی نسبت به این پدیده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا