جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

وضعیت بازار ارز / ریزش دلار دربازار

بلافاصله پس از هشدار رییس‌کل بانک مرکزی به فعالان اقتصادی درباره ورود به بازار ارز غیررسمی، قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش نزدیگ به دو هزار تومانی روبه‌رو شد.

محمدرضا فرزین در پیام توییتری خطاب به فعالان اقتصادی کشور تاکید کرد: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد!

به گفته او، سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

از سوی دیگر، یک خبر سیاسی موجب شد قدرت بازیگران افزایشی پایین بیاید. لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال اعلام کرده که آژانس نصب مجدد دوربین‌ها در ایران را شروع کرده است.این خبر باعث شد معامله گران نسبت به بهبود روابط سیاسی تا حدودی خوشبین شوند

به این ترتیب، هر دلار آمریکا در بازار آزاد با ریزش در حدود یک هزار و ۸۰۰ تومان در روز گذشته مواجه شد و دو کانال برگشت.

در این شرایط، حسین سلیمی، یک عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران اعتقاد دارد: بانک مرکزی در بازار ارز باید ورود کند تا متقاضیان با سرمایه‌گذاری ناآگاهانه در این بازار دچار ضرر و زیان نشوند.

سلیمی در خصوص وضعیت بازار ارز عنوان کرد: از آنجا که احتمال ریزش نرخ دلار وجود دارد، توصیه می‌کنم که بانک مرکزی همچون ماه‌های گذشته وارد بازار ارز شود و از موج روانی و حضور مردم در سرمایه‌گذاری در این بازار جلوگیری کند؛ تا دو هفته قبل بانک مرکزی به خوبی بازار ارز را کنترل کرده بود، اما در چند روز اخیر شاهد افزایش نرخ دلار و هیاهوی کاذب برای خرید و سرمایه‌گذاری در این بازار هستیم.

سلیمی ادامه داد : بانک مرکزی به خوبی می‌تواند با ورود مجدد به بازار ارز، آرامش را به این حوزه برگرداند و با راهکارهای مناسب و کارشناسی شده که در اختیار دارد، سوداگران بازار ارز را حذف کند و اجازه ندهد بازار سیاه این حوزه تقویت شود.

عضو کمسیون بازار پول و سرمایه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی می‌تواند مانند گذشته از موج سرمایه‌گذاری در بازار غیرمولد ارز جلوگیری کند، نصریح کرد: بی‌تردید اعمال سخت‌گیری‌ها در این برهه حساس که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت دلار در بازار وجود ندارد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و ادامه روش‌های سوداگرانه در بازار ارز، منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد، چراکه نوسان نرخ ارز بر قیمت نهایی سایر کالاها هم اثر می‌گذارد. از همین رو بایستی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی کنترل شود.

او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی می‌تواند مانند گذشته در کنترل نرخ ارز به خوبی وارد عمل شود و موج کاذب برای خرید دلار از سوی سوداگران و مردم را کنترل کند، متذکر شد: اگر جلوی نوسان نرخ ارز گرفته نشود، دوباره ممکن است همه مشکلات و افزایش قیمت کالاها، بر گردن بانک مرکزی بیفتد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا