جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

وضعیت داروهای سرطان / برنامه‌های پیشگیری و تشخیص سرطان در ایران

«علی قنبری مطلق» رئیس اداره پیشگیری سرطان وزارت بهداشت با اشاره به وجود ۱۳۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است. روند بروز سرطان به صورت کلی در جهان در حال افزایش است در ایران نیز میزان بروز و شیوع سرطان بالاتر از میانگین جهانی است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به‌ افزایش سرطان در ایران، موارد جدید سرطان‌های شایع را اعلام کرد.

«علی قنبری مطلق» رئیس اداره پیشگیری سرطان وزارت بهداشت با اشاره به وجود 135 هزار مورد جدید سرطان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است. روند بروز سرطان به صورت کلی در جهان در حال افزایش است در ایران نیز میزان بروز و شیوع سرطان بالاتر از میانگین جهانی است.

دلیل افزایش بروز سرطان در ایران

وی افزود: کشورهایی مانند ایران که کشورهای جوانی هستند، هرچه به سمت پیری می‌روند میزان بروز سرطان در آنها افزایش پیدا می‌کند. کشورهای زیادی هم قبلا این شیب افزایشی را تجربه کرده‌اند اما اکنون این شیب افزایشی در آنها کمتر شده است.

قنبری مطلق یادآور شد: افزایش شیوع سرطان در کشور ما قابل توجه خواهد بود، چرا که در حال حاضر جمعیت جوان است اما این جمعیت به سمت پیری می‌رود و طبیعتا میزان بروز سرطان در آن افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: علاوه بر سرطان پستان، سرطان‌هایی چون روده بزرگ، معده،‌ پوست و تیروئید سرطان‌های شایع در میان ایرانیان است. اگرچه نمی‌توان یک عامل کلی را برای همه سرطان‌ها در نظر گرفت، اما کمتر از 5 درصد ژن‌های سرطان‌ساز در بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان نقش دارند و حتی یک سرماخوردگی ساده هم گاهی متأثر از ویژگی‌های ژنتیکی افراد است. اکثر موارد سرطان پستان ناشی از عوامل غیرارثی است. با این حال اکثر سرطان‌ها در افرادی بروز پیدا می‌کنند که هیچ سابقه ارثی و حتی سابقه خانوادگی هم ندارند.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان در کشور اظهار کرد: ما از شاخصی به عنوان بقای 5 ساله برای بیماران مبتلا به سرطان که مراحل درمانی خود را طی کرده یا در حال مداوا هستند، استفاد می‌کنیم. به طور مثال در ایران شاخص بقای 5 ساله در مورد سرطان پستان حدود 68 درصد است و در مورد روده بزرگ حدود 41 درصد است. این اعداد در کشورهای دیگر هم تقریبا مشابه است.

برنامه‌های پیشگیری و تشخیص سرطان در ایران

وی ادامه داد: این شاخص‌ها می‌تواند بهبود پیدا کند که مهمترین راه بهبود آن هم تشخیص به موقع سرطان است. به همین دلیل از چند سال قبل در تمامی شبکه‌های بهداشتی و درمانی، برنامه پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان را به تدریج آغاز کردیم و در حال توسعه آن هستیم.

قنبری مطلق یادآور شد: سرطان‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شوند درمان‌پذیرتر بوده و عوارض و هزینه‌های کمتری هم دارد. برنامه پیشگیری و تشخیص سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در شبکه‌های بهداشت و درمان در حال توسعه و گسترش است.

وضعیت داروهای سرطان

وی در ادامه در رابطه با وضعیت داروهای سرطان در کشور اظهار کرد: داروهای موجود در فارماکوپه ایران در دسترس هستند، اما مواردی هم مشاهده شده که برخی از داروها در زمان‌هایی در دسترس نیستند، اما این‌ها تعداد معدودی هستند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا