جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

وعده و برنامه وزارت صمت برای مقابله با دلالی خودرو و مسکن

وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه مهار تورم و رشد تولید خلأ قانونی وجود دارد، توضیح داد: ما به ۲ قانون نیاز داریم.

فاطمی امین، پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت:ما به ۲ قانون نیاز داریم؛ نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیم‌گری در بازارهایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن می‌شود. دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است،

وزیر صمت با بیان اینکه برخی کشورها با اجرای قانون مالیات بر سود مازاد گرانی و گران‌فروشی را مهار کرده اند گفت: به زودی پیش نویس لایحه مالیات بر سود مازاد در دستور کار هیأت دولت قرار می گیرد.

سید رضا فاطمی امین روز دوشنبه پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد سال قبل در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری، صادرات و … ارائه شد؛ اعضای کمیسیون صنایع نگرانی مشترکی داشتند مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد رشد سال گذشته تداوم داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه سال گذشته بخش صنعت، معدن و تجارت رشد بسیار خوبی داشت و رشد خوبی در حوزه تولید رقم خورد به طور مثال رشد پاییز سال گذشته ۱۱.۶ درصد بود که از ابتدای سال ۹۶ بی نظیر بود.

فاطمی امین اضافه کرد: ما یک برنامه برای مهار تورم و یک برنامه برای رشد تولید تدوین کردیم و در این برنامه‌ها سازوکارهایی که باید اصلاح شوند، درج شده است؛ در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره این برنامه‌ها توضیحاتی ارائه و مقرر شد در جلسات آتی کمیسیون این برنامه‌ها به تفصیل تشریح شود. وی تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که مدون شده رشد خوبی در بخش‌های مختلف در سال گذشته داشتیم تداوم داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه مهار تورم و رشد تولید خلأ قانونی وجود دارد، توضیح داد: ما به ۲ قانون نیاز داریم؛ نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیم‌گری در بازارهایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن می‌شود.

وی با بیان اینکه دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است، ادامه داد: این مالیات در برخی کشورها عملیاتی شده است و به کنترل گرانی و گران فروشی کمک می‌کند؛ پیش نویس این موضوع در وزارتخانه آماده شده و به زودی در دولت مطرح می‌شود و در قالب لایحه به مجلس ارسال خواهد شد؛ این دو ابزار مالیاتی می‌تواند در کنترل و مهار تورم بسیار مؤثر باشد.

بررسی عملکرد حوزه صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون صنایع

مصطفی طاهری در تشریح نشست دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی گفت: حوزه‌های صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشته به گونه‌ای که رشد این حوزه‌ها نسبت به میانگین رشد اقتصادی در کشور حدود ۲ برابر بوده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: باید توجه کرد که نرخ رشد تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه افزایش داشته باشد. طاهری ادامه داد: در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع موردبررسی قرار گرفت که باید چه برنامه‌ای اجرایی کرد تا تداوم رشد تولید در حوزه صنعت و معدن در سال جاری تضمین شود. وی تصریح کرد: مقرر شد این موضوعات در جلسات آینده بررسی شود تا اجرای برنامه‌ها قابل رصد باشد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا