جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادیجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

پشیمانی دولت / عقب‌نشینی دولت از برنامه‌های اقتصادی‌اش

دولت برای کاهش هزینه‌های واردات، خواهان تغییراتی در فرمول محاسباتی هزینه واردات کالا شده است. اما کارشناسان اقتصاد می‌گویند این ماجرا برای دولت گران تمام می‌شود و رقمی نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد.

پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی، خبری است که به‌تازگی روی خروجی بسیاری از رسانه‌های ایران قرار گرفته است.

ماجرا از آنجا شروع شد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت خواستار برگشت ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به نرخ محاسبات گمرکی شده است. این خبر از سوی بسیاری از رسانه‌ها، عقب‌نشینی دولت از برنامه‌های اقتصادی‌اش تلقی شد. برنامه‌هایی که آن را «جراحی اقتصاد» خطاب کرده است. با این حال یک روز پس از انتشار این خبر، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه آن را رد کرده و گفتند ماجرا چیز دیگری است. آنها می‌گویند که دولت برای کاهش هزینه‌های واردات، خواهان تغییراتی در فرمول محاسباتی هزینه واردات کالا شده است. اما کارشناسان اقتصاد می‌گویند این ماجرا برای دولت گران تمام می‌شود و رقمی نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد.

آنها می‌گویند که دولت کسری بودجه پیش‌آمده را با انتشار اوراق جبران می‌کند و نتیجه آن بدهی بیشتر به بانک‌ها و چاپ پول و رشد تورم است. به عقیده کارشناسان این اقدام دولت فقط جنبه تبلیغی دارد و در عمل تأثیری در کاهش نرخ تورم و قیمت مصرف‌کننده نخواهد داشت.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا