جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

پمپئو به دادگاه احضار شد

رسانه های اسپانیا نوشته اند که دادگاهی در این کشور، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق و رئیس پیشین سازمان سیای آمریکا را برای توضیح درباره اتهام توطئه ترور جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس، احضار کرده است.

تارنمای ای بی سی اسپانیا؛ این دادگاه که در باره جاسوسی یک شرکت امنیتی اسپانیا در باره آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس که به سفارخانه اکوادور در لندن پناهنده شده بود تحقیق می کند، قصد دارد از پمپئو که از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ رئیس سیا و از آوریل ۲۰۱۸ وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بود، در باره دریافت اطلاعات از این شرکت بازجویی کند.

این توطئه برای نخستین بار در سپتامبر در تارنمای یاهو نیوز فاش شد که نوشت: مقام های بلندپایه سیا و دولت ترامپ، پس از خشمگین شدن از انتشار ابزارهای حساس هک و جاسوسی اینترنتی و سایبری سیا، احتمال ربایش یا کشتن آسانژ را بررسی کرده اند.

یک مقام بلندپایه پیشین دولت ترامپ به تارنمای یاهونیوز گفته است که این موضوع در بالاترین سطح، بررسی شده و این مقام ها حتی نقشه یا گزینه های چگونگی ترور آسانژ را درخواست کرده اند.

احضار پمپئو در ارتباط با تحقیق در باره جاسوسی احتمالی شرکت امنیتی یو دی گلوبال اسپانیا در باره آسانژ در هنگام برقراری امنیت سفارتخانه اکوادور در لندن است که وی در آن اقامت داشت.

آسانژ تا پیش از بیرون رانده شدن از این مکان در ۲۰۱۹، خواستار دریافت پناهندگی سیاسی بود.

سانتیاگو پدراز قاضی دیوان عالی ملی اسپانیا، افزون بر پمپئو، ویلیام اوانینا مقام پیشین ضد جاسوسی ایالات متحده را به عنوان شاهد در این پرونده اتهام توطئه قتل و همچنین دریافت احتمالی اطلاعات در باره آسانژ از این شرکت امنیتی، احضار کرده است.

وکیلان آسانژ در نامه ای ادعا کرده بودند که اوانینا پیش از این، به داشتن دسترسی به تصاویر دوربین های امنیتی و فایل های صوتی درون سفارتخانه اکوادور، اعتراف کرده است.

ای بی سی اسپانیا افزوده که قاضی پدراز به اصرار وکیلان آسانژ، با احضار پمپئو و اوانینا موافقت کرده و از آنها خواسته که ژوئن در دادگاه اسپانیا حضور یابند و امکان شهادت دادن از طریق ویدئو کنفرانس نیز وجود دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا