دسته‌بندی نشده

پیش‌بینی بازار سهام امروز 28 بهمن+ نمودار

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته چهارم بهمن ماه با کاهش تراز شاخص کل و ریزش شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کانال 4 همتی قرار داشت و بار دیگر شاهد ورود جریان پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت بودیم.

بورس تهران در انتظار اولین علائم حیاتی!/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 28 بهمن+ نمودار

بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز شاخص کل هم‌وزن و کاهش تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی نیمه اول معاملات سهام روز چهارشنبه را با کاهش تراز به سر بردند و در نیمه دوم معاملات نقشه بازار سهام رفته رفته قرمز تر شد و شاخص‌های سهامی دچار افت تراز بیشتر شدند. بازار سهام روز چهارشنبه نشان از تداوم فرار سرمایه حقیقی و ضعف تأثیرگذاری صفوف خرید سهام بر معاملات سایر نماد‌ها داشت.

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد معکوس نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند و در واقع عملکرد روز سه‌شنبه را تکرار کردند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 12 صدم درصد بود و افت تراز بیشتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ درحالی که این معیار برای فرابورس ایران با 26 صدم درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 88 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با 59 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت مخابرات با 91.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت خودرو و ساخت قطعات با 39.9 میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 20.7 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 137.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با 45.3 میلیارد تومان و صنعت فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط با 42.9 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته چهارم بهمن شاهد خروج 37 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و ورود 26 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته سوم بهمن تراز 3 همتی را تجربه کرده بود؛ در روز ابتدایی هفته قبل اندکی کاهش داشت و روز دوشنبه وارد سطح 4 همتی شد. روز سه‌شنبه هفته گذشته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 3 همت افت داشت و روز چهارشنبه با تراز 4 همتی به استقبال تعطیلات رفت. در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 4.7 درصد کاهش به نسبت هفته سوم بهمن تا سطح 3 هزار و 842 میلیارد تومانی پایین آمد. این سطح از متوسط ارزش معاملات خرد روزانه، آخرین بار در دومین هفته آبان ماه امسال تجربه شده که تراز شاخص کل در محدوده یک میلیون و 950 هزار واحدی قرار داشت.

021127

برآیند جریان پول حقیقی در هفته سوم دی ماه منفی 422 میلیارد تومان بود و هفته چهارم دی به منفی 848 میلیارد تومان رسید و در هفته اول بهمن خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی 3 هزار و 94 میلیارد تومان افزایش داشت. در هفته دوم بهمن ماه بار دیگر شدت خروج جریان پول حقیقی کاهش داشت و شاهد خروج هزار و 116 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در سومین هفته بهمن شدت خروج جریان پول حقیقی به سطح 478 میلیارد تومان رسید. در هفته قبل نیز بازار سهام با خروج 773 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته سوم بهمن دو میلیون و 98 هزار و 86 واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته چهارم بهمن تا سطح 2 میلیون و 78 هزار و 530 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 93 صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته دوم و سوم بهمن ماه با وجود ریزش تراز شاخص کل با بازدهی مثبت همراه بود؛ در هفته گذشته چیزی نزدیک به 8 درصد بیشتر از شاخص کل ریزش کرد و بازدهی منفی 1.49 درصدی داشت.

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 4 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 85 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به 336 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های خرید تا 189 میلیارد تومان افزایش یافت. روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 21.5 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا 23.6 میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و از 24.4 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 24.6 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته آخر بهمن ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی 750 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بورس تهران در هفته‌های گذشته شاهد چرخش روند بازار به سمت رکود معاملاتی بود. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی و 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در هفته‌های اخیر بود. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک و افزایش نرخ ارز و طلا در بازار آزاد را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد که دست‌اندازی قدرتمند برای شاخص‌های سهامی بشمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام احتمالاً کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 24 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 23 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا